Πέθανε η εικαστικός Ελεωνόρα Αρχελάου σε ηλικία 84 ετών

Πέθανε η εικαστικός Ελεωνόρα Αρχελάου σε ηλικία 84 ετών Facebook Twitter
H Ελεωνόρα Αρχελάου
0

Πέθανε η εικαστικός Ελεωνόρα Αρχελάου σε ηλικία 84 ετών. Η παρουσία της στον καλλιτεχνικό χώρο χαρακτηρίζεται από μια διάθεση αμφισβήτησης της τρέχουσας λειτουργίας των εικαστικών τεχνών, της εμπορευματοποίησης των έργων τέχνης και της προβολής των δημιουργών τους.

Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1937. Ήρθε με την οικογένειά της στην Αθήνα και μετά από ένα σύντομο πέρασμα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, έφυγε για τη Γερμανία (1962).

Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου ξυλογλυπτική και εφαρμοσμένες τέχνες. Η πρώτη της ατομική έκθεση έγινε το 1964 στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών στην Αθήνα. 


Τα πρώτα της έργα, τα ‘αμμένια’ όπως τα αποκαλούσε η ίδια, τα κατασκεύασε στη Γερμανία. Πρόκειται για ανάγλυφες πλάκες από φυσικά υλικά και άμμο, με μοτίβα που παραπέμπουν σε αρχαίους πολιτισμούς. Η επεξεργασία αυτών των έργων περιλάμβανε διαδικασίες φθοράς και αλλοίωσης, με την τοποθέτηση ή κατάκρυψή τους σε διάφορους χώρους, στο ύπαιθρο ή σε δρόμους της πόλης.

Αργότερα στράφηκε προς τη ζωγραφική, δημιουργώντας αφαιρετικές συνθέσεις με καθαρές γραμμές και αρμονικά χρώματα, στις οποίες ενσωματώνει πολύτιμα μέταλλα (χρυσό ή/και ασήμι). Στο μεγαλύτερο μέρος του ζωγραφικού και γλυπτικού της έργου απέφευγε συνειδητά την παραστατικότητα. Ωστόσο είχε σχεδιάσει σειρές ανθρώπινων μορφών, πρόσωπα με τερατώδη χαρακτηριστικά, σαν εφιαλτικές μεταλλάξεις, που θυμίζουν την εξπρεσιονιστική αισθητική των σύγχρονων κόμικς. 


Η ζωγράφος διατηρούσε μια συνεπή αντισυμβατική στάση που συχνά εκφραζόταν με μια δόση ειρωνείας. Απείχε από δημόσιες εμφανίσεις και δεν επιδιώκε την προώθηση του έργου της. Το όνομά της έχει συνδεθεί με το κίνημα Fluxus, λόγω της γενικότερης αντίληψης που διέπει τη δουλειά της. 


Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών (ΚΕΤ, 1975). Επίσης είχε ασχοληθεί με την εικονογράφηση βιβλίων. 


Η εκθεσιακή της δραστηριότητα ήταν πολύ περιορισμένη. Έκανε μόνο τρεις ατομικές εκθέσεις, μια κοινή παρουσίαση με το Γρηγόρη Σεμιτέκολο (Νέες Μορφές, 1974) και συμμετείχε σε λίγες ομαδικές, κυρίως σε Ελλάδα και Κύπρο.

 

 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Πολιτισμός / «Πες το με τ’ όνομά του: Γυναικοκτονία» – Ο Παντελής Κυραμαργιός για την έμφυλη βία και τα «Μαύρα Ρούχα»

Ο Παντελής Κυραμαργιός, μέσω του τραγουδιού «Τα Μαύρα Ρούχα», ευαισθητοποιεί για την έμφυλη βία, τονίζοντας τη μνήμη, τη συλλογική δράση και τη δύναμη της μουσικής ως όχημα αλλαγής
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τρεις ξεχωριστές queer ταινίες στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 5 έως τις 18 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, περιλαμβάνει τρεις ταινίες από διαφορετικές χώρες που εξερευνούν queer θεματικές.
LIFO NEWSROOM
Το «γυναικείο ιδεώδες»: Πώς ένα γυμνό του Ραφαήλ αποκαλύπτει τον ρόλο της γυναίκας στην Αναγέννηση

Πολιτισμός / Γιατί στην Αναγέννηση ζωγράφιζαν κυρίως το γυμνό ανδρικό σώμα και πώς ο Ραφαήλ άλλαξε τα πάντα

Μία νέα έκθεση, με έργα του Ραφαήλ και του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μεταξύ άλλων, εξερευνά τις ιδέες της Αναγέννησης για το γυμνό σώμα, τη σεμνότητα, την ντροπή, αλλά και τα κοινωνικά πρότυπα για τα δύο φύλα
LIFO NEWSROOM
ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Πολιτισμός / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
LIFO NEWSROOM