«1821 - Η επιθεώρηση»: Κριτική για τη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
0

Η επιθεώρηση δεν πέθανε, όπως λέγαμε κάποια χρόνια πίσω. Το αποδεικνύει η παράσταση «1821, Η Επιθεώρηση» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά στο Βεάκειο. Η αναπάντεχη επιστροφή της, μέσα από τη δουλειά μιας ομάδας νεότερων καλλιτεχνών του θέατρου, είναι τουλάχιστον ευπρόσδεκτη. Μακάρι να έχει συνέχεια.

Είδος με μεγάλη ιστορία μέσα στον 20ό αι., η επιθεώρηση γνώρισε μεγάλες στιγμές μετά τον πόλεμο και μέχρι τη Δικτατορία και ξέπεσε σταδιακά όταν έφυγαν από τη σκηνή οι παλιοί μεγάλοι κωμικοί και οι σατιρικοί συγγραφείς. Αναθάρρησε στα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης με το Ελεύθερο Θέατρο και την Ελεύθερη Σκηνή.

Η χώρα προσπαθούσε να ορθοποδήσει στη μετά τη Χούντα εποχή και να επιλύσει σοβαρά πολιτικά ζητήματα που παρέμεναν ανοιχτά και η τολμηρή, φρέσκια σατιρική ματιά ενός συνόλου νεαρών ηθοποιών (Σταμάτης Φασουλής, Μίμης Χρυσομάλλης, Κώστας Αρζόγλου, Άννα Παναγιωτοπούλου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Υβόννη Μαλτέζου, Νένα Μεντή, Σοφία Σεϊρλή κ.ά.), σε συνδυασμό με τα τραγούδια που έγραψε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης (1974-1984), έδωσαν νέα ώθηση στο γερασμένο είδος.

Στα χρόνια της αλήστου μνήμης Αλλαγής και, αργότερα, της ευημερίας, όταν αμβλύνθηκαν οι πολιτικές διαφορές και η διεύρυνση της μεσαίας τάξης απορρόφησε τις κοινωνικές ανισότητες, η επιθεώρηση έχασε τη σατιρική της ικμάδα και έγινε φτηνό, κιτς θέαμα. 

Η νέα Επιθεώρηση θα μπορούσε να προκύψει από τη σύμπραξη των καλών περφόρμερ της ελληνικής stand-up κωμωδίας, που έχουν ένα πράγματι ευρύ και δυναμικό, λαϊκό με τη σύγχρονη έννοια, κοινό. Αλλά το πέρασμα από το one man/woman show σε μια παράσταση συνόλου, που θέλει και μουσική και τραγούδια και μία δραματουργία σύνθεσης και συλλογικής εργασίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση. 

Εν τω μεταξύ άλλαξαν πολλά και στη θεατρική κουλτούρα. Οι νέοι καλλιτέχνες του θεάτρου δεν είχαν προσλαμβάνουσες από την καλή εποχή της επιθεώρησης. Επιπλέον δεν μπορούσαν να διαχειριστούν τη σημασία του λαϊκού, της σάτιρας που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, και με μια δηλωμένη απώθηση για την πολιτική όπως αυτή ασκείται από τα κόμματα εξουσίας, γύρισαν την πλάτη σ’ ένα είδος που κάποιες δεκαετίες πίσω θεωρούνταν πολιτικά επικίνδυνο – οι περιπέτειες που είχε επί δεκαετίες με την επιτροπές λογοκρισίας είναι γνωστές, όπως και η ευρηματικότητα με την οποία οι επιθεωρησιογράφοι μεταμφίεζαν την καυστική κριτική τους και έκλειναν πονηρά το μάτι στο κοινό. 

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Η δραματουργία της παράστασης «1821, Η Επιθεώρηση» υιοθέτησε την οικεία δομή του είδους, τη διαδοχή σατιρικών επεισοδίων με ενδιάμεσες τραγουδιστικές ανάσες. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Όσοι υπηρετούν το καλό θέατρο πλέον διαχωρίζουν τη θέση τους από τις εμπορικές απαιτήσεις παραστάσεων για το ευρύ κοινό. Απευθύνονται σε θεατές με εκλεπτυσμένο γούστο, εξοικειωμένους σε άλλου είδους σχολιαστικό λόγο, urban, underground, alternative, post-modernistic και τα λοιπά. Γι’ αυτό και η βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση της τελευταίας δεκαετίας δεν οδήγησε σε κάποιας μορφής αναβίωση της επιθεώρησης, όπως ίσως θα περίμενε κανείς.

Ένα πυρηνικό στοιχείο της επιθεώρησης, ο ηθοποιός που στέκεται στην σκηνή και απευθύνεται στο κοινό σχολιάζοντας πρόσωπα και πράγματα, διατηρείται ζωντανό και ακμάζει στον χώρο της stand-up κωμωδίας. Η νέα Επιθεώρηση θα μπορούσε να προκύψει από τη σύμπραξη των καλών περφόρμερ της ελληνικής stand-up κωμωδίας, που έχουν ένα πράγματι ευρύ και δυναμικό, λαϊκό με την σύγχρονη έννοια, κοινό. Αλλά το πέρασμα από το one man/woman show σε μια παράσταση συνόλου, που θέλει και μουσική και τραγούδια και μία δραματουργία σύνθεσης και συλλογικής εργασίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση. 

Να, όμως, που η κρίση της πανδημίας, το σοκαριστικό γεγονός των κλειστών θεάτρων και η επέτειος των 200 χρόνων από την εθνεγερσία, προκάλεσαν δημιουργικούς κραδασμούς ικανούς να στρέψουν ξανά την προσοχή μας στην επιθεώρηση.

Η πρόταση που αποτελεί η παράσταση «1821, η Επιθεώρηση» είναι τουλάχιστον αξιοπρόσεκτη αφού προέρχεται και υλοποιείται από ένα θεσμικό θέατρο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, σε παραγωγή ιδιώτη θεατρικού επιχειρηματία και σκηνοθεσία ενός τραγουδοποιού με εμπειρία στο βαριετέ, του Φοίβου Δεληβοριά, και του Δημήτρη Καραντζά, ενός σκηνοθέτη που επιδίδεται σε απαιτητικές, μεταμοντερνιστικού ύφους, παραστάσεις.

Επιπλέον οι καλοί ηθοποιοί του θιάσου (Eλένη Κοκκίδου, Νίκος Καραθάνος, Γιώργος Γάλλος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννης Νιάρρος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κουκουράκης, Γιάννης Κλίνης, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ηλίας Μουλάς και Ιωάννα Πιατά) δεν έχουν ξαναπαίξει επιθεώρηση – με εξαίρεση την Μίρκα Παπακωνσταντίνου που ως guest συνδέει τη νέα γενιά θεατρίνων με την γενιά των «ανανεωτών» του Ελεύθερου Θεάτρου και της Ελεύθερης Σκηνής. 

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Μεγάλη είναι η διάρκεια και του νούμερου με τίτλο «Ο Γεροδήμος πέθανε» με την Ελένη Κοκκίδου στον ρόλο της δασκάλας (παλιός επιθεωρησιακός τύπος) να προσπαθεί να πείσει τον αδιάφορο μαθητή (Πάνο Παπαδόπουλο) για το μεγαλείο των ηρώων της επανάστασης - με υπερβολικές φωνές, είναι η αλήθεια. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Η δραματουργία της παράστασης «1821, Η Επιθεώρηση» υιοθέτησε την οικεία δομή του είδους, τη διαδοχή σατιρικών επεισοδίων με ενδιάμεσες τραγουδιστικές ανάσες. Ωστόσο υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερα μεγάλα νούμερα, εντός των οποίων αναπτύσσονται επιμέρους σκετς, με αποτέλεσμα να χάνεται το σημείο αφετηρίας και να χαλαρώνει η δραματουργική συνέπεια.

Για παράδειγμα το νούμερο «Όταν πήγα να πάρω μέρος στον επαναστατικό αγώνα» της Λένας Κιτσοπούλου ξεκινά με τον απολαυστικό Νίκο Καραθάνο, ως αγωνιστή του ‘21 να απαντά σε ερωτήσεις τηλεοπτικής δημοσιογράφου για το πώς υποχώρησε στις ασελγείς πράξεις του καπετάνιου του, προχωρεί σε μία μάλλον περιττή και σίγουρα «υπερβολικά σοβαρή» καταγγελία της πατριαρχικής, χρονίως κακοποιητικής προς τις γυναίκες, ελληνικής κοινωνίας μέσω της δημοσιογράφου (Βάσω Καβαλιερράτου) και καταλήγει μ’ ένα σόου της Γαλήνης Χατζηπασχάλη που δοξάζει και τραγουδάει (στο Voice της εποχής της Επανάστασης) τον ήρωα «πούστη γιο» της. Διακρίνεις τον διονυσιακό οίστρο, γελάς κατά στιγμές, αλλά το κέντρο βάρους του επεισοδίου έχει χαθεί.

Μεγάλη είναι η διάρκεια και του νούμερου με τίτλο «Ο Γεροδήμος πέθανε» με την Ελένη Κοκκίδου στον ρόλο της δασκάλας (παλιός επιθεωρησιακός τύπος) να προσπαθεί να πείσει τον αδιάφορο μαθητή (Πάνο Παπαδόπουλο) για το μεγαλείο των ηρώων της επανάστασης – με υπερβολικές φωνές, είναι η αλήθεια.

Το αναθεωρητικό πνεύμα στην ερμηνεία της ελληνικής Ιστορίας, τουλάχιστον όπως αυτή διδάσκεται στο σχολείο, είναι σαφές και ενίοτε καταλήγει εθνομηδενιστικό (το «επίσημο» παρελθόν και η εθνική ταυτότητα, πάντως, και στις άλλες χώρες σκηνοθετείται, δεν πρόκειται για ελληνική ευρεσιτεχνία).  

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Η συμμετοχή στην παράσταση δυο πρωταγωνιστών από τις «Άγριες Μέλισσες», του Γάλλου και του Κουκουράκη, μπορούσε να εγγυηθεί ένα πολύ πετυχημένο νούμερο της τηλεοπτικής πραγματικότητας και της «συλλογικότητας» του κοινού της. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Στην κατεύθυνση αυτή, «ιδεολογικά» η παράσταση μοιάζει να δίνει υπερβολική σημασία σε στοιχεία αμφίβολης σημασίας. Έτσι, το νούμερο «Ακτή Μιαούλη» που ερμηνεύει η Ιωάννα Πιατά, καταλήγει με μία επίδειξη των πολλών τουρκικών λέξεων που υπάρχουν στη γλώσσα μας  – και λοιπόν; 

Υιοθετείται ακόμα η γνωστή, παλιά «θέση» ότι το κλέος και ο ηρωισμός των αρχαίων και νεότερων ημών προγόνων συντρίβουν με το βάρος τους τους σύγχρονους Έλληνες. Δεν είμαι σίγουρη, ωστόσο, κατά πόσο αποτελεί πρόβλημα για τους σημερινούς 20άρηδες η ελληνική αρχαιότητα και οι ηρωικές στιγμές των παλαιότερων Ελλήνων – καλώς ή κακώς, δεν αποτελεί, μάλλον αδιαφορούν. 

Εντέλει στο νούμερο με τίτλο «Τι θα πει Έλληνας» του Κώστα Κωστάκου, ο πολύ καλός Γιάννης Νιάρρος «αποδεικνύει» ότι  Έλληνας είναι απλώς ένας άνθρωπος όπως όλοι οι άλλοι παντού στον κόσμο, με τις ίδιες ιδιότητες που έχουν όλοι οι άνθρωποι («Γαμώντας του τη μάνα γεννιέται ο Έλληνας» κ.ο.κ.). 

Κάποιοι ηθοποιοί «αδικήθηκαν» από τα νούμερα που τους δόθηκαν: ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Γιώργος Γάλλος, σίγουρα. Και μολονότι τα κείμενα δεν υπηρετούν τον σχολιασμό της επικαιρότητας, λέγαμε με τον Χρήστο Παρίδη ότι η συμμετοχή στην παράσταση δυο πρωταγωνιστών από τις «Άγριες Μέλισσες», του Γάλλου και του Κουκουράκη, μπορούσε να εγγυηθεί ένα πολύ πετυχημένο νούμερο της τηλεοπτικής πραγματικότητας και της «συλλογικότητας» του κοινού της.

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Η επιθεώρηση είναι καρναβαλικό θεατρικό είδος, επιτρέπει αυτό που έγραφε ο Μπαχτίν, την αναστολή της ιεραρχικής δομής και των μορφών φόβου, σεβασμού και εθιμοτυπίας που σχετίζονται με αυτή. Ο ρυθμιστικός Νόμος και ο Λόγος αναστέλλονται προσωρινά, οι ρόλοι εξουσίας προσβάλλονται και ανατρέπονται. Σε μια συνθήκη συνενοχής, ασεβή και απελευθερωτική, καλλιτέχνες και κοινό συμμετέχουν σ’ ένα είδος «εξέγερσης» που επιτρέπει κάθε λογής «απρέπειες» και βωμολοχίες.

Και αν η υπερβολική χρήση βωμολοχιών αποτελούσε άλλοτε στοιχείο παρακμής του επιθεωρησιακού λόγου, στην παράσταση «1821, Η Επιθεώρηση» οι βωμολοχίες διαμεσολαβούνται ώστε να μην ενοχλούν. Έτσι στο «Μη μας τηράτε πλέον» ο αθυρόστομος Καραϊσκάκης βρίζει χωρίς έλεος. Το ίδιο συμβαίνει και στο «Προσεχώς», ένα απολαυστικό σινεφίλ νούμερο του Κώστα Μανιάτη, όπου σατιρίζεται η κινηματογραφική γλώσσα του Γιάννη Οικονομίδη και του Γιώργου Λάνθιμου (και λιγότερο «καθαρά» και επιτυχημένα του Χριστόφορου Παπακαλιάτη). Οι βωμολοχίες προβάλλονται ως βασικό συστατικό του στιλ Οικονομίδη.

Η παράσταση έχει μία μεγάλη αδυναμία: το φτωχό, κακόγουστο σκηνικό (της Μαρίας Πανουργιά και της Μυρτώς Λάμπρου) και τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Σε μια παράσταση που τιμά με τον τρόπο της ένα είδος με μακριά ιστορία, η όψη ίσως θα ’πρεπε να ισορροπεί μεταξύ των φαντασμογορικών επιθεώρησεων του ’50 και του ’60 και της αντί-δρασης της μεταπολιτευτικής επιθεώρησης του ’70 και του ’80.

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αμηχανία προκαλεί και το φινάλε της παράστασης. Ενώ μοιάζει η παράσταση να καταλήγει στο τέλος του νούμερου «Με το καλό», όταν οι ηθοποιοί σκεπάζουν τα σκηνικά αντικείμενα με πλαστικό, ξαναβγαίνουν στη σκηνή η Ελένη Κοκκίδου ως Μαντώ Μαυρογένους, ο Γιώργος Γάλλος ως Αθανάσιος Διάκος και ο Γιάννης Κλίνης ως Μπάιρον για ένα τελευταίο, σύντομο, στοχαστικό και μελαγχολικό σχόλιο επί του θέματος, «Το 1821 και μεις». Μετά από 2,5 ώρες παράσταση χωρίς διάλειμμα, όμως, η σοβαρή κατακλείδα περίσσευε.

Η μουσική, τόσο η πρωτότυπη που έγραψε ο Φοίβος Δεληβοριάς όσο και οι προσαρμογές κυρίως παραδοσιακών τραγουδιών, δένει θαυμάσια τη διαδοχή και τις εναλλαγές των επεισοδίων. Το ωραίο «Τραγούδι της υποκρίτριας» που έγραψε για τη Μίρκα Παπακωνσταντίνου μπορεί να αυτονομηθεί και να τραγουδιέται εκτός παράστασης, όπως συνέβαινε άλλοτε με τραγούδια που γράφονταν για επιθεωρήσεις και γίνονταν μεγάλα σουξέ (λ.χ.  το «Τραμ το τελευταίο», σε μουσική Μιχάλη Σουγιούλ από την επιθεώρηση «Άνθρωποι, Άνθρωποι» των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, ή η «Ταμπακιέρα» που ερμήνευσε η Σοφία Βέμπο στην επιθεώρηση «Βίρα τις Άγκυρες» το 1950).

1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Μετά από 2,5 ώρες παράσταση χωρίς διάλειμμα, η σοβαρή κατακλείδα περίσσευε. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Κάποιοι ηθοποιοί «αδικήθηκαν» από τα νούμερα που τους δόθηκαν, ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Γιώργος Γάλλος, σίγουρα. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
1821 - η επιθεώρηση Facebook Twitter
Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

1821 - Η επιθεώρηση

Σύνθεση: Φοίβος Δεληβοριάς - Δημήτρης Καραντζάς

Κείμενα: Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννης Αστερής, Γλυκερία Μπασδέκη, Κώστας Μανιάτης, Κώστας Κωστάκος, Κέλλυ Παπαδοπούλου και Φοίβος Δεληβοριάς

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς

Πρωτότυπη μουσική: Φοίβος Δεληβοριάς

Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά - Μυρτώ Λάμπρου

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτη : Ευδοξία Ανδρουλιδάκη

Κομμώσεις: Κωνσταντίνος Σαββάκης

Βοηθός ενδυματολόγου: Ιφιγένεια Νταουντάκη

Παραγωγή: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πρωταγωνιστούν: Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Eλένη Κοκκίδου, Νίκος Καραθάνος, Γιώργος Γάλλος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννης Νιάρρος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κουκουράκης, Γιάννης Κλίνης, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ηλίας Μουλάς, Ιωάννα Πιατά.

Guests: Λυδία Φωτοπούλου, Μαρία Καβογιάννη, Μάρθα Φριντζήλα, Χρήστος Λούλης

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Summer Preview – Θέατρο

Summer Preview / Οι παραστάσεις του καλοκαιριού: Μέρες χαράς για όλους τους θεατρόφιλους

Οι υπαίθριοι θεατρικοί χώροι ανοίγουν στις 28/5 και τα περιφερειακά φεστιβάλ ετοιμάζονται να υποδεχθούν νέες και παλαιότερες παραστάσεις μετά από μήνες καλλιτεχνικής απραξίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η αναγέννηση της επιθεώρησης από τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Δημήτρη Καραντζά

Θέατρο / Η αναγέννηση της επιθεώρησης από τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Δημήτρη Καραντζά

Η μεγάλη θεατρική παραγωγή του φετινού καλοκαιριού έρχεται τον Ιούνιο στο Βεάκειο, με μια πληθώρα ταλαντούχων συντελεστών, ανανεώνοντας το είδος της επιθεώρησης, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Παρακολουθήσαμε τις πρόβες και μιλήσαμε με τους εμπνευστές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ