Η αναδρομική έκθεση του Σπύρου Στάβερη στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Facebook Twitter
0



Σήμερα ξεκινάει το 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με ταινία έναρξης την πολυαναμενόμενη νέα δουλειά του Alexander Payne, "Οι απόγονοι".

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ, θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Φωτογραφίας ένα αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του Σπύρου Στάβερη, ο οποίος: "χαρακτηρίζει τον εαυτό του ως «φωτογράφο χωρίς ιδιότητες». Όμοια με τον ήρωα του Μούζιλ, ο Στάβερης προφανώς προσπαθεί να αποδεσμευτεί από τις συμβάσεις, να παρεισφρήσει στον πολύπλοκο ιστό της καθημερινότητας και να φωτογραφίζει. Συνεχώς. η αγάπη του προς την εικόνα ξεκινά από τον κινηματογράφο, ενώ στις αναμνήσεις του κυριαρχεί και η εικόνα ενός τσίρκου. Το «θέαμα» δηλαδή." 

Του ζητήσαμε να μας απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις:

Με ποιο τρόπο επιλέξατε το υλικό που θα παρουσιαστεί; Πρόκειται για

φωτογραφίες που έχουν δημοσιευτεί όλες σε περιοδικά ή θα υπάρχουν και άλλες που θα δούμε για πρώτη φορά;

Θα είναι μία έκθεση τύπου αναδρομική που θα περιλαμβάνει ακόμη και κάποιες "προϊστορικές" φωτογραφίες από το Παρίσι τραβηγμένες στις αρχές της δεκαετίας του '80. Η επιλογή έγινε μαζί με τον Διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας, τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη. Η δουλειά στα περιοδικά θα έχει αναγκαστικά το μεγαλύτερο βάρος, αλλά θα υπάρχουν και πολλές ανέκδοτες φωτογραφίες δρόμου, είτε από το Παρίσι, είτε από την Αθήνα.

Ποιους φωτογράφους θαυμάζετε και ποιοι έχουν επηρεάσει το τρόπο με τον οποίο φωτογραφίζετε; 

Δεν χρειάστηκε ποτέ να στραφώ ιδιαίτερα στο έργο γνωστών φωτογράφων, γιατί  ένιωθα πάντα μία μεγάλη επάρκεια με τα εφόδια -τις άπειρες ταινίες- που μου έδωσε η Γαλλική Ταινιοθήκη όσο ζούσα στο Παρίσι. Τελευταία όμως παρακολουθώ με νέο ενδιαφέρον οτιδήποτε σχετίζεται με τη φωτογραφία, από τα άλμπουμ των  φίλων στο Facebook μέχρι τις αναδρομικές κλασσικών φωτογράφων, ή τις λεγόμενες σύγχρονες τάσεις. Εκτός από την γιαπωνέζικη φωτογραφία που αποτελεί στο σύνολό της μία μυθική ήπειρο, οι πιο πρόσφατοι ηλεκτρισμοί προέρχονται κατά περίεργο τρόπο κυρίως από γυναίκες φωτογράφους. Η Francesca Woodman, η Claude Cahun, η Daniela Rossel. Και δίπλα τους, η παντοτινή αγάπη, η Diane Arbus.  

Υπάρχει κάποια πόλη που έχετε επισκεφτεί κι έχετε φωτογραφίσει εκεί που σας εμπνέει ιδιαίτερα; Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε στη
συγκεκριμένη πόλη; 

Σε κάθε πόλη μου αρέσει να χάνομαι. Μικρή, μεγάλη, δεν έχει σημασία. Ίσως να ξεχώριζα το Ρίο την εποχή της πρώτης προεκλογικής εκστρατείας του Lula, λόγω της παθιασμένης και χαρούμενης ατμόσφαιρας που υπήρχε στην πόλη κι από τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, η τη Βυρηττό που βούιζε από χιλιάδες γεννήτριες την επαύριο της ανακωχής. Αλλά και την Αλεξάνδρεια για τον καταιγισμό εικόνων που προσφέρει όπου κι αν στρέψεις το βλέμμα.

Η Θεσσαλονίκη και οι άνθρωποί της σας εμπνέουν; Υπάρχει κάποια
ξεχωριστή ανάμνηση ή φωτογραφία που έχετε από την πόλη; 

Έχω μείνει αρκετές φορές στη Θεσσαλονίκη. Όταν η μανία (μου) με τον κινηματογράφο ήταν ακόμη στο φόρτε της, είχα ανέβει δύο-τρεις φορές για το Φεστιβάλ την εποχή του Εξώστη. Τότε γνώρισα και την Θέμιδα Μπαζάκα. Δούλευε σε ένα μπαρ, μας είχε συμπαθήσει και μας προμήθευε προσκλήσεις! Το 1995, όλη η παρέα του 01 βρεθήκαμε στην πόλη για  ένα ειδικό τεύχος του περιοδικού. Τότε, μεταξύ άλλων, φωτογράφισα και τη γόβα του Καρύδα. Στην τελευταία μου επίσκεψη, πριν ένα μήνα, ρώτησα αν υπήρχε ακόμη.  Όπως διαπιστώσαμε με την Αλεξάνδρα, τη φίλη από το Μουσείο που με πήγε ένα βράδυ μέχρι εκεί, φαίνεται να γλύτωσε ως εκ θαύματος από την κατάρα της εποχής. Βρίσκεται ακόμη στη θέση της, με τα φώτα της όμως σβηστά, κρυμμένη πίσω από τις φυλλωσιές, και πατώντας θριαμβευτικά πάνω στο  γκρεμισμένο ναό του τοπικού lifestyle, το κατάστημα Fena. 

 

 Οι φωτογραφίες είναι του Σπ. Στάβερη.

Τα εγκαίνια της έκθεσης είναι το Σάββατο 5 Νοεμβρίου, στις 18:00.
Αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ


+

Magic Circus - το photo blog του Σπύρου Στάβερη.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ