Έλα στη Μύκονο και συ, το ερωτικό νησί

Facebook Twitter
0

The Island of Death του Νίκου Μαστοράκη, 1977, Ελλάδα, 108’

 

Εξηγούμαι για να μην παρεξηγούμαι: όταν πλακώνουν μέσα σε ένα εξάμηνο απανωτές εργασίες, όχι χρόνο για να γράψεις  για ταινίες που σε ιντριγκάρουν δεν έχεις, αλλά η συνήθεια της βραδινής ταινίας περιορίζεται στο ένα δεκάλεπτο, άντε ένα τέταρτο πριν τα βλέφαρα αρχίσουν να κλείνουν. Και όταν τα μαθήματα λαμβάνουν χώρα περί την πρωία… κατευθείαν βγάλσιμο γυαλιών και νάνι για να είναι φράπα το μάγουλο την επόμενη.

Εξηγούμαι για να μην παρεξηγούμαι 2: τα όσα γνωστά για τον κύριο Μαστοράκη δεν αφορούν ούτε στο ελάχιστο το συγκεκριμένο άρθρο.

Επιστρέφω λοιπόν για να αναφερθώ για πρώτη φορά σε ένα εγχώριο δημιούργημα που δεν μπόρεσε να μην μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, και τρόπον τινά να με συγκινήσει, ακόμα και αν οι δακρύβρεχτες σκηνές δεν ήταν κομμάτι της mise en scene του.

Γύρω στο 1976 με 77 ο Νίκος Μαστοράκης αποφάσισε να αφήσει τις παρακολουθούμενες από το φακό της κάμερας φάρσες σε ανύποπτους περαστικούς και να δημιουργήσει ένα φιλμικό εφιάλτη που αν ζούσε στην εποχή του Ροΐδη, το ταξίδι προς τον αφορισμό του θα κοστιζε λίγο, καθότι θα ήταν μικρό και μονόδρομο.

Με φόντο την πάντα κοσμική Μύκονο, ο Μαστοράκης πλέκει ένα σενάριο αντάξιο των λοιπών σκηνοθετών της Ευρώπης που ορισμένοι κακοήθεις επιμένουν να ονομάζουν Eurotrash. Ένα φαινομενικά αθώο ζευγάρι Άγγλων επισκέπτεται τη Μύκονο για να χαρεί τον έρωτά του. Και φαινομενικά επειδή λίγο αργότερα θα μάθουμε πως έφυγε από τη γενέτειρά του όντας καταζητούμενο για ειδεχθείς φόνους (άτσα και ο Σόμπολος!). Παρά την όποια καταδικαστέα ανωμαλία λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια των σαρκικών συνευρέσεών του, καταλαβαίνουμε προς μεγάλη μας έκπληξη πως ο άντρας είναι φανατικός χριστιανός, αν και με τον πλέον ανορθόδοξο/άρρωστο τρόπο, σε σημείο που δε θα διστάσει να εξολοθρεύσει τον οποιοδήποτε θεωρεί πως δεν ακολουθεί το δρόμο του Κυρίου. Τα υπόλοιπα επί της οθόνης.

Όπως καταλαβαίνουμε, σεξ και βία είναι τα δύο κύρια συστατικά του ιδιώματος που τη δεκαετία του 70 άρχισε να ανθίζει σε μεγάλο βαθμό. Του splatter. Και εδώ ο όρος αυτός ισχύει σε απίστευτα μεγάλο βαθμό. Η απεικόνιση μιας πλευράς της Μυκόνου, όχι τόσο κοσμικής όσο χαρακτηριολογικά λούμπεν, με τα ναρκωτικά, τις νυμφομανείς πλούσιες γυναίκες, τους δυνάμει βιαστές χίπηδες και ορισμένους αναίσχυντους ομοφυλόφιλους (για τα δεδομένα του πρωταγωνιστή) να δίνουν και να παίρνουν, δίνουν ένα κατάλληλο πάτημα στον πρωταγωνιστή να γίνει το χέρι του Θεού και να εξαπολύσει την οργή του με τους πλέον ευρηματικούς και αιματηρούς τρόπους, ενώ η σύντροφός του θα τον φωτογραφίζει (οι ρόλοι συχνά-πυκνά αλλάζουν).

Με πολύ μικρό budget στη πλάτη του, ο Μαστοράκης κατάφερε να δημιουργήσει ένα μικρό διαμάντι που έλαμπε κατά της σεμνοτυφίας και το οποίο η Αγγλία κατέταξε στα Video Nasties, απαγορεύοντάς το από οποιασδήποτε μορφή προβολής, μέχρι έστω πριν από λίγο καιρό. Όσο ακραίο και να είναι θεματολογικά, δεν του στερεί σε καμία περίπτωση τις καλλιτεχνικές του πινελιές που θα μπορούσαν να το εξυψώσουν αν δε γινόταν κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης, αλλά σε μια εποχή μακράν πιο προοδευτική (ναι, ούτε σήμερα πιστεύω ότι θα καρποφορούσε). Τα συνεχώς εναλλασσόμενα πλάνα του, ο (κατά κόρον) φυσικός φωτισμός, τα λίτρα ψεύτικου αίματος και οι μέτριες ερμηνείες των ηθοποιών, συνεισφέρουν δίνοντας μια αθωότητα στο όλο εγχείρημα, όσο θεματολογικά αισχρό και αν αυτό παραμένει. Αυτή η παράμετρος, άλλωστε, δεν είναι που συμβάλλει στο να δημιουργηθούν μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα σε όλες τις διακλαδώσεις της Τέχνης?

Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχάσω να αναφερθώ στις φωνές της Μίλλη και του Δάκη που ντύνουν με τα κομμάτια «Can you call it Love?» και «Do you Love me?» την κοκκινισμένη Μύκονο, εντείνοντας την απεικονιζόμενη νοσηρότητα με τις αγνές φωνές τους.

Για ελληνική έκδοση για μια ακόμα φορά δε μπορούμε να μιλήσουμε. Ως αποζημίωση όμως, λαμβάνουμε υπόψιν την πρόσφατη και πλήρως αλογόκριτη επανέκδοσή της από την Arrow Films, με commentary από τον ίδιο τον δημιουργό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ