Ο κόσμος είναι γεμάτος με τοξικούς ανθρώπους και η συνεργασία μαζί τους είναι μπελάς. Το κλειδί είναι να μάθουμε πώς να τους αναγνωρίζουμε νωρίς, ωστόσο αυτό δεν είναι πάντα εύκολο.
Όταν συναντάτε ένα άτομο για πρώτη φορά, το βλέπετε στην καλύτερη εκδοχή του. Οπότε, στην περίπτωση που βρείτε κάποιον με τον οποίο δυσκολεύεστε να συνεννοηθείτε ή επιδεικνύει συμπεριφορά που δεν μπορείτε να εξηγήσετε, απλώς μείνετε μακριά.
Αυτό συμβουλεύει ο Matt Higgins, επενδυτής, ιδρυτής και CEO της RSE Ventures, που ξεκίνησε την καριέρα του ως ο νεότερος γραμματέας Τύπου στην ιστορία της Νέας Υόρκης, βοηθώντας στη διαχείριση της παγκόσμιας αντίδρασης του Τύπου κατά την 11η Σεπτεμβρίου.
«Στα 10 και πλέον χρόνια που είμαι διευθύνων σύμβουλος, έχω συνεργαστεί με χιλιάδες ανθρώπους σε επιχειρήσεις και υπάρχουν πέντε τύποι τοξικών προσωπικοτήτων που συναντώ ξανά και ξανά», λέει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, προκειμένου να αποφύγουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τη συνεργασία μαζί τους, πρέπει να προσέξουμε τα ακόλουθα σημάδια:
1. Withholders (συμπλεγματικοί)
Δεν είναι σε θέση να εκφράσουν έπαινο ή να νιώσουν ευτυχισμένοι όταν κάποιος άλλος συμβάλλει στην επιτυχία μιας ομάδας, καθώς διακατέχονται από ανασφάλεια ή ανάγκη για κυριαρχία.
Δυσανασχετούν με οποιονδήποτε διαθέτει δεξιότητες που δεν έχουν οι ίδιοι ή που δεν αισθάνεται το ίδιο βασανιστικό μίσος για τον εαυτό τους. Εάν τα πηγαίνετε καλά, θεωρούν ως αποστολή τους να σας ρίξουν.
Πώς να τους χειριστείτε: Γενικά εκμεταλλεύονται όσους δεν μιλούν. Επισημάνετε έντονα τα δυνατά σημεία που ο καθένας σας διαθέτει. Δείξτε ότι, με συνδυαστική προσπάθεια, μπορείτε και οι δύο να επιτύχετε θετικά αποτελέσματα.
2. Hijackers (σφετεριστές)
Ένας συνδυασμός των συμπλεγματικών μαζί με επιθετικότητα. Θέλουν να εκμεταλλευτούν την ευπάθειά σας, να «κλέψουν» αυτό στο οποίο είστε σπουδαίοι και να το διεκδικήσουν για τον εαυτό τους.
Αυτό που δεν καταλαβαίνουν είναι ότι για να ανελιχθούν και να ξεχωρίσουν, πρέπει να έχουν ενσυναίσθηση για τις ελλείψεις των άλλων - αντί να προσπαθούν να τις εκμεταλλευτούν.
Πώς να τους χειριστείτε: Να διεκδικείτε τα επιτεύγματά σας και να απαιτείτε τα εύσημα που σας αναλογούν. Είναι λιγότερο πιθανό να εκφοβίσουν κάποιον που είναι διεκδικητικός με ισχυρή αίσθηση αυτοπεποίθησης.
3. Θύματα
Όσοι οικειοποιούνται τον ρόλο του θύματος ζουν σε έναν τόπο συνεχούς αδικίας. Βλέπουν κάθε εμπόδιο στο δρόμο ως επιβεβαίωση ότι στοχοποιούνται άδικα.
Πώς να τους χειριστείτε: Το κεντρικό επιχείρημα ενός τέτοιου ανθρώπου μπορεί να είναι ότι επιβαρύνεται με αδικαιολόγητο φόρτο εργασίας. Κάντε την κίνηση να προσφερθείτε εθελοντικά, αλλά να ξέρετε ότι η προσφορά σας πιθανότατα θα απορριφθεί. Υπενθυμίστε τους ότι είστε πρόθυμοι να βοηθήσετε, ενώ παράλληλα εκθειάζετε συναδέλφους που είναι ομαδικοί παίκτες.
4. «Οσιομάρτυρες»
Μοιάζουν πολύ με όσους νιώθουν θύματα, ωστόσο εδώ βγάζουν εις πέρας τη δουλειά, αλλά δεν την κάνουν αρκετά καλά για να δικαιολογήσουν την ψυχολογική αφαίμαξη που προκαλούν σε μια εταιρεία.
Αναλαμβάνουν όσα περισσότερα μπορούν να αντέξουν - όχι για να βοηθήσουν την ομάδα, αλλά για να επιβεβαιώσουν την αφήγηση που μεταφέρουν για τον εαυτό τους ως αδίκως αναγκασμένους να αναλαμβάνουν τα βάρη των άλλων.
Πώς να τους χειριστείτε: Πείστε τους ότι η μεγαλύτερη υπηρεσία που μπορούν να προσφέρουν στην επιδίωξη ενός σκοπού είναι να αναθέσουν σε άτομα καταλληλότερα κάποια επιμέρους καθήκοντα. Ενθαρρύνετέ τους να ανακατευθύνουν την ενέργειά τους στην εξέλιξη άλλων, αντί να αναλαμβάνουν τα πάντα μόνοι τους.
5. Gaslighters (χώνουν τη μύτη τους παντού)
Ξοδεύουν την ενέργειά τους προσπαθώντας να ξαναγράψουν την πραγματικότητα, εις βάρος όλων γύρω τους και πολύ συχνά διαθέτουν ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά.
Συνδυάζουν τις ιδιότητες όλων των παραπάνω, προσπαθώντας να πείσουν τους άλλους ότι δεν βλέπουν αυτό που συμβαίνει μπροστά στα μάτια τους.
Πώς να τους χειριστείτε: Βάλτε προστατευτικές μπάρες για να τους κρατήσετε σε πορεία να προσφέρουν ό,τι καλύτερο μπορούν, και αγνοήστε τα υπόλοιπα. Αν δεν ξοδέψετε ενέργεια για να ασχοληθείτε με την άποψή τους, η φωτιά που προσπαθούν να ανάψουν δεν θα πιάσει ποτέ τόπο.
Με πληροφορίες από CNBC