Νύχτα Γένους Απροσδιορίστου [Films vol.12]

Facebook Twitter
0

Funeral Parade of Roses του Toshio Matsumoto, 1969, Ιαπωνία, 107’

Θυμάμαι ξεκάθαρα που την τελευταία Κυριακή από τις Νύχτες Πρεμιέρας του 2009 προβαλλόταν αυτή εδώ η ταινία με τον τόσο «darkwave-πριν-το-darkwave» τίτλο, αλλά λόγω ασυνεννοησίας μεταξύ των μελών της παρέας δεν κατάφερα να την παρακολουθήσω τότε. Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που και μόνο η ιδέα μιας ταινίας που καταπιάνεται με το θέμα των τραβεστί τους ήταν ιδιαίτερα απωθητική. Οπότε την είδα μετά από κάποιο καιρό μέσα στη θαλπωρή του σπιτιού, μακριά από το μεγάλο πανί του Δαναού. Εν τέλει δε με πείραξε και ιδιαίτερα, κάλλιο αργά παρά ποτέ.

Δεν είναι και λίγες φορές που οι Ιάπωνες σκηνοθέτες έχουν διασκευάσει με περισσή φροντίδα κάποιο διαχρονικό θεατρικό έργο κόβοντας και ράβοντάς το στα μέτρα του προσωπικού τους στυλ. Ο Akira Kurosawa διασκεύασε τόσα έργα του Σαίξπηρ μεταφέροντας τα στη φεουδαρχική Ιαπωνία (Θρόνος του Αίματος/Μάκβεθ, Ran/Βασιλιάς Ληρ) ή ακόμα και έργα της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας (Ο Ηλίθιος του Ντοστογιέφσκυ), δίνοντας τους το άρωμα των sakuras, των ανθών της ιαπωνικής κερασιάς που ανθίζουν με τον ερχομό της Άνοιξης. Ο Matsumoto, όμως, δεν προσπάθησε να είναι λυρικός η ρομαντικός, τουλάχιστον με ευρύ τρόπο.

Χτίζοντας μία γιαπωνέζικη πολυκατοικία ακριβώς δίπλα από το θέατρο που πρωτοπαίχτηκε ο Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, ακολουθεί όσο πιο πιστά γίνεται την βασική ιδέα του, δίνοντάς της όμως μια νέα διάσταση. Το σενάριο ακολουθεί τον βίο και την πολιτεία των τραβεστί στην Ιαπωνία, εστιάζοντας ταυτόχρονα σε μια από αυτές, την Eddie, κυνηγημένη από τα φαντάσματα (η μήπως θα’ πρεπε να πω Oni μιας και είμαστε στην Άπω Ανατολή?) του παρελθόντος της, που προσπαθεί να αναλάβει ηγετική θέση στο drag club που εργάζεται, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε σύγκρουση με την έτερη ντίβα του μαγαζιού, τόσο για το club όσο και για τα μάτια του αφεντικού/χρηματοδότη τους.

Εντρυφούμε επίσης στην καθημερινότητά τους. Βόλτες στα εμπορικά κέντρα, μεθύσια, λήψη ναρκωτικών ουσιών παρέα με έναν ερασιτέχνη σκηνοθέτη φίλο τους, τον οποίο βοηθούν ενίοτε στις ταινίες του και στη Νύχτα, που αποζητούν την επιβεβαίωση της θηλυκής πλευράς τους στη σαγήνευση των θαμώνων του μέρους ακολασίας στο οποίο εργάζονται. Δε διστάζουν όμως να μας αποκαλύψουν και τις μεταξύ τους σχέσεις, τη ψυχοσύνθεσή τους και τα κίνητρα που τις οδήγησαν σε αυτό το βίο (δοσμένα μέσα από το υπέροχο σπάσιμο της κανονικής ροής της ταινίας και τις εξομολογήσεις-παρασκηνιακές συνεντεύξεις των πρωταγωνιστών).

Μπορεί σε μια πρώτη ανάγνωση να φαίνεται σαν μια κοινότυπη ταινία-εξερευνητή μιας ταμπού πλευράς της κοινωνίας, αλλά δεν είναι. 2 λόγοι? Πρώτα κοιτάξτε την ημερομηνία που κυκλοφόρησε και, δεύτερον, βγάλτε από το μυαλό σας τη βατή υπόθεση της (εξαιρετικής) Στρέλλας και βάλτε στη θέση της πειραματικά ψυχεδελικά πλάνα που μπορούν εύκολα να αποσπάσουν την προσοχή αυτού που δε θα αφιερώσει χρόνο και συγκέντρωση.

Το ασπρόμαυρο φιλμ μας δείχνει τι θα γινόταν αν ο Buñuel έβγαινε για ποτό με τον Godard και τον Kurosawa σε μια κακόφημη περιοχή της Ιαπωνίας με μια κάμερα ανά χείρας. Ο σουρεαλισμός και η έλλειψη επιφανειακής πλοκής σε ορισμένα σημεία λειτουργούν με τραμπουκισμό στο μέσο θεατή. Ειδικά η εναρκτήρια σκηνή με δυο αντρικά κορμιά να παραδίδονται στην ηδονή σε άσπρο α λα Bergman-ικής Personas φόντο άνευ συνοδείας μουσικής και η μετέπειτα σκηνή που η Eddie περιπλανιέται στο κέντρο, βλέπει μια συμβολική πένθιμη παρέλαση (ναι, από ‘δώ βγήκε ο τίτλος) κατά της εξουσίας, κυνηγιέται από έναν κορτάκια με άσχημες βλέψεις και μπαίνει σε μια γκαλερί για να γλιτώσει όπου και αρχίζει να έχει παραισθήσεις από τους πίνακες, δείχνουν τι κακοτρόχαλος είναι ο δρόμος για αυτούς που δεν έχουν το 4x4 της υπομονής και της ευρείας φαντασίας. Κριτική, λοιπόν, όχι στα πλάσματα της νύχτας αλλά σε μια κοινωνία που διαρκώς αλλάζει προς το χειρότερο.

Ο Stanley Kubrick επηρεάστηκε ιδιαίτερα από αυτή την ταινία και την είχε κατά νου όταν γύριζε το (λατρεμένο μου) Κουρδιστό Πορτοκάλι. Οι σκηνές των «γυναικοκαυγάδων» θα σας το φέρουν στο μυαλό εντόνως αν τη δείτε. Δε θα σας εξηγήσω το λόγο, αρκετό spoiler έχω κάνει εξηγώντας την υπόθεση. Αν είστε λάτρεις των ονομάτων που αναφέρονται παραπάνω και δεν την έχετε δει ήδη, ώρα να προσθέσετε και το όνομα του Matsumoto στη λίστα των αγαπημένων σας. Κυκλοφορεί από την Eureka Productions και τη Masters of Cinema σε πολύ ενημερωμένα videoclub, χωρίς ελληνικούς υπότιτλους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ