Χειροποίητα τζιν από τη Θεσσαλονίκη, περιζήτητα σε ολόκληρο τον κόσμο

Χειροποίητα τζιν από τη Θεσσαλονίκη, περιζήτητα σε ολόκληρο τον κόσμο Facebook Twitter
Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του.
0

Έχουμε συνηθίσει τα jeans ως έναν από τους πιο casual τρόπους ντυσίματος. Είναι όμως εντυπωσιακό το πώς κατάφερε να ξεφύγει από τις φάρμες και τα ορυχεία όπου φοριόταν αρχικά, λόγω της ανθεκτικότητάς του, και να κυριαρχήσει στον γενικό πληθυσμό, διαμορφώνοντας το γούστο μας και προσφέροντάς μας παράλληλα μια τεράστια ποικιλία προϊόντων που σχετίζονται με αυτό. Ένα από τα είδη που ξεχωρίζουν τα τελευταία χρόνια είναι τα raw selvedge denims.

Το 2014 ο Κωνσταντίνος Μίχος ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη ένα μικρό εργαστήριο κατασκευής τέτοιων χειροποίητων raw selvedge denims. Πρόκειται για έναν τύπο denim υφάσματος που κατασκευάζεται με τη χρήση παραδοσιακών τεχνικών. Είναι βαρύ ύφασμα με natural υφές που φτιάχνεται από βαμβάκι, λινό και κάνναβη.

«Είναι υφάσματα που φτιάχνονταν σε αργαλειούς μέχρι το ’60», λέει ο Κωνσταντίνος. «Από κει και μετά σταμάτησαν να κατασκευάζονται τέτοιοι αργαλειοί. Το 90% το εισάγω από την Ιαπωνία. Όλη η φιλοσοφία του brand βασίζεται στο indigo χρώμα, μια φυσική βαφή που έχει τη μοναδική ιδιότητα να ξεβάφει και να δημιουργεί φυσικά εφέ πάνω στο ρούχο. Δεν υπάρχει τίποτα το χημικό πάνω σε αυτό και είναι πλήρως ανακυκλώσιμο».

«Το denim είναι ένα είδος το οποίο μεταμορφώνεται πάνω στο σώμα σου», εξηγεί ο Κωνσταντίνος. «Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του».

Οι αργαλειοί που υπήρχαν σε Αμερική και Ευρώπη έχουν αγοραστεί από τη δεκαετία του ’80 από Ιάπωνες, οι οποίοι επένδυσαν σε αυτούς κι έτσι έχουν καταφέρει αυτήν τη στιγμή να είναι οι καλύτεροι παγκοσμίως στην κατασκευή του denim.

fit and craft Facebook Twitter
O Κωνσταντίνος Μίχος έχει πάνω από είκοσι χρόνια εμπειρία στον τομέα της σχεδίασης ρούχων.

Τα ρούχα που δημιουργεί είναι στην πιο raw μορφή τους. «Το denim είναι ένα είδος το οποίο μεταμορφώνεται πάνω στο σώμα σου», εξηγεί ο Κωνσταντίνος. «Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του. Καθώς το φοράς, ανάλογα με το πώς το χρησιμοποιείς, παίρνει τη μορφή του σώματος. Αν βάλεις ένα κινητό, ένα πορτοφόλι στην τσέπη σου, σιγά-σιγά θα πάρει το σχήμα του».

Ακούγοντάς τον, σκέφτομαι ότι αυτό μοιάζει με μια αντιστροφή της σχέσης μας με τα ρούχα. Εκεί που το σώμα έπρεπε ουσιαστικά να προσαρμοστεί σε ένα βιομηχανικά παραγόμενο ένδυμα, τώρα είναι το ένδυμα το οποίο προσαρμόζεται στο σώμα, όπως ίσως θα έπρεπε να συμβαίνει εξαρχής.

Με πάνω από είκοσι χρόνια εμπειρία στον τομέα της σχεδίασης ρούχων, έχοντας δουλέψει ως freelancer fashion designer με εξειδίκευση στο denim, το όνειρο του Κωνσταντίνου ήταν να κάνει κάτι δικό του. «Το Denim», λέει, «είναι πολύ εξειδικευμένο. Θέλει να έχεις πολύ μεγάλη πείρα για να μπορέσεις να το κάνεις. Επειδή ήμουν πολλά χρόνια σε αυτό και επειδή μου αρέσει πάρα πολύ, ασχολήθηκα με αυτό στο τέλος».

Έχει ονομάσει το brand του Fit & Craft και ως σύμβολό του έχει επιλέξει το κέντημα με το χέρι, «μια μικρογραφία του χεριού μου», τονίζει, «η σφραγίδα ότι όλα είναι χειροποίητα. Είναι ένα μοναδικό κέντημα το οποίο αποτελείται από 316 βελονιές».

Selvedge Denim Facebook Twitter
Ως κύριο υλικό χρησιμοποιεί το selvedge denim.
Χειροποίητα jeans Facebook Twitter
Τα ρούχα που δημιουργεί είναι στην πιο raw μορφή τους.

Εξάγει κυρίως στις βόρειες χώρες της Ευρώπης. «Δουλεύω πολύ με Γερμανία, Ολλανδία, Αγγλία, λίγο Γαλλία και μετά πηγαίνω Αμερική, Αυστραλία, σε τέτοια μέρη. Στη Μεσόγειο είναι λίγο πιο δύσκολο το προϊόν αυτό γιατί δεν το γνωρίζουν πολύ καλά, ενώ στις βόρειες χώρες έχουν μεγαλώσει με αυτό το είδος.»

Παρά τη χρήση αργαλειών, μου τονίζει ότι ως διαδικασία «σίγουρα δεν είναι παραγωγική», είναι όμως δημιουργική. «Όλα τα υλικά που χρησιμοποιώ φροντίζω να είναι στην πιο raw μορφή τους, ώστε να δέχονται μια φυσική παλαίωση σε βάθος χρόνου». Η διαδικασία γίνεται στο εργαστήριό του στη Θεσσαλονίκη, ένα-ένα, στο χέρι, «με απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια».

«Καταρχάς, δεν μπορείς να κόψεις πολλά ρούχα μαζί. Κόβονται ένα-ένα. Έχει πάρα πολύ σιδέρωμα, τεχνικές, πολλά πράγματα». Αξίζει να σημειωθεί ότι για την κατασκευή ενός παντελονιού denim χρειάζονται δώδεκα διαφορετικές μηχανές.

Όταν τον ρωτάω αν η όλη διαδικασία καταντά κάπως μονότονη, μου το αρνείται κάθετα. «Πώς να το εξηγήσω τώρα αυτό; Είναι πολύ δημιουργική δουλειά. Το ύφασμα αυτό είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Δεν είναι ότι κάνεις κάτι μονότονο. Τα υφάσματα έρχονται σε μικρά τόπια. Το φάρδος των υφασμάτων αυτών είναι στα ογδόντα εκατοστά. Δεν είναι αυτά που ξέρει ο κόσμος και έχουν ενάμιση και στα δύο μέτρα μήκος. Αυτά είναι πολύ μικρά γιατί είναι στενοί οι συγκεκριμένοι αργαλειοί. Κάθε τόπι που ανοίγεις μπορεί να είναι διαφορετικό από το άλλο. Συναντάς πολλά πράγματα κάθε μέρα σχετικά με αυτό».

Η συλλογή περιλαμβάνει τέσσερα διαφορετικά παντελόνια και ο σκοπός είναι να γίνουν πέντε, όσα και τα δάχτυλα του σήματος, και να φτιαχτούν κι άλλα είδη, όπως πουκάμισα, jacket, γιλέκα και T- shirts. Οι ονομασίες των ρούχων προέρχονται από την αρχαία ελληνική μυθολογία: Mneme vest, Aura jacket, Amalthea T-shirt κ.ά.

Ο ίδιος βιοπορίζεται από τη δουλειά του και φυσικά θα ήθελε να αναπτυχθεί περαιτέρω η επιχείρησή του, όμως ταυτόχρονα νιώθει ότι κάνει τέχνη που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από μια πλήρως βιομηχανοποιημένη διαδικασία. Κατά μία έννοια η φιλοσοφία του είναι συνυφασμένη με το υλικό που χρησιμοποιεί και την περιποίηση που χρειάζεται το ρούχο το οποίο τελικά δημιουργεί.

Τα raw selvedge denims δεν είναι σαν τα συνηθισμένα jeans. Δεν είναι ένα ρούχο που το φοράς και το πετάς ή που πας και το πλένεις με το που το αγοράζεις. Είναι ένα ρούχο ζωντανό το οποίο προορίζεται να διαρκέσει και σε καλεί να αναπτύξεις μια σχέση συμβιωτική μαζί του. Οι λάτρεις του είδους λένε ότι στην αρχή δεν πρέπει να πλυθεί για ένα εξάμηνο, έτσι ώστε η βαφή του να μην ξεθωριάσει ομοιόμορφα αλλά μέσω της χρήσης του να δημιουργήσει το ίδιο τη μορφή και την ιστορία του. (Εγώ λέω ότι λίγο νεράκι και λίγο σαπουνάκι πού και πού δεν βλάπτει, οι φίλοι σου που μπορεί να μη θέλουν να υποστούν τέτοιου είδους φετιχισμούς).

Το πλύσιμό του γίνεται στο χέρι, σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο θα φυλαχθεί γίνεται μέρος της ιστορίας του. Μπορείς, επίσης, πάντα να το βάλεις σε μια αεροστεγή συσκευασία και να το τοποθετήσεις στην κατάψυξη για ένα 24ωρο, έτσι ώστε να σκοτωθούν τα όποια βακτήρια.

fit and craft Facebook Twitter
Το πλύσιμό του γίνεται στο χέρι, σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Όταν λέμε ότι είναι ένα ζωντανό ρούχο, μπορεί φυσικά να μην κυριολεκτούμε, όμως η περιποίηση που χρειάζεται δεν το καθιστά ένα τυχαίο και ασήμαντο αντικείμενο. Ο ιδιοκτήτης ή η ιδιοκτήτριά του καλείται να το μορφοποιήσει με το σώμα και την κίνησή του. Τελικά γίνεται ένα κομμάτι της ζωής του. Κι αυτή είναι και η μεγαλύτερη χαρά για τον σχεδόν 49χρονο Κωνσταντίνο, γιατί και ο ίδιος επενδύει στην εργασία και στη δημιουργία ενός μοναδικού τελικού αποτελέσματος.

«Γενικά, το να κρατήσεις ζωντανό το όνειρό σου και την επιχείρησή σου στην Ελλάδα του σήμερα απαιτεί υπομονή, επιμονή και πίστη σε αυτό που κάνεις» μου επισημαίνει, μεταδίδοντάς μου και με λέξεις αυτό που καταλαβαίνει κανείς από τις κινήσεις, ακόμα και από τη χροιά της φωνής του όταν μιλά για τη δουλειά του. «Στη Fit & Craft κάνουμε μόνο την αρχή. Την υπόλοιπη ιστορία του denim τη γράφει αυτός που το φοράει».

Δείτε περισσότερα στο site της Fit & Craft και στο Instagram της.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης και Μάριος Τόγκος: Δυο γενιές σχεδιαστών που τιμούν την ελληνική μόδα

Radio Lifo / Γιάννης και Μάριος Τόγκος: Δυο γενιές σχεδιαστών της ελληνικής μόδας

Ο Γιάννης Τόγκος, γιος της δημιουργού του διαχρονικού οίκου μόδας Kathy Heyndels, και ο Μάριος Τόγκος, που εκπροσωπεί τη νέα γενιά, μιλούν στα podcasts της LiFO με αφορμή τη συμμετοχή τους στην πρόσφατη Athens Xclusive Designers Week.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ