Αναμνηστικά, κούπες καφέ, χαρτοκόπτες, περίτεχνοι συνδετήρες, αλλά και ρολόγια χειρός και μαντήλια και εσάρπες... Πόσα πράγματα δεν μπορεί κανείς να βρει σε ένα πωλητήριο μουσείου! "Το φιλί" του Κλιμτ σε τετράδια και χαρτοφύλακες, την "Κραυγή" του Μουνκ σε ένα φλιτζάνι για τσάι και το "Μεγάλο Κύμα" του Χοκουσάι σε οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς.
Είναι, όμως, Τέχνη αυτό; Είναι η πώληση αντιγράφων μία χειρονομία αγάπης προς όλα εκείνα τα μνημεία της ζωγραφικής και της γλυπτικής ή μιλάμε για εμπορευματοποίηση τέτοιων αριστουργημάτων; Η Leanne Graeff, υπεύθυνη διαμόρφωσης και λειτουργίας του gift shop του MET Museum έχει μερικές ωραίες εξηγήσεις για όλα αυτά τα εύλογα ερωτήματα.
Όπως χαρακτηριστικά λέει, τα πωλητήρια των Μουσείων "πολύ συχνά είναι ο δεύτερος βασικός πόρος επιβίωσής τους". Οι πωλήσεις πολυτελών αγαθών σε προσιτές τιμές μπορεί να σημαίνουν εκατομμύρια δολάρια εσόδων για ένα πλήρες πωλητήριο που σέβεται τους επισκέπτες του Μουσείου, τις προτιμήσεις και τις ανάγκες τους.
Για παράδειγμα, το ΜοΜΑ κερδίζει ένα 5% των εσόδων του από τις πωλήσεις του gift shop του, κάτι που για τα περισσότερα Μουσεία μεταφράζεται σε 1 με 3 εκ. δολάρια, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο για τη λειτουργία του κάθε μουσείου.
Στόχος των πωλητηρίων Μουσείων εδώ και πάρα πολύ καιρό είναι να εντάξουν την Τέχνη, ή διάσημα κομμάτια της τελοσπάντων, στην καθημερινότητα των επισκεπτών. Γι' αυτό και άλλωστε και προσαρμόζουν τα αγαθά τους βάσει των μόνιμων ή αναδρομικών εκθέσεων, επιχειρούν να μετατρέψουν δύσκολα έργα σε τμήματα της ποπ κουλτούρας και φυσικά επιθυμούν να είναι η τελευταία βόλτα του επισκέπτη στο Μουσείο, ώστε εκεί ο φιλότεχνος να εντοπίσει το αγαπημένο του κομμάτι σε προσιτή τιμή.
Φυσικά, υπάρχουν και οι υπερβολές, τα παράξενα αντικείμενα και οι τρελές τιμές κάποιων από τα προς πώληση προϊόντα, ενώ υπάρχουν και τα best sellers όπως το "Μεγάλο Κύμα" του Χοκουσάι που αναφέρεται πιο πάνω, όλος ο Βαν Γκογκ και άλλα εμβληματικά έργα που -ας είναι καλά τα πωλητήρια και το έξυπνο μάρκετινγκ τους- μπήκαν στη ζωή μας για τα καλά!