Στη Νάπολη της Ιταλίας εκτίθεται το έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη Ράιαν Μεντόζα, ο οποίος συναρμολόγησε το σπίτι της ακτιβίστριας Ρόζα Παρκς.
Το έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη Ράιαν Μεντόζα θα εκτίθεται στο Cortile d'Onore στο Βασιλικού Παλάτι και θα είναι ανοιχτό για το κοινό με δωρεάν είσοδο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Σήμερα στις 6 μ.μ. τοπική ώρα παρουσιάζεται το έργο «Almost Home - The Rosa Parks House Project» στοPalazzo Reale της Νάπολης, παρουσία του ίδιου του Αμερικανού καλλιτέχνη.
Με χορηγία του ιδρύματος Morra Greco, το έργο περιλαμβάνει την έκθεση του σπιτιού της Ρόζα Παρκς, της Αφρο-Αμερικανίδας ακτιβίστριας η οποία, στη 1 Δεκεμβρίου 1955, στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα, αρνήθηκε να δώσει τη θέση της στο λεωφορείο σε έναν λευκό, αντιστεκόμενη στην τότε πολιτική φυλετικού διαχωρισμού των ΗΠΑ που απαιτούσε από τους έγχρωμους πολίτες να κάθονται στο πίσω μέρος του λεωφορείου και να παραχωρούν τη θέση τους στους λευκούς.
Η πράξη αυτή πολιτικής ανυπακοής γέννησε ένα κίνημα κατά του φυλετικού διαχωρισμού στην πόλη αυτή, που άμεσα εκφράστηκε με μποϊκοτάζ των λεωφορείων από τους έγχρωμους επί 381 ημέρες, και βοήθησε έναν από τους διοργανωτές του κινήματος αυτού, τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, να ξεκινήσει μια διαδρομή που θα οδηγούσε στην ανάδειξή του σε κεντρική πολιτική φιγούρα στην Αμερική. Για τους λόγους αυτούς, η Ρόζα Παρκς σήμερα αναφέρεται ως «Μητέρα του σύγχρονου κινήματος πολιτικών δικαιωμάτων».
Η έκθεση, που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη της Περιφέρειας σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση των Μουσείων της Καμπανία, αποτελεί μέρος του ευρύτερου προγράμματος του «Παγκόσμιο Φόρουμ για την Εκπαίδευση».
Το σπίτι της Ρόζα Παρκς, που αρχικά βρισκόταν στην πόλη του Ντιτρόιτ, σώθηκε από την κατεδάφιση και ανακατασκευάστηκε από τον καλλιτέχνη Ράιαν Μεντόζα, ο οποίος το 2016 αποφάσισε να το προστατεύσει από την παραμέληση.
Το παλαιό εγκαταλελειμμένο σπίτι είχε αγοραστεί στο παρελθόν από την εγγονή της Παρκς, Ρέα Μακόλεϊ, η οποία, είχε επιχειρήσει να το ανακαινίσει αλλά χωρίς τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους, δεν τα κατάφερε.
Όταν όμως έμαθε για το έργο του Μεντόζα «Ο Λευκός Οίκος», στο οποίο ο καλλιτέχνης είχε αναπροσαρμόσει την πρόσοψη ενός ακατοίκητου σπιτιού στο Ντιτρόιτ, το έβαψε ξανά λευκό και στη συνέχεια το εξέθεσε στο Art Rotterdam, επικοινώνησε μαζί του και του εξέφρασε την πρόθεσή της να του παραχωρήσει το σπίτι της Παρκς.
«Κατανοώντας τη σημασία του σπιτιού ως σύμβολο της περίπλοκης σχέσης μεταξύ της ιστορίας και της συλλογικής μνήμης, πολύ συχνά διχασμένη από επιχειρήσεις που προσπαθούν να αφαιρέσουν αντί να ανοικοδομήσουν, ο Μεντόζα παίρνει μαζί του το σπίτι της Παρκς και, αφού το παρουσίασε στο Παρίσι και στο Πρόβιντενς στο WaterFire Arts Center, το μεταφέρει τώρα στη Νάπολη, την πόλη που τον υποδέχτηκε και τον φιλοξένησε για πολλά χρόνια» αναφέρει σχετική δήλωση.
Ο Μεντόζα έφτασε στη Νάπολη το 1992 και έζησε εκεί για περίπου δεκαπέντε χρόνια».
«Τα μέρη του σπιτιού φέρουν τα σημάδια και τις πληγές της ιστορίας. Κατά συνέπεια, είναι οι καθρέφτες αυτών των διαδικασιών και κατά καιρούς καταφέρνουν να αναδείξουν τα κενά και τις αντιφάσεις τους. Με το «Almost Home - The Rosa Parks House Project», ο Μεντόζα διατηρεί ζωντανή τη μνήμη της Ρόζα Παρκς και όλων εκείνων που έζησαν στο σπίτι σε μια δραματική και συγκρουόμενη ιστορική στιγμή στην αμερικανική ιστορία, των οποίων η ταυτότητα, αναβιώνει σήμερα μέσα από το κίνημα του Black Lives Matter».
Με πληροφορίες του Associated Press/Riforma.it
σχόλια