Η μέρα που το Φεστιβάλ Αθηνών ανακοίνωσε το φετινό του πρόγραμμα, σηματοδοτώντας την έναρξη του πολιτιστικού καλοκαιριού και το τέλος της πολύμηνης καλλιτεχνικής νέκρωσης, ήταν μέρα χαράς για όλους τους θεατρόφιλους. Έπειτα από τόνους ψηφιακών δεδομένων που ξοδεύτηκαν στα live streaming, με το άνοιγμα των υπαίθριων θεατρικών χώρων να έχει οριστεί στις 28/5 και τη μέγιστη χωρητικότητα στο 50%, το ελεύθερο θέατρο έχει να προτείνει, ίσως για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση, αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα ‒νέες παραστάσεις αλλά και επαναλήψεις‒ που κατάφεραν να βρουν στέγη σε κάποιο open air space ή στα περιφερειακά φεστιβάλ, για να εξασφαλίσουν τη φυσική παρουσία του κοινού.
Αφήνοντας έξω από την παρακάτω λίστα τις παραστάσεις που θα ανέβουν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, στην Πειραιώς 260, τη μικρή ή τη μεγάλη Επίδαυρο (θα επανέλθουμε προσεχώς σε σχετικά αφιερώματα), ανατρέξαμε σε όσα έχουν ανακοινώσει οι θεατρικές επιχειρήσεις, με πολλές ημερομηνίες και το πλήρες πρόγραμμα των φεστιβάλ να εκκρεμούν και με την ευχή, φυσικά, να μην υπάρξουν άλλες αναβολές ή ακυρώσεις λόγω των επιδημιολογικών δεδομένων.
Χωρίς αμφιβολία, η μεγάλη παραγωγή του καλοκαιριού είναι το 1821 – Η επιθεώρηση των Δημήτρη Καραντζά και Φοίβου Δεληβοριά, που παρουσιάσαμε εκτενώς σε προηγούμενο τεύχος, θα κάνει πρεμιέρα στο Βεάκειο στις 4/6 και θα παίζεται κάθε Παρασκευοσαββατοκύριακο του Ιουνίου και Ιουλίου. Επιστροφή σε ένα λαοφιλές είδος που το κοινό έχει μεγάλη ανάγκη, μεγαλειώδης διανομή και αναμονή για να δούμε πώς θα κυλήσει το φιλόδοξο κάλεσμα ενός μεγάλου κοινού σε σταθερές μέρες, ώρες και χώρο που δεν συνηθίζεται τα καλοκαίρια (εκτός, ίσως, από τις παραγωγές στο Δελφινάριο).
Στην κωμωδία που γνωρίζει καλά και στο επίκαιρο στοιχείο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του ’21 ποντάρει και ο Λάκης Λαζόπουλος με το Περιμένοντας τον Καραïσκάκη. Πρόκειται για ένα δικό του κείμενο με θέμα τη μορφή του αγωνιστή μέσα από τα μάτια δυο ανθρώπων της εποχής του που θα σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, σε μια παραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κοσμου που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα. Μαζί του στη σκηνή η Ελένη Ουζουνίδου και ο Σπύρος Γραμμένος, που έχει αναλάβει τη μουσική σύνθεση και επιμέλεια της παράστασης.
Από την εποποιία του 1821 αντλεί τη θεματική του και το νέο έργο Φιλική Εταιρεία ‒ Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη και πρωτότυπο κείμενο της ίδιας και του Άρη Ασπρούλη. Συνδυασμός ιστορικών γεγονότων και μυθοπλασίας, με επίκεντρο τις ζωές των ιδρυτών της Φιλικής Εταιρείας, η παράσταση του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 15 Ιουλίου και να περιοδεύσει το καλοκαίρι του 2021 στους ανοιχτούς χώρους των εννέα μουσείων του ΠΙΟΠ. Θα δοθεί παράσταση και στο Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος στην Αθήνα, με δωρεάν είσοδο για το κοινό.
Η θεατρική διασκευή του διηγήματος Λουκής Λάρας (1883) του Δημητρίου Βικέλα είναι η πρόταση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και του καλλιτεχνικού του διευθυντή Λευτέρη Γιοβανίδη για τον εορτασμό της επετείου. Μια παράσταση για τους αντι-ήρωες της Ιστορίας, με τον Μανώλη Μαυροματάκη στον ομώνυμο ρόλο, που πρόκειται να ξεκινήσει την περιοδεία της στις 28/6. Ο Γιοβανίδης υπογράφει επίσης τη σκηνοθεσία στην παράσταση MANTΩ: La bella Greca σε κείμενο της Θεοδώρας Καπράλου, αφιερωμένο στη Μαντώ Μαυρογένους.
Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια του Τηλέμαχου Τσαρδάκα είναι μια ιστορία αγάπης και ενηλικίωσης για τις μεγάλες προσδοκίες και τη σκληρή πραγματικότητα με φόντο τη μικρή κοινωνία της επαρχίας, τις παραλίες του καλοκαιριού και την ξέγνοιαστη εποχή της αθωότητας. Ο εφηβικός έρωτας της Λίλας Μπακλέση και του Κωνσταντίνου Μπιμπή επιστρέφει για τρίτη χρονιά, μετά από διεθνή και εγχώρια περιοδεία, στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη (για επτά παραστάσεις: 29, 30, 31/5 & 1, 7, 8, 14/6).
Η επιστροφή της πάντα ενδιαφέρουσας θεατρικής ομάδας C for Circus γίνεται με τον Γλάρο του Τσέχοφ που έχει αναλάβει να σκηνοθετήσει ο Νικόλας Παπαδομιχελάκης. Ανήσυχη και απαυδησμένη από το πολύμηνο lockdown, η ομάδα κάνει πρόβες ήδη εδώ και καιρό, ακόμα και στον Βοτανικό Κήπο, χωρίς να έχει ανακοινωθεί προς το παρόν πού θα ανέβει η παράσταση, στοιχείο που προσδίδει έξτρα πόντους ενδιαφέροντος στο εγχείρημά τους και αποκαλύπτει πολλά για τη νέα θεατρική πραγματικότητα που διαμορφώνεται εν καιρώ πανδημίας (προβλεπόμενη πρεμιέρα τον Ιούνιο).
Περιοδεία θα κάνει και η σοφόκλεια Αντιγόνη του Σάββα Στρούμπου (μτφρ. Δημήτρης Δημητριάδης), μια παράσταση που επίσης έχει δουλευτεί πολύ τα τελευταία τρία χρόνια, κατά τη συνήθη μέθοδο μελέτης που ακολουθεί η ομάδα Σημείο Μηδέν και ο ταλαντούχος σκηνοθέτης. Την εκδοχή β’ θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε σε επιλεγμένους σταθμούς σε όλη την Ελλάδα (27/8 Ελευσίνα, στο πλαίσιο των Αισχυλείων, το πλήρες πρόγραμμα της περιοδείας θα ανακοινωθούν σύντομα).
Ο Σαίξπηρ του φετινού καλοκαιριού θα είναι ο Οθέλος σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια, με τον Γιάννη Μπέζο και τον ίδιο τον Χειλάκη να ηγούνται της διανομής. Σίγουρος σταθμός της περιοδείας είναι το Ηρώδειο, στις 26 και 27/8.
Το Θέατρο Τέχνης παρουσιάζει Το Γεφύρι της Άρτας σε νέα δραματουργία και σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη και πρωτότυπη μουσική σύνθεση από τον Θοδωρή Αμπαζή. Η παράσταση, που συνδυάζει αφήγηση, ζωντανή μουσική απόδοση από μικρό μουσικό σύνολο, χορό και ακροβασία, πρόκειται να κάνει πρεμιέρα στις 20 και 21 Ιουλίου στον φυσικό της χώρο, το Γεφύρι της Άρτας, στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», και θα ακολουθήσει περιοδεία, της οποίας οι σταθμοί θα ανακοινωθούν σύντομα.
Άλλες παραστάσεις που έχουν ανακοινώσει ήδη ότι θα περιοδεύσουν είναι δύο παραγωγές του Από Μηχανής Θεάτρου, το Δάνειο του Ισπανού Τζόρντι Γκαλθεράν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, με τους Σωτήρη Χατζάκη και Δημήτρη Μυλωνά, και η Κληρονομιά του Μαριβό, σε σκηνοθεσία Γιάννη Νταλιάνη. Επίσης, η Ιστορία χωρίς όνομα του Στέφανου Δάνδολου, σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, με τον Τάσο Νούσια και την Μπέτυ Λιβανού (28-31/5 Βεάκειο, 11-12/6 Θέατρο Πέτρας, 18-19/6 Θέατρο Βράχων), το Νυφικό Κρεβάτι του Ολλανδού Γιαν Ντε Χάρτογκ, σε διασκευή των Αλέξανδρου Ρήγα - Δημήτρη Aποστόλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα, με πρωταγωνιστές την Πηνελόπη Αναστασοπούλου και τον Ορέστη Τζιόβα [17/6 Ελληνίς Cinemax, 22/6 Βεάκειο, 30/6 Δημοτικό θέατρο του Άλσους (Δ. Κιντής) - Ηλιούπολη, 6/7 Κηποθέατρο Παπάγου, 7/7 Κηποθέατρο Νίκαιας, 8/7, 8/9 Θέατρο Πέτρας, μεταξύ άλλων) και οι Γειτονιές του κόσμου του Γιάννη Ρίτσου, σε διασκευή και σκηνοθεσία Νάντιας Δαλκυριάδου.
Στη θεατρική ατζέντα του καλοκαιριού προστίθεται και η επιστροφή του MIRfestival με έργα Ελλήνων και ξένων συντελεστών (28/6-4/7, σε διάφορους χώρους), οι Ανθισμένες Μανόλιες του Ρόμπερτ Χάρλινγκ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κυριακού, στο Θέατρο Χυτήριο, ενώ στο Ηρώδειο θα παρουσιαστεί και η μουσική-θεατρική-εικαστική παράσταση Ο Μεγάλος Ξεσηκωμός από το Σπίτι του Ηθοποιού, σε σκηνοθεσία Ζαχαρία Ρόχα, με τη συμμετοχή ονομάτων όπως οι Άννα Φόνσου, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Νόρα Κατσέλη, Ελένη Ράντου, Καίτη Φίνου, Μάνια Παπαδημητρίου, Σπύρος Μπίμπιλας κ.ά. και τη συνοδεία ζωντανής ορχήστρας.
Στο καλεντάρι του Σεπτεμβρίου αξίζει να σημειώσουμε από τώρα τα εξής: την πολυαναμενόμενη εμφάνιση της Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο, όπου η Ιταλίδα σταρ θα διαβάσει αδημοσίευτα κείμενα της Μαρίας Κάλλας που έχει συλλέξει ο σκηνοθέτης Τομ Γουλφ, με τη συμμετοχή της Καμεράτας (21-23/9). Τα εγκαίνια του νέου καλλιτεχνικού χώρου «Κάμιρος» της Ηλέκτρας Ελληνικιώτη και της ομάδας Θέρος στην Κυψέλη, με το ανέβασμα της Γραμμής του ορίζοντος του Χρήστου Βακαλόπουλου. Τέλος, την παράσταση Κάποιος θα έρθει του Γιον Φόσε, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, που θα κάνει πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Γιον Φόσε από το Νορβηγικό Θέατρο του Όσλο και στη συνέχεια θα δώσει δεκατέσσερις παραστάσεις στον Θόλο του ΚΠΙΣΝ, από τις 24/9 έως τις 12/10.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.