Η Λιουμπλιάνα, εδώ και 15 χρόνια, έχει απαγορεύσει την είσοδο αυτοκινήτων στο ιστορικό της κέντρο, αφήνοντας περίπου 120 στρέμματα για πεζούς και ποδηλάτες.
Ο Σλοβένος αρχιτέκτονας Γιόζε Πλέτσνικ, που σχεδίασε την πόλη με ανθρωποκεντρική προσέγγιση και την οραματίστηκε σαν μια «σύγχρονη Αθήνα», είχε στο πλάνο του την φύτευση δέντρων κατά μήκος του ποταμού που διατρέχει την πόλη.
Με τον άνθρωπο να βρίσκεται στο επίκεντρο, τα πάρκινγκ μετατράπηκαν σε δημόσιους χώρους, ενώ βελτιώθηκαν οι υποδομές για ποδηλάτες και δημόσιες μεταφορές.
Όπως αναφέρει το World Economic Forum, η στροφή αυτή είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 70% οι εκπομπές ρύπων και κατά 58% τα επίπεδα ρύπανσης.
Ωστόσο, η πρωτεύουσα της Σλοβενίας δεν είναι η μόνη πόλη που έχει απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το κέντρο του Όσλο που δεν έχει οχήματα, αν και υπήρξε προβληματισμός ανάμεσα στους επιχειρηματίες ότι θα περιοριστεί η δουλειά τους. Στην περιοχή, πλέον, υπάρχουν 10% περισσότεροι πεζοί.
Πλάνα για «κέντρο χωρίς αυτοκίνητα» έχει και το Παρίσι. Το σχέδιο αναμένεται να υλοποιηθεί μέχρι το 2024, όταν και θα πραγματοποιηθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Ζώνες χωρίς αυτοκίνητα υπάρχουν στην Κοπεγχάγη, το Μόναχο και τις Βρυξέλλες. Από την πλευρά του, το Βερολίνο οραματίζεται περιοχή μεγαλύτερη από ολόκληρο το Μανχάταν, χωρίς οχήματα.