Ένα μακράς πνοής πρόγραμμα, κατά το οποίο θα εξεταστούν αναλυτικά τα έργα του Αμεντέο Μοντιλιάνι που βρίσκονται σε δημόσιες συλλογές στην Γαλλία, ξεκίνησαν να υλοποιούν δέκα μουσεία της χώρας σε συνεργασία με επιστημονικά ιδρύματα.
Το πρόγραμμα είναι γνωστό ως «Ο Μοντιλιάνι και τα μυστικά του».
Κατά τη διάρκεια μιας διετίας θα εξεταστούν διεξοδικά 29 έργα από τα οποία οι 26 είναι πίνακες και τα τρία γλυπτά. Ήδη ένας από τους πίνακες, που ανήκει στη συλλογή του Musée des Beaux-Arts de Nancy, δεν θεωρείται πλέον αυθεντικός.
Οι ειδικοί ωστόσο, είναι διχασμένοι για το πώς το πρόγραμμα αυτό θα επηρεάσει την αγορά των έργων του καλλιτέχνη που «μαστίζεται» από πλαστογραφίες.
Το πρότζεκτ «Μοντιλιάνι και τα μυστικά του», αποτελεί την πρώτη σχετική διεξοδική έρευνα για τα έργα ενός καλλιτέχνη στην Γαλλία, από το 1999. Τότε μια σειρά έργων του Βίνσεντ βαν Γκογκ είχαν μελετηθεί με παρόμοιο τρόπο.
Οι περισσότεροι πίνακες του Ιταλού ζωγράφου στην Γαλλία βρίσκονται στο μουσείο LaM της Λιλ. Το μουσείο, που κατέχει 14 πίνακες του Μοντιλιάνι, ηγείται του προγράμματος.
Το C2RMF, το κέντρο για την έρευνα και την αποκατάσταση των γαλλικών μουσείων, με έδρα το Λούβρο, ξεκίνησε τη μελέτη των έργων φέτος τον Μάιο. Πέρα από LaM, το Πομπιντού, το Μουσείο Πικάσο και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι, φιγουράρουν ανάμεσα στην λίστα των ιδρυμάτων που έργα των συλλογών τους είναι υπό μελέτη.
Μεταξύ άλλων, στο C2RMF, θα διεξαχθούν χημικές αναλύσεις των συνθετικών χρωστικών, ενώ στη Λιλ το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας θα εξετάσει τα οργανικά υλικά.
Η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2019 και το 2020 θα ακολουθήσει δημοσίευση και συμπόσιο με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών από τον θάνατο του καλλιτέχνη.
Ο Γάλλος μελετητής του Μοντιλιάνι, Marc Restellini, παρότι χαιρέτησε την έρευνα, είναι επιφυλακτικός ως προς τη δημοσίευση τεχνικών λεπτομερειών, φοβούμενος πως η γνωστοποίηση τους θα βοηθήσει στην παραγωγή πλαστών πινάκων.
Σημειώνεται πως η πιο πρόσφατη διαμάχη για την αυθεντικότητα έργων του καλλιτέχνη είχε προκύψει φέτος τον Ιανουάριο όταν αποδείχθηκε πως είκοσι πίνακές που είχαν εκτεθεί στην Γένοβα, ήταν πλαστοί.
Από την πλευρά του C2RMF ο επικεφαλής του ερευνητικού τμήματος Michel Menu δήλωσε πως η καλύτερη γνώση είναι το ισχυρότερο όπλο ενάντια στη πλαστογραφία.
«Η διάθεση δεδομένων σε ερευνητές, επιμελητές, δημοσιογράφους, επαγγελματίες της αγοράς έργων τέχνης και το κοινό είναι ο καλύτερος τρόπος για να εντοπίσουμε και να αποκαλύψουμε τους πλαστογράφους που βρίσκονται εκεί έξω.»
Με πληροφορίες από: The Art Newspapaer
σχόλια