«Ματαιόδοξος σφαγέας»: Γιατί η ταφική προτομή του Σαίξπηρ είναι ό,τι πιο κοντά στη μορφή του

 Facebook Twitter
Wikimedia Commons
0

Μια νέα έρευνα ανατρέπει τη μέχρι σήμερα πεποίθηση ότι δεν θα μάθουμε ποτέ πώς έμοιαζε πραγματικά το πρόσωπο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.

Τα δύο πορτρέτα με τη μορφή του Ουίλιαμ Σαίξπηρ πιστεύεται πως δημιουργήθηκαν μετά τον θάνατό του, ενώ κριτικοί τέχνης υποστηρίζουν ότι στο πιο διάσημο από τα δύο, που είναι γνωστό ως «πορτρέτο Cobbe», δεν απεικονίζεται ο σπουδαίος ποιητής αλλά ο Sir Thomas Overbury. Πλέον το μυστήριο φαίνεται πως λύνεται.

Σύμφωνα με μια ανακάλυψη, την οποία ο Guardian χαρακτηρίζει ως «ριζοσπαστική», πλέον γνωρίζουμε τουλάχιστον πώς ο Σαίξπηρ ήθελε να φαίνεται. Η προτομή στον τάφο του, στον ιερό της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας στο Στράτφορντ-απόν-Έιβον, θεωρούταν ότι είχε τοποθετηθεί εκεί αρκετά χρόνια μετά τον θάνατό του, το 1616 και ως ένα μεταθανάτιο μνημείο δεν αποτύπωνε με ακρίβεια τη μορφή του.

Μάλιστα ο κριτικός του 20ου αιώνα Τζον Ντόβερ Γουίλσον κάποτε ανέφερε πως θυμίζει ένα «ματαιόδοξο σφαγέα γουρουνιών». Ωστόσο μία νέα έρευνα έδειξε πως η προτομή δημιουργήθηκε όσο ο Σαίξπηρ ήταν ζωντανός από έναν γλύπτη που τον γνώριζε.

«Είναι πολύ πιθανό ο ίδιος ο Σαίξπηρ να ανέθεσε τη δημιουργία της. Έγινε από κάποιον που τον γνώριζε και τον είχε δει ζωντανό. Μπορούμε να την σκεφτούμε σαν ένα πορτρέτο ζωής, μία δημιουργία για τον θάνατο που μας δίνει στοιχεία για μια ζωή (αφιερωμένη) στη μάθηση και τη συγγραφή», αναφέρει η καθηγήτρια Lena Cowen Orlin του Πανεπιστημίου Τζορτζτάουν των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με όσα επικαλείται η Orlin η προτομή αποδίδεται σε έναν τεχνίτη εξειδικευμένο στη δημιουργία τέτοιων έργων. Το εργαστήριό του ήταν «λίγα μόλις βήματα» από το Θέατρο Γκλομπ στο Λονδίνο, όπου πολλά από τα έργα του Σαίξπηρ ανέβηκαν για πρώτη φορά.

Ο Σαίξπηρ εμφανίζεται να κρατάει μία πένα, ένα φύλλο χαρτιού και μπροστά του να έχει ένα μαξιλάρι. Κατά τον 17ο αιώνα, το έργο αποδόθηκε σε κάποιον Gerard Johnson. Η Orlin πιστεύει ότι η προτομή από ασβεστόλιθο δημιουργήθηκε στην πραγματικότητα από τον Nicholas Johnson, κατασκευαστή τάφων, και όχι από τον αδελφό του Gerard, διακοσμητή κήπων.

Σύμφωνα με την ίδια ο Nicholas Johnson εργάστηκε για τη δημιουργία ενός ακόμη ταφικού μνημείου στον ιερό της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας αφιερωμένο στον John Combe, που υπήρξε φίλος του Σαίξπηρ και πέθανε πριν από εκείνον. 

Η ίδια υποστηρίζει πως ο Johnson ταξίδευε για να επιβλέψει την εγκατάσταση των γλυπτών του. Αν κάτι τέτοιο έγινε για το έργο που αφιερώθηκε στον Combe τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να συνάντησε τον Σαίξπηρ. Ακόμα κι αν όχι, το εργαστήριό του ήταν πολύ κοντά στο Θέατρο Γκλομπ και είναι «πολύ πιθανό να είχε δει το πρόσωπο του Σαίξπηρ». Σύμφωνα πάντα με την Orlin η επιγραφή του μνημείου αποκαλύπτει ότι αυτό δημιουργήθηκε ενώ ο Σαίξπηρ ήταν εν ζωή «καθώς αφέθηκε χώρος για προσθήκη πληροφοριών».

«Όποιος συμπλήρωσε την ημερομηνία θανάτου του Σαίξπηρ δεν αντιλήφθηκε ότι έπρεπε να χρησιμοποιήσει μια ολόκληρη γραμμή γι’ αυτή την πληροφορία», υποστηρίζει.

«Το γεγονός ότι (η ημερομηνία) συμπιέζεται εκεί τόσο περίεργα αποτελεί μία ακόμη απόδειξη ότι το έργο δημιουργήθηκε όσο ο Σαίξπηρ ήταν εν ζωή». Η Orlin επισημαίνει πως ο Σαίξπηρ δεν έδωσε οδηγίες για μνημείο στη διαθήκη του, σε αντίθεση με άλλους σύγχρονούς του, γεγονός που σημαίνει ότι σχεδίασε ή επέβλεψε τη δημιουργία του δικού του μνημείου.

Παράλληλα υποστηρίζει ότι το μνημείο συνδέεται με αντίστοιχα στην Οξφόρδη. Ο Σαίξπηρ εμφανίζεται να φορά στολή φοιτητή του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ενώ το μαξιλάρι συναντάται και σε μνημεία διακεκριμένων προσωπικοτήτων στα παρεκκλήσια του πανεπιστημίου.

Θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στις 23 Απριλίου, ημέρα γέννησης του Σαίξπηρ, στο Shakespeare Birthplace Trust του οποίου είναι μέλος, σε ετήσια διάλεξη που διοργανώνεται από τον οργανισμό και το Ινστιτούτο Σαίξπηρ του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ.  

Με πληροφορίες από Guardian 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM