Ποιος θυμάται το Napster, το Audiogalaxy, το Kazaa, το Limewire...;

Ποιος θυμάται το Napster, το Audiogalaxy, το Kazaa, το Limewire...; Facebook Twitter
Ο Σον Φάνινγκ γεννήθηκε το 1980 στη Μασαχουσέτη. Φοιτητής ακόμα, δημιουργεί το 1999 την πρώτη και πιο γνωστή κοινότητα για την ελεύθερη διακίνηση μουσικής μέσω Διαδικτύου. Ύστερα από μακρά δικαστική διαμάχη, το Napster αντικαταστάθηκε από ένα εξελιγμένο μοντέλο που λειτουργεί με χρέωση.
8

Βλέποντας το φιλμ Downloaded, με αφορμή το In Edit Festival, είδα τα νιάτα μου να περνούν από μπροστά μου με αλγόριθμους και κιλομπάιτς. Η συναρπαστική ιστορία του Napster και των ιδρυτών του, από τότε που πρωτοξεκίνησαν την επαναστατική τους εφαρμογή μέχρι την αργή και επίπονη πτώση, στα δικαστήρια, με έκανε να νοσταλγήσω δύο πράγματα.

1ον) Την περίοδο πριν το Napster και τα άλλα παρόμοια σάιτ, τότε που αγόραζες τον δίσκο, και τον φυλούσες σαν κόρη οφθαλμου, τον άκουγες ξανά και ξανά και δενόσουν μαζί του (και με τη φυσική του παρουσία.

και 2ον) Τα πρώτα χρόνια του Napster, του Audiogalaxy, του Kazaa, του Limewire κοκ, τότε που ξαφνικά -και απολύτως δωρεάν- μπορούσες να κατεβάσεις τα πάντα. Τραγούδια που έψαχνες μια ζωή, νέα μουσική, αγαπημένους δίσκους που είχες σε βινύλιο (αλλά δεν είχες πια πικάπ για να τους παίξεις).

To trailer του ντοκιμαντέρ Downloaded που προβλήθηκε στην Ελλάδα στο φεστιβάλ μουσικών ντοκιμαντέρ In Edit. 

Μπορεί στον πρώτο καιρό των file-sharing εταιριών να έπαιρνε ώρα να κατέβει ένα κομμάτι -μπορεί να χρειαζόταν ακόμα και 20 λεπτά για ένα τρίλεπτο ποπ σουξέ της εποχής- και να κοβόταν κάθε τόσο η σύνδεση με αποτέλεσμα να παίζει ο ήχος του μόντεμ γύρω στις 50 φορές την ημέρα, η έξαψη όμως της λάιτ παρανομίας ήταν το κάτι άλλο.

Μόνο που με τον καιρό, η απληστία του ακροατή επέφερε αποξένωση απ' τη μουσική. Όσο πιο γρήγορες ήταν οι ταχύτητες και όσο μεγαλύτερη η ποικιλία, τόσο μίκραινε ο χρόνος που ξόδευες για τη μουσική που κατέβαζες. Στο τέλος είχαμε όλοι σκληρούς δίσκους γεμάτους με εκατοντάδες giga μουσικής - μουσικής που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα προλαβαίναμε να ακούσουμε ποτέ.

Γι' αυτό και νοσταλγώ μόνο την περίοδο προ Napster αλλά και τα πρώτα βήματά του. Γιατί στην πορεία, χωρίς να το καταλάβουμε, απαξιώσαμε τη μουσική και πέσαμε θύματα ενός υπερκαταναλωτισμού εμμονικού (και παράξενου, μιας και καταναλώναμε χωρίς καν να πληρώνουμε).

Ποιος θυμάται το Napster, το Audiogalaxy, το Kazaa, το Limewire...; Facebook Twitter

Οι ιδρυτές του Napster, όπως φαίνεται στο εξαιρετικά ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, δεν ήθελαν να κανιβαλίσουν τη μουσική βιομηχανία, ούτε απλώς να χαρίσουν τζάμπα μουσική στους 'πελάτες' τους. Ήθελαν να φτιάξουν μια καινοτόμα τεχνολογία που όμοιά της δεν υπήρχε -το να ανοίγεις το κομπιούτερ σου για να μπει μέσα όποιος θέλει, απ' την άλλη άκρη του κόσμου, και να πάρει τα τραγούδια που έχεις εκεί- και να την αξιοποιήσουν πουλώντας την στις δισκογραφικές εταιρίες.

Αυτές δεν πήραν χαμπάρι ούτε την τεχνολογική επανάσταση που συνέβη, ούτε το πόσο πολύ θα μπορούσαν να είχαν ωφεληθεί αν την αγκάλιαζαν αντί να την πολεμήσουν. Η αργοπορία τους στην εμπορική εκμετάλλευση των mp3, εδραίωσε την κουλτούρα του τζάμπα, και όταν τελικά τα κατάφεραν να συνασπιστούν και να υποστηρίξουν υπηρεσίες όπως είναι το iTunes, ήταν πια αργά. Ολόκληρες γενιές που είχαν συνηθίσει να κατεβάζουν τα πάντα τζάμπα δυσκολεύονταν να δώσουν ακόμα και ένα ευρώ για να ακούσουν ένα τραγούδι που μπορεί να μην το ξανάκουγαν ποτέ. Οι δισκογραφικές έκτοτε (ψιλο)κατέρρευσαν.

Το Downloaded είναι ένα φιλμ για όσα συνταρακτικά έγιναν στο χώρο της μουσικής και της τεχνολογίας, αλλά κυρίως για αυτά που θα μπορούσαν να είχαν γίνει, αν οι πολυεθνικές δεν νοιάζονταν μόνο για το άμεσο κέρδος τους...

Ποιος θυμάται το Napster, το Audiogalaxy, το Kazaa, το Limewire...; Facebook Twitter
O Shawn Fanning σήμερα είναι 34 ετών, πατέρας, διαζευγμένος, πολυεκατομμυριούχος. Συνεχίζει να έχει τεχνολογικές ανησυχίες και επενδύει συχνά σε startups. Παραμένει τρομερά μουσικόφιλος.
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

4 σχόλια
Για μενα το πιο ενδιαφερον του αρθρου, που προσυπογραφω 100%, δεν ειναι οι δισκογραφικες, ειναι η, για μενα, λιγοτερη ενασχοληση μου με τη μουσικη μετα απο 30+ χρονια. Απο τοτε που αρχισα το ανελεητο downloading, μουσικη ακουω κατα 90% ως background. Εχω πανω από 10 χρονια "να βαλω να ακουσω ενα album" χωρις να κανω κατι αλλο παραλληλα
Ενώ αν οι δισκογραφικές είχαν "αγκαλιάσει" την ηλεκτρονική διακίνηση, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά;Θα πλήρωναν οι καταναλωτές;Η πειρατεία πάντα υπήρχε, και όταν έγινε μαζική και εύκολη (μέσω napster), έφερε την κατάρρευση.Και φτάσαμε στο σήμερα, σε αυτό το υπέροχο "μουσικό" τοπίο, και εγχώριο και διεθνές.
Η πειρατεία πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει. Αλλά δεν καταστρέφει κανέναν αν ο συνδυασμός ποιότητας προϊόντος, τρόπου διάθεσης προϊόντος και τίμής είναι καλός.Και ψιτ, μετά από πολλά χρόνια ποθ εκσυγχρονίστηκε, ο κόσμος ήδη πληρώνει. iTunes, Spotify κοκ
Στις δισκογραφικές άξιζε να ψιλοκαταρρεύσουν. Είχανε γελοία ψηλό overcharge στις κυκλοφορίες τους και το καλλιτεχνικό και τεχνικό προσωπικό κακοπληρωμένο ή και απλήρωτο (πολλές αγωγές για αυτό το πράγμα τότε), απλά θησαύριζαν τα μεγάλα κεφάλια. Δεν είχαμε την οικονομική δυνατότητα να αγοράζουμε τους δίσκους που θέλαμε τότε επ' ουδενί και ξεροσταλιάζαμε με τις κασσέτες πάνω από τα ραδιόφωνα για να ηχογραφήσουμε αγαπημένα τραγούδια με τη φωνή του παραγωγού και τις διαφημίσεις μέσα ή ψάχναμε φίλους και πηγαίναμε στα μαγαζιά που πουλούσαν δίσκους για να μας γράψουνε mixtape με τα τραγούδια που θέλαμε. Οι δισκογραφικές έπρεπε να φανούν έξυπνες και να εκμεταλλευτούν τις νέες τεχνολογίες, παράγοντας μοντέλα τύπου itunes με λογικές τιμές στους δίσκους και μεμονωμένα σε τραγούδια - γιατί αυτή η γελοιότητα που πιέζανε τους καλλιτέχνες για γρήγορη κυκλοφορία δίσκων, με 2-3 στο τσακίρ τραγούδια της προκοπής τότε και ένα κάρο σαβούρα για να γεμίσει ο δίσκος, έκανε την αγορά δίσκου, με την τιμή που πουλιόταν κιόλας, να μην αξίζει τον κόπο. Δεν τους έφταιγε καμία sharing πλατφόρμα που ήταν αγιογδύτες και εκμεταλλευτές. Σίγουρα αν τα πράγματα ήταν λογικά, θα προτιμούσα να πάω στο δισκάδικο της γειτονιάς μου να πάρω ένα δίσκο από το να ξεροσταλιάζω 10 μέρες να βρω τον ένα και μοναδικό τυπά που είχε το Julia από Pavlov's Dog να μπει μες στο Napster για να συνεχίσω το download. Και βασικά μια χαρά επιζούν οι δισκογραφικές σαν τις κατσαρίδες. Αν κάποιοι καταστράφηκαν από τις sharing πλατφόρμες ήταν τα δισκάδικα. Αυτούς ναι, να τους λυπηθώ. Αλλά η εποχές αλλάζουν και το ίντερνετ άλλαξε τα μοντέλα χρήσης πολλών πραγμάτων, όταν όλοι προσαρμόζονταν οι δισκογραφικές κάνανε απλά μηνύσεις και εκστρατείες κατά της πειρατείας. Το filming industry που κι αυτό επηρεάστηκε πολύ δεν είδα να τρελαίνεται τόσο, απλά προσαρμόστηκε.
Μλκία είπα για το filming industry, κι αυτοί πάντα εκμεταλλευτές ήταν και δεν προσαρμόστηκε και τόσο καλά (καλύτερα από τις δισκογραφικές πάντως), είχα στο μυαλό μου περισσότερο τις σειρές που στις χώρες τους μετά από λίγο καιρό διατίθενται online από τα κανάλια. Αυτοί μια χαρά πιάσανε την αλλαγή της εποχής.
Άσχετα με το ποιος πιστεύουμε ότι θησαύριζε, είναι γεγονός ότι την δεκαετία του 90 υπήρχε μουσική παραγωγή στην χώρα. Και αυτή δεν θα υπήρχε αν οι καλλιτέχνες και οι δημιουργοί δεν έβγαζαν χρήματα.Σήμερα που οι κακές δισκογραφικές τιμωρήθηκαν, έκλεισαν και βγήκαν άλλες, μείναμε με τον κάθε απαίδευτο και άμουσο Παντελή, να χρίζεται "τραγουδιστής" ενώ δεν μπορεί να τραγουδήσει.Α, βέβαια, ξέχασα, έχουμε το voice...
Και το 90 είχε τους αντίστοιχους απαίδευτους και άμουσους, τους οποίους παρεμπιπτόντως οι δισκογραφικές τους βγάζουν και προωθούν για εύκολα λεφτά. Ενώ με την ηλεκτρονική διακίνηση, εκτός από τη σαβούρα που δεν την αποφεύγεις, μπορέσανε να ακουστούν και να προωθηθούν με ιδιωτική πρωτοβουλία και καλλιτέχνες που δεν έχουν μπάρμπα το Μίνω Μάτσα ή δεν έχουν λατινική καταγωγή και καλλιστεία στο βιογραφικό για να τους κάνει καριέρα ο Μοτόλα. Δεν είναι τυχαίο δε ενδεικτικά με τις τακτικές των "καλών" δισκογραφικών που πολλές μπάντες επιλέγουν να παράγουν τους δίσκους τους μόνες τους και να τους διαθέτουν ονλάιν, με μικρό αντίτιμο εώς και δωρεάν.