Μία νέα μεγάλη τοιχογραφία τιμά την ιστορία του κέντρου της Αθήνας: η «Πηνελόπη» δια χειρός ΚΕΖ, κοσμεί πλέον το εμπορικό τρίγωνο της πρωτεύουσας.
Η τοιχογραφία αποτελεί μια πρωτοβουλία και παραγωγή της UrbanAct, η οποία προωθεί την τέχνη της street art στην Ελλάδα εδώ και 20 χρόνια και στηρίζει το έργο των καλλιτεχνών και την παρουσία τους στον δημόσιο χώρο.
Βρίσκεται στην οδού Πολυκλείτου 13, ανάμεσα στην Ευρυπίδου και στη Βύσση, στην καρδιά του εμπορικού τριγώνου της. Αθήνας.
Λαμβάνοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της περιοχής, όπου λειτουργούσαν για δεκαετίες και λειτουργούν ακόμη πολλά υφασματικά και καταστήματα ειδών ραπτικής, ο ΚΕΖ ανέτρεξε σε ένα ζωγραφικό έργο με μυθολογικό θέμα, όπου η ύφανση διαδραματίζει κεντρικό ρόλο.
«Ο KEZ είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες καλλιτέχνες της αθηναϊκής street art σκηνής. Με ιδιαίτερο ζωγραφικό ύφος και αναγνωρίσιμη σχεδιαστική τεχνική που παραπέμπει στη χαρακτική, έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην τέχνη του δρόμου, όπως αυτή διαμορφώνεται και εξελίσσεται δυναμικά τις τελευταίες δεκαετίες» σημειώνει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής του εικαστικού έργου, Χριστόφορος Μαρίνος.
«Σε αντίθεση με άλλους street artists που προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με φωτορεαλιστικές απεικονίσεις, οι τοιχογραφίες του είναι λιτές, ημιαφαιρετικές, με περιορισμένη χρωματική παλέτα που θυμίζει τις πρώτες έγχρωμες ξυλογραφίες.
»Ο καλλιτέχνης αντλεί τα θέματά του κυρίως από την ελληνική μυθολογία και την ιστορία της ζωγραφικής, από έργα τέχνης που προσεγγίζουν λογοτεχνικά κείμενα. Ενδεικτικές είναι δύο πρόσφατες τοιχογραφίες των εμπνευσμένων από τον πίνακα Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα (1933) του Θεόφιλου και η εικόνα του Paul Gustave Doré για την Κόλαση (1861) από τη Θεία Κωμωδία του Δάντη.
»Η βασική επιρροή του όμως παραμένει το σκληρό φυσικό τοπίο της Αθήνας, ένα τοπίο ανομοιογενείς και συνεχώς μεταβαλλόμενο» αναφέρει.
Υπογραμμίζει δε, ότι μία από αυτές τις τολμηρές διασκευές είναι και το τελευταίο του έργο, μια μεγάλη τοιχογραφία σε ένα ανακαινισμένο κτίριο, στο οποίο πρόκειται να λειτουργήσει το κατάλυμα NEMA Suites.
«Οι τοιχογραφίες του ΚΕΖ δεν εξωραΐζουν, τουλάχιστον όχι με τον επιφανειακό και διακοσμητικό τρόπο που κάνουν οι περισσότεροι street artists. Η τοιχογραφία στην Πολυκλείτου είναι πιστή τόσο στο θέμα της όσο και στη φυσιογνωμία της περιοχής – κι αυτή η πιστότητα σπανίζει, δεν τη συναντά εύκολα» σχολιάζει ο Χριστόφορος Μαρίνος.
Η τοιχογραφία καθεαυτή μοιάζει με υφαντό, και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο, όπως λέει.
Απεικονίζει τη διαδικασία της ύφανσης, δηλαδή το περιεχόμενο της σύνθεσης. «Ένα μυθολογικό θέμα, εν προκειμένω αυτό που απεικονίζει τον John William Waterhouse (1849-1917) στον πίνακα “Οι Πηνελόπη και οι μνηστήρες” (1912), δεν αναφέρεται ευθέως στην πραγματικότητα.¬
«Στα χέρια του KEZ, όμως, η ομορφιά του θέματος δαμάζεται και προσαρμόζεται αρμονικά στα δεδομένα του αστικού δημόσιου χώρου της Αθήνας.
»Σε αντίθεση με τη χαλαρή, ενιαία και ρέουσα γραμμή του Waterhouse, που συμβάλλει στη γαλήνια ατμόσφαιρα του πίνακα, οι πινελιές του KEZ είναι διάστικτες, νευρικές, τρεμάμενες, διακεκομμένες, απόλυτα ταιριαστές με την ένταση και την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα της πόλης.
»Αν «το ύφασμα δίνει στο κέντρο της Αθήνας», όπως υποστηρίζουν περήφανα οι υφασματέμποροι της περιοχής, η τοιχογραφία του ΚΕΖ εικονογραφεί αυτή την άποψη που προσκαλούμε να συμπληρώσουμε το χρώμα που λείπει από τη σύνθεσή του».
Η τοιχογραφία δημιουργήθηκε υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία και στήριξη με την εταιρεία ROXPRO Ξενοδοχειακή Τουρ ΙΚΕ, στην οποία ανήκει στο NEMA Suites.
Τα εγκαίνια της θα ανακοινωθούν σύντομα και θα συνδυαστούν και με μια ιδιαίτερη παρουσίαση.