Η κρίση άλλαξε τις συνήθειες των Ελλήνων και στο πεδίο της οινοποσίας καθώς σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι καταναλωτές στρέφονται στα φτηνότερα κρασιά ή στο χύμα. Στην εφημερίδα μιλάει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου κ. Άγγελος Ρούβαλης τονίζει ότι δεν έχει μειωθεί η κατανάλωση κρασιού, μόνο που τώρα στο ποτήρι μπαίνει συχνότερα κρασί που στοιχίζει λιγότερο από 5 ευρώ και όχι το επώνυμο. «Η κατανάλωση εμφιαλωμένων κρασιών που η τιμή τους είναι πάνω από 10 ευρώ σημειώνει πτώση της τάξης του 30 -40%», λέει ο κύριος Ρούβαλης. Τα φθηνά κρασιά, αντίθετα από τα ακριβά(άνω των 20 ευρώ) που σημείωσαν πτώση στις πωλήσεις έως και 25%, διατήρησαν ή ακόμη και αύξησαν τις πωλήσεις τους. Χαρακτηριστικά, το οικονομικό λευκό Prima Terra του 2010 του κτήματος Χατζημιχάλη εξαντλήθηκε από το προηγούμενο καλοκαίρι.
Οι συνθήκες λοιπόν επέβαλαν τη «γέννηση» φθηνότερων κρασιών και την οινοποσία στο σπίτι. Η μείωση στις πωλήσεις των ακριβών κρασιών δημιουργεί ευλόγως την απορία γιατί τα ακριβά αφού δεν πουλιούνται, παρέμειναν ακριβά. «Εως τώρα η τιμολόγηση του κρασιού γινόταν με βάση την εκτιμώμενη ποιότητα - και όχι το κόστος παραγωγής» λέει ο κ. Ρούβαλης, «τώρα ήρθε η ώρα να προσφέρουμε προϊόντα στην τιμή του κόστους ή και χαμηλότερα για να επιβιώσουμε».
Ο οινοποιός κ. Γιώργος Σκούρας, που πριν από τις γιορτές έβγαλε στην αγορά την οικονομική σειρά κρασιών Ακρες, διατυπώνει την ίδια σκέψη. «Οι περισσότερο σκεπτόμενοι καταναλωτές δημιουργούν και περισσότερο σκεπτόμενους οινοποιούς».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής, σημαντικός παράγοντας για να πέσει η τιμή ενός κρασιού είναι οι επενδύσεις που έγιναν στο παρελθόν να έχουν αποσβεστεί.
Πώς επιτυγχάνεται η μείωση του κόστους;
- Κατ’ αρχάς έχει διαφορά ένα κρασί που προέρχεται από ορεινά αμπέλια, όπου χρειάζεται πολλή χειρωνακτική εργασία.
- Επίσης παίζει ρόλο η απόδοση του αμπελιού σε κιλά. Φυσικά όσο χαμηλότερη η απόδοση τόσο καλύτερο το σταφύλι.
- Τρίτος παράγοντας είναι η παλαίωση. Ενα κρασί που παλαιώνει για τρία χρόνια, για παράδειγμα, σημαίνει ότι ο οινοποιός το πληρώνει για πέντε χρόνια πριν ξεκινήσει να εισπράττει.
- Τέλος, πρέπει να υπολογίσουμε ότι γενικά έχουν πέσει τα κοστολόγια συνολικά.
Ο οινοποιός κ. Πάρις Σιγάλας έβγαλε στην αγορά, σε περιορισμένο δίκτυο προς το παρόν, την Κρίση, λευκό και κόκκινο κρασί. «Το κρασί που παλαιότερα το διέθετα χύμα, τώρα το αναβάθμισα φτιάχνοντας ένα μείγμα με ανώτερης ποιότητας κρασί και έφτιαξα ένα οικονομικότερο προϊόν. Είναι μια προσπάθεια προσαρμογής στις συνθήκες που οπωσδήποτε έχει και ένα ρίσκο».
Κάτι ανάλογο προσπαθεί και ο κ. Ευάγγελος Χατζηβαρύτης από τη Γουμένισσα, με το Mosaic, ένα κρασί που πωλείται μόλις τέσσερα ευρώ. Φτιάχνεται με την ανάμειξη τεσσάρων ποικιλιών, κάτι που σύμφωνα με τον οινοποιό βοηθά στη μείωση του κόστους αλλά και δίνει τη δυνατότητα να «παίξεις» με τη γεύση και τα αρώματα.
Εννοείται όμως και με τις τιμές, ρίχνοντας τις προς τα κάτω, κάτι το οποίο στην εποχή της κρίσης μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικό.
σχόλια