Λίγο πριν την αυλαία της φιλόδοξης documenta14 τα οικονομικά στοιχεία έρχονται στο προσκήνιο από τον γερμανικό τύπο καθώς η έκθεση, η οποία για πρώτη φορά φέτος μοιράστηκε μεταξύ του Κάσελ και άλλης πόλης -της Αθήνας- ολοκληρώνεται με έλλειμμα ύψους επτά εκατομμυρίων ευρώ.
Το Spiegel αναφέρει μάλιστα πως η πόλη και το κράτος της Έσσης κλήθηκαν να καταβάλουν οικονομική βοήθεια τρεις εβδομάδες πριν από το προγραμματισμένο τέλος με εγγύηση 3,5 εκατομμυρίων ευρώ έκαστος.
Αιτία του υψηλού ελλείμματος είναι όπως αναφέρεται από τον γερμανικό τύπο η πτώση του αριθμού τον επισκεπτών στο Κάσελ τον Αύγουστο, το υψηλό κόστος των μέτρων ασφαλείας τόσο στο Κάσελ, όσο και στην Αθήνα, το κόστος μεταφοράς των έργων από την Ελλάδα στη Γερμανία και τα έξοδα λειτουργίας στην Αθήνα.
Πού σπαταλήθηκαν τα χρήματα και τι υπολογίστηκε λάθος; Τα δημοσιεύματα αναφέρουν πως κανείς δεν πίστευε ότι ο λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα θα ήταν τόσο τρομακτικά υψηλός, επειδή οι χώροι έκθεσης έπρεπε να ψυχθούν σε συνθήκες 40 βαθμών που επικρατούσαν στην Αθήνα το καλοκαίρι. Εξαιρετικά ακριβές ήταν και οι μεταφορές των έργων τέχνης από την Αθήνα στο Κάσελ.
Κάπως έτσι στα τέλη Αυγούστου, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου με την οποία εξασφαλίστηκε η ρευστότητα, ανακοίνωσε ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου και δήμαρχος του Κάσελ την Τρίτη.
«Η λειτουργία της σημερινού d14 είναι εγγυημένη σε κάθε περίπτωση μέχρι την προγραμματισμένη ολοκλήρωσή της στις 17 Σεπτεμβρίου 2017», διαβεβαίωσε ο δήμαρχος. Η πόλη και η χώρα είναι επίσης αποφασισμένες να "συνεχίσουν τη Documenta στο Κάσελ ως έκθεση σύγχρονης τέχνης παγκόσμιας κλάσης», πρόσθεσε.
Επιπλέον, τα οικονομικά της Documenta GmbH εξετάζονται από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία, όπως αναφέρει το Spiegel.
Η Documenta 14, με επικεφαλής τον Πολωνό επιμελητή Adam Szymczyk, πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά σε άλλη πόλη, στρέφοντας τα φώτα στην Αθήνα. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανήλθε σε 37 εκατομμύρια ευρώ και ακόμη δεν είναι σαφές πώς δαπανήθηκε αυτό το ποσό, καθώς ανεξάρτητοι ελεγκτές εξακολουθούν να αναλύουν τα στοιχεία.
Ωστόσο, σύμφωνα με το artnet.com, οι αρχικές αναφορές υποδηλώνουν πως η ρίζα του προβλήματος ήταν η απόφαση για διεξαγωγή της έκθεσης σε δύο διαφορετικές χώρες, με το ελληνικό κομμάτι να κοστίζει περισσότερο από ό,τι αναμενόταν. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις εισιτηρίων απέτυχαν να αντισταθμίσουν το έλλειμμα, ενώ οι προβλέψεις φέρεται να δείχνουν μείωση κατά περίπου 3% στον αριθμό επισκεπτών, σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση. Μερίδα του γερμανικού τύπου επιρρίπτει ευθύνες στον Σίμτσικ και του καταλογίζουν κακοδιαχείριση, αλλά υπάρχουν και εκείνοι που υπογραμμίζουν πως ο προηγούμενος δήμαρχος Bertram Hilgen και το διοικητικό συμβούλιο υπέγραψαν τα πάντα καθώς ήθελαν να εξασφαλίσουν την διατήρηση της πολιτικής τους κληρονομιάς κατά τη λήξη της θητείας τους.
Είναι ήδη προγραμματισμένη μια δεύτερη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα, όπου οι ανεξάρτητοι ελεγκτές θα παρουσιάσουν τα ευρήματά τους, τα οποία αναμφισβήτητα θα ρίξουν φως στο τι ακριβώς πήγε στραβά με την διοργάνωση.
Επί του παρόντος, οι ελεγκτές έχουν διαπιστώσει κάποιες δαπάνες που έχουν προκύψει ενώ αναφέρεται πως οι δυσκολίες ρευστότητας δεν έγιναν γνωστές παρά μόνο στα τέλη Αυγούστου.