«1821 - Η επιθεώρηση»: Κριτική για τη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
0

Η επιθεώρηση δεν πέθανε, όπως λέγαμε κάποια χρόνια πίσω. Το αποδεικνύει η παράσταση «1821, Η Επιθεώρηση» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά στο Βεάκειο. Η αναπάντεχη επιστροφή της, μέσα από τη δουλειά μιας ομάδας νεότερων καλλιτεχνών του θέατρου, είναι τουλάχιστον ευπρόσδεκτη. Μακάρι να έχει συνέχεια.

Είδος με μεγάλη ιστορία μέσα στον 20ό αι., η επιθεώρηση γνώρισε μεγάλες στιγμές μετά τον πόλεμο και μέχρι τη Δικτατορία και ξέπεσε σταδιακά όταν έφυγαν από τη σκηνή οι παλιοί μεγάλοι κωμικοί και οι σατιρικοί συγγραφείς. Αναθάρρησε στα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης με το Ελεύθερο Θέατρο και την Ελεύθερη Σκηνή.

Η χώρα προσπαθούσε να ορθοποδήσει στη μετά τη Χούντα εποχή και να επιλύσει σοβαρά πολιτικά ζητήματα που παρέμεναν ανοιχτά και η τολμηρή, φρέσκια σατιρική ματιά ενός συνόλου νεαρών ηθοποιών (Σταμάτης Φασουλής, Μίμης Χρυσομάλλης, Κώστας Αρζόγλου, Άννα Παναγιωτοπούλου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Υβόννη Μαλτέζου, Νένα Μεντή, Σοφία Σεϊρλή κ.ά.), σε συνδυασμό με τα τραγούδια που έγραψε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης (1974-1984), έδωσαν νέα ώθηση στο γερασμένο είδος.

Στα χρόνια της αλήστου μνήμης Αλλαγής και, αργότερα, της ευημερίας, όταν αμβλύνθηκαν οι πολιτικές διαφορές και η διεύρυνση της μεσαίας τάξης απορρόφησε τις κοινωνικές ανισότητες, η επιθεώρηση έχασε τη σατιρική της ικμάδα και έγινε φτηνό, κιτς θέαμα. 

Η νέα Επιθεώρηση θα μπορούσε να προκύψει από τη σύμπραξη των καλών περφόρμερ της ελληνικής stand-up κωμωδίας, που έχουν ένα πράγματι ευρύ και δυναμικό, λαϊκό με τη σύγχρονη έννοια, κοινό. Αλλά το πέρασμα από το one man/woman show σε μια παράσταση συνόλου, που θέλει και μουσική και τραγούδια και μία δραματουργία σύνθεσης και συλλογικής εργασίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση. 

Εν τω μεταξύ άλλαξαν πολλά και στη θεατρική κουλτούρα. Οι νέοι καλλιτέχνες του θεάτρου δεν είχαν προσλαμβάνουσες από την καλή εποχή της επιθεώρησης. Επιπλέον δεν μπορούσαν να διαχειριστούν τη σημασία του λαϊκού, της σάτιρας που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, και με μια δηλωμένη απώθηση για την πολιτική όπως αυτή ασκείται από τα κόμματα εξουσίας, γύρισαν την πλάτη σ’ ένα είδος που κάποιες δεκαετίες πίσω θεωρούνταν πολιτικά επικίνδυνο – οι περιπέτειες που είχε επί δεκαετίες με την επιτροπές λογοκρισίας είναι γνωστές, όπως και η ευρηματικότητα με την οποία οι επιθεωρησιογράφοι μεταμφίεζαν την καυστική κριτική τους και έκλειναν πονηρά το μάτι στο κοινό. 

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Η δραματουργία της παράστασης «1821, Η Επιθεώρηση» υιοθέτησε την οικεία δομή του είδους, τη διαδοχή σατιρικών επεισοδίων με ενδιάμεσες τραγουδιστικές ανάσες. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Όσοι υπηρετούν το καλό θέατρο πλέον διαχωρίζουν τη θέση τους από τις εμπορικές απαιτήσεις παραστάσεων για το ευρύ κοινό. Απευθύνονται σε θεατές με εκλεπτυσμένο γούστο, εξοικειωμένους σε άλλου είδους σχολιαστικό λόγο, urban, underground, alternative, post-modernistic και τα λοιπά. Γι’ αυτό και η βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση της τελευταίας δεκαετίας δεν οδήγησε σε κάποιας μορφής αναβίωση της επιθεώρησης, όπως ίσως θα περίμενε κανείς.

Ένα πυρηνικό στοιχείο της επιθεώρησης, ο ηθοποιός που στέκεται στην σκηνή και απευθύνεται στο κοινό σχολιάζοντας πρόσωπα και πράγματα, διατηρείται ζωντανό και ακμάζει στον χώρο της stand-up κωμωδίας. Η νέα Επιθεώρηση θα μπορούσε να προκύψει από τη σύμπραξη των καλών περφόρμερ της ελληνικής stand-up κωμωδίας, που έχουν ένα πράγματι ευρύ και δυναμικό, λαϊκό με την σύγχρονη έννοια, κοινό. Αλλά το πέρασμα από το one man/woman show σε μια παράσταση συνόλου, που θέλει και μουσική και τραγούδια και μία δραματουργία σύνθεσης και συλλογικής εργασίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση. 

Να, όμως, που η κρίση της πανδημίας, το σοκαριστικό γεγονός των κλειστών θεάτρων και η επέτειος των 200 χρόνων από την εθνεγερσία, προκάλεσαν δημιουργικούς κραδασμούς ικανούς να στρέψουν ξανά την προσοχή μας στην επιθεώρηση.

Η πρόταση που αποτελεί η παράσταση «1821, η Επιθεώρηση» είναι τουλάχιστον αξιοπρόσεκτη αφού προέρχεται και υλοποιείται από ένα θεσμικό θέατρο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, σε παραγωγή ιδιώτη θεατρικού επιχειρηματία και σκηνοθεσία ενός τραγουδοποιού με εμπειρία στο βαριετέ, του Φοίβου Δεληβοριά, και του Δημήτρη Καραντζά, ενός σκηνοθέτη που επιδίδεται σε απαιτητικές, μεταμοντερνιστικού ύφους, παραστάσεις.

Επιπλέον οι καλοί ηθοποιοί του θιάσου (Eλένη Κοκκίδου, Νίκος Καραθάνος, Γιώργος Γάλλος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννης Νιάρρος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κουκουράκης, Γιάννης Κλίνης, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ηλίας Μουλάς και Ιωάννα Πιατά) δεν έχουν ξαναπαίξει επιθεώρηση – με εξαίρεση την Μίρκα Παπακωνσταντίνου που ως guest συνδέει τη νέα γενιά θεατρίνων με την γενιά των «ανανεωτών» του Ελεύθερου Θεάτρου και της Ελεύθερης Σκηνής. 

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Μεγάλη είναι η διάρκεια και του νούμερου με τίτλο «Ο Γεροδήμος πέθανε» με την Ελένη Κοκκίδου στον ρόλο της δασκάλας (παλιός επιθεωρησιακός τύπος) να προσπαθεί να πείσει τον αδιάφορο μαθητή (Πάνο Παπαδόπουλο) για το μεγαλείο των ηρώων της επανάστασης - με υπερβολικές φωνές, είναι η αλήθεια. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Η δραματουργία της παράστασης «1821, Η Επιθεώρηση» υιοθέτησε την οικεία δομή του είδους, τη διαδοχή σατιρικών επεισοδίων με ενδιάμεσες τραγουδιστικές ανάσες. Ωστόσο υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερα μεγάλα νούμερα, εντός των οποίων αναπτύσσονται επιμέρους σκετς, με αποτέλεσμα να χάνεται το σημείο αφετηρίας και να χαλαρώνει η δραματουργική συνέπεια.

Για παράδειγμα το νούμερο «Όταν πήγα να πάρω μέρος στον επαναστατικό αγώνα» της Λένας Κιτσοπούλου ξεκινά με τον απολαυστικό Νίκο Καραθάνο, ως αγωνιστή του ‘21 να απαντά σε ερωτήσεις τηλεοπτικής δημοσιογράφου για το πώς υποχώρησε στις ασελγείς πράξεις του καπετάνιου του, προχωρεί σε μία μάλλον περιττή και σίγουρα «υπερβολικά σοβαρή» καταγγελία της πατριαρχικής, χρονίως κακοποιητικής προς τις γυναίκες, ελληνικής κοινωνίας μέσω της δημοσιογράφου (Βάσω Καβαλιερράτου) και καταλήγει μ’ ένα σόου της Γαλήνης Χατζηπασχάλη που δοξάζει και τραγουδάει (στο Voice της εποχής της Επανάστασης) τον ήρωα «πούστη γιο» της. Διακρίνεις τον διονυσιακό οίστρο, γελάς κατά στιγμές, αλλά το κέντρο βάρους του επεισοδίου έχει χαθεί.

Μεγάλη είναι η διάρκεια και του νούμερου με τίτλο «Ο Γεροδήμος πέθανε» με την Ελένη Κοκκίδου στον ρόλο της δασκάλας (παλιός επιθεωρησιακός τύπος) να προσπαθεί να πείσει τον αδιάφορο μαθητή (Πάνο Παπαδόπουλο) για το μεγαλείο των ηρώων της επανάστασης – με υπερβολικές φωνές, είναι η αλήθεια.

Το αναθεωρητικό πνεύμα στην ερμηνεία της ελληνικής Ιστορίας, τουλάχιστον όπως αυτή διδάσκεται στο σχολείο, είναι σαφές και ενίοτε καταλήγει εθνομηδενιστικό (το «επίσημο» παρελθόν και η εθνική ταυτότητα, πάντως, και στις άλλες χώρες σκηνοθετείται, δεν πρόκειται για ελληνική ευρεσιτεχνία).  

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Η συμμετοχή στην παράσταση δυο πρωταγωνιστών από τις «Άγριες Μέλισσες», του Γάλλου και του Κουκουράκη, μπορούσε να εγγυηθεί ένα πολύ πετυχημένο νούμερο της τηλεοπτικής πραγματικότητας και της «συλλογικότητας» του κοινού της. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Στην κατεύθυνση αυτή, «ιδεολογικά» η παράσταση μοιάζει να δίνει υπερβολική σημασία σε στοιχεία αμφίβολης σημασίας. Έτσι, το νούμερο «Ακτή Μιαούλη» που ερμηνεύει η Ιωάννα Πιατά, καταλήγει με μία επίδειξη των πολλών τουρκικών λέξεων που υπάρχουν στη γλώσσα μας  – και λοιπόν; 

Υιοθετείται ακόμα η γνωστή, παλιά «θέση» ότι το κλέος και ο ηρωισμός των αρχαίων και νεότερων ημών προγόνων συντρίβουν με το βάρος τους τους σύγχρονους Έλληνες. Δεν είμαι σίγουρη, ωστόσο, κατά πόσο αποτελεί πρόβλημα για τους σημερινούς 20άρηδες η ελληνική αρχαιότητα και οι ηρωικές στιγμές των παλαιότερων Ελλήνων – καλώς ή κακώς, δεν αποτελεί, μάλλον αδιαφορούν. 

Εντέλει στο νούμερο με τίτλο «Τι θα πει Έλληνας» του Κώστα Κωστάκου, ο πολύ καλός Γιάννης Νιάρρος «αποδεικνύει» ότι  Έλληνας είναι απλώς ένας άνθρωπος όπως όλοι οι άλλοι παντού στον κόσμο, με τις ίδιες ιδιότητες που έχουν όλοι οι άνθρωποι («Γαμώντας του τη μάνα γεννιέται ο Έλληνας» κ.ο.κ.). 

Κάποιοι ηθοποιοί «αδικήθηκαν» από τα νούμερα που τους δόθηκαν: ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Γιώργος Γάλλος, σίγουρα. Και μολονότι τα κείμενα δεν υπηρετούν τον σχολιασμό της επικαιρότητας, λέγαμε με τον Χρήστο Παρίδη ότι η συμμετοχή στην παράσταση δυο πρωταγωνιστών από τις «Άγριες Μέλισσες», του Γάλλου και του Κουκουράκη, μπορούσε να εγγυηθεί ένα πολύ πετυχημένο νούμερο της τηλεοπτικής πραγματικότητας και της «συλλογικότητας» του κοινού της.

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Η επιθεώρηση είναι καρναβαλικό θεατρικό είδος, επιτρέπει αυτό που έγραφε ο Μπαχτίν, την αναστολή της ιεραρχικής δομής και των μορφών φόβου, σεβασμού και εθιμοτυπίας που σχετίζονται με αυτή. Ο ρυθμιστικός Νόμος και ο Λόγος αναστέλλονται προσωρινά, οι ρόλοι εξουσίας προσβάλλονται και ανατρέπονται. Σε μια συνθήκη συνενοχής, ασεβή και απελευθερωτική, καλλιτέχνες και κοινό συμμετέχουν σ’ ένα είδος «εξέγερσης» που επιτρέπει κάθε λογής «απρέπειες» και βωμολοχίες.

Και αν η υπερβολική χρήση βωμολοχιών αποτελούσε άλλοτε στοιχείο παρακμής του επιθεωρησιακού λόγου, στην παράσταση «1821, Η Επιθεώρηση» οι βωμολοχίες διαμεσολαβούνται ώστε να μην ενοχλούν. Έτσι στο «Μη μας τηράτε πλέον» ο αθυρόστομος Καραϊσκάκης βρίζει χωρίς έλεος. Το ίδιο συμβαίνει και στο «Προσεχώς», ένα απολαυστικό σινεφίλ νούμερο του Κώστα Μανιάτη, όπου σατιρίζεται η κινηματογραφική γλώσσα του Γιάννη Οικονομίδη και του Γιώργου Λάνθιμου (και λιγότερο «καθαρά» και επιτυχημένα του Χριστόφορου Παπακαλιάτη). Οι βωμολοχίες προβάλλονται ως βασικό συστατικό του στιλ Οικονομίδη.

Η παράσταση έχει μία μεγάλη αδυναμία: το φτωχό, κακόγουστο σκηνικό (της Μαρίας Πανουργιά και της Μυρτώς Λάμπρου) και τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Σε μια παράσταση που τιμά με τον τρόπο της ένα είδος με μακριά ιστορία, η όψη ίσως θα ’πρεπε να ισορροπεί μεταξύ των φαντασμογορικών επιθεώρησεων του ’50 και του ’60 και της αντί-δρασης της μεταπολιτευτικής επιθεώρησης του ’70 και του ’80.

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αμηχανία προκαλεί και το φινάλε της παράστασης. Ενώ μοιάζει η παράσταση να καταλήγει στο τέλος του νούμερου «Με το καλό», όταν οι ηθοποιοί σκεπάζουν τα σκηνικά αντικείμενα με πλαστικό, ξαναβγαίνουν στη σκηνή η Ελένη Κοκκίδου ως Μαντώ Μαυρογένους, ο Γιώργος Γάλλος ως Αθανάσιος Διάκος και ο Γιάννης Κλίνης ως Μπάιρον για ένα τελευταίο, σύντομο, στοχαστικό και μελαγχολικό σχόλιο επί του θέματος, «Το 1821 και μεις». Μετά από 2,5 ώρες παράσταση χωρίς διάλειμμα, όμως, η σοβαρή κατακλείδα περίσσευε.

Η μουσική, τόσο η πρωτότυπη που έγραψε ο Φοίβος Δεληβοριάς όσο και οι προσαρμογές κυρίως παραδοσιακών τραγουδιών, δένει θαυμάσια τη διαδοχή και τις εναλλαγές των επεισοδίων. Το ωραίο «Τραγούδι της υποκρίτριας» που έγραψε για τη Μίρκα Παπακωνσταντίνου μπορεί να αυτονομηθεί και να τραγουδιέται εκτός παράστασης, όπως συνέβαινε άλλοτε με τραγούδια που γράφονταν για επιθεωρήσεις και γίνονταν μεγάλα σουξέ (λ.χ.  το «Τραμ το τελευταίο», σε μουσική Μιχάλη Σουγιούλ από την επιθεώρηση «Άνθρωποι, Άνθρωποι» των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, ή η «Ταμπακιέρα» που ερμήνευσε η Σοφία Βέμπο στην επιθεώρηση «Βίρα τις Άγκυρες» το 1950).

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Μετά από 2,5 ώρες παράσταση χωρίς διάλειμμα, η σοβαρή κατακλείδα περίσσευε. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Κάποιοι ηθοποιοί «αδικήθηκαν» από τα νούμερα που τους δόθηκαν, ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Γιώργος Γάλλος, σίγουρα. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

1821 - Η επιθεώρηση

Σύνθεση: Φοίβος Δεληβοριάς - Δημήτρης Καραντζάς

Κείμενα: Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννης Αστερής, Γλυκερία Μπασδέκη, Κώστας Μανιάτης, Κώστας Κωστάκος, Κέλλυ Παπαδοπούλου και Φοίβος Δεληβοριάς

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς

Πρωτότυπη μουσική: Φοίβος Δεληβοριάς

Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά - Μυρτώ Λάμπρου

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτη : Ευδοξία Ανδρουλιδάκη

Κομμώσεις: Κωνσταντίνος Σαββάκης

Βοηθός ενδυματολόγου: Ιφιγένεια Νταουντάκη

Παραγωγή: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πρωταγωνιστούν: Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Eλένη Κοκκίδου, Νίκος Καραθάνος, Γιώργος Γάλλος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννης Νιάρρος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κουκουράκης, Γιάννης Κλίνης, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ηλίας Μουλάς, Ιωάννα Πιατά.

Guests: Λυδία Φωτοπούλου, Μαρία Καβογιάννη, Μάρθα Φριντζήλα, Χρήστος Λούλης

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Summer Preview – Θέατρο

Summer Preview / Οι παραστάσεις του καλοκαιριού: Μέρες χαράς για όλους τους θεατρόφιλους

Οι υπαίθριοι θεατρικοί χώροι ανοίγουν στις 28/5 και τα περιφερειακά φεστιβάλ ετοιμάζονται να υποδεχθούν νέες και παλαιότερες παραστάσεις μετά από μήνες καλλιτεχνικής απραξίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η αναγέννηση της επιθεώρησης από τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Δημήτρη Καραντζά

Θέατρο / Η αναγέννηση της επιθεώρησης από τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Δημήτρη Καραντζά

Η μεγάλη θεατρική παραγωγή του φετινού καλοκαιριού έρχεται τον Ιούνιο στο Βεάκειο, με μια πληθώρα ταλαντούχων συντελεστών, ανανεώνοντας το είδος της επιθεώρησης, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Παρακολουθήσαμε τις πρόβες και μιλήσαμε με τους εμπνευστές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ