Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Η Tamara Karsavina από τον Jacques-Émile Blanche. Φωτογραφία έργου: Christie's
0

Ένα σπάνιο και πολύτιμο πορτραίτο της Ρωσίδας μπαλαρίνας Ταμάρα Καρσάβινα, της μεγάλης αντίπαλης της Άννα Πάβλοβα αγοράστηκε από την Βασιλική Ακαδημία Χορού του Λονδίνου (RAD) μετά από μεγάλη καμπάνια προκειμένου να συγκεντρωθούν τα χρήματα για την αγορά του έργου από τον οίκο Κρίστις.

Ο πίνακας του Jacques-Émile Blanche έχει φιλοτεχνηθεί πιθανότατα στο Παρίσι το 1912 και θα κοσμήσει το νέο κτίριο της RAD που θα ανοίξει το φθινόπωρο στο Battersea.

Για τους ανθρώπους της RAD η απόκτηση του έργου έχει και μεγάλο συμβολικό χαρακτήρα, η Καρσάβινα είναι αυτή που ενέπνευσε γενιές ολόκληρες χορευτών του βασιλικού Μπαλέτου και από τις εμβληματικές δασκάλες της σχολής της οποίας υπήρξε συνιδρύτρια. Η Καρσάβινα ήταν από τις πρώτες μπαλαρίνες που αναγνώρισε τη σημασία της έκφρασης και της εκφραστικής κίνησης και έκανε επανάσταση στη διδασκαλία πολεμώντας την άκαμπτη και αυστηρή παράδοση που έκανε τους κανόνες του μπαλέτου απαράβατους.

Η Καρσάβινα γεμάτη γενναιοδωρία, ανθρωπιά και πειθαρχία έγραψε ιστορία, όπως γράφει η επίτοιχη επιγραφή στην εκκλησία του Αγίου Παύλου, στο Κόβεντ Γκάρντεν, γνωστή ως η εκκλησία των ηθοποιών, ως «prima ballerina assoluta».

Η Καρσάβινα όταν αποσύρθηκε από τη σκηνή συνέχισε να βοηθά την Ακαδημία σχεδιάζοντας εκπαιδευτικά προγράμματα και ήταν η δασκάλα και εκπαιδεύτρια της Μαργκότ Φοντέιν στους μεγάλους της ρόλους όπως η Ζιζέλ και το Πουλί της Φωτιάς.

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Η Ταμάρα Καρσάβινα |Library of Congress

Γεννημένη σε ένα σπίτι καλλιτεχνικό στην Αγία Πετρούπολη το 1885, η Καρσάβινα ήταν κόρη του κορυφαίου χορευτή και μίμου στο Αυτοκρατορικό Μπαλέτο Πλάτον Καρσάβιν που εξαιτίας μιας δολοπλοκίας του Μαριούς Πετιπά έπεσε σε δυσμένεια. Ο πατέρας της ήταν αντίθετος με την επιθυμία της να ασχοληθεί με το μπαλέτο, αλλά η νεαρή Ταμάρα άρχισε να κάνει μαθήματα και γρήγορα έγινε σολίστ του Θεάτρου Mariinsky της Αγίας Πετρούπολης και μέλος των Ρώσικων Μπαλέτων (Ballets Russes) του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, ενώ χόρευε συχνά με παρτενέρ τον θρυλικό Βάσλαβ Νιζίνσκι. Ήταν η πρώτη μπαλαρίνα που χόρεψε το διάσημο Le Corsaire Pas de Deux το 1915.

Μετά τη Ρώσικη Επανάσταση η Καρσάβινα έφυγε από τη χώρα της και έφτασε στη Μεγάλη Βρετανία. Εκεί άρχισε να διδάσκει επαγγελματικά μπαλέτο στο Hampstead της Αγγλίας και έγινε μία από τους ιδρυτές του σύγχρονου Βρετανικού μπαλέτου. Συνέβαλε στη δημιουργία του Royal Ballet και αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της Royal Academy of Dance. Η ομορφιά της ήταν θρυλική και παρά το ότι έζησε όλη της τη ζωή μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον του χορού ήταν η αγαπημένη μπαλαρίνα και δασκάλα όλων.

Η Ταμάρα Καρσάβινα πέθανε το 1978 στο Λονδίνο σε ηλικία 93 ετών.

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Τamara Karsavina from Le Spectre de la Rose. From a playbill, Théâtre des Champs-Elysées. Saison Russe. 23 Mai 1913. Ballets Russes Programs, 1907-1929 (MS Thr 965 [7). Harvard Theatre Collection, Houghton Library, Harvard University
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ