Με περισσότερους νέους, λιγότερα μεγάλα ξένα ονόματα και με ένα χρέος 5 εκατομμυρίων ευρώ από πέρυσι που δεν αφήνει πολλά περιθώρια ξεκινά στις 9 Ιουνίου το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η φετινή διοργάνωση θα διαρκέσει 38 ημέρες, στις 3 σκηνές της Πειραιώς, στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής και στην Επίδαυρο (Μικρή και Μεγάλη). Berliner Enseble, Βασιλικό Θέατρο Στοκχόλμης, Venice Baroque Orchestra, «αιρετικός» Rodrigo García και Μπαλέτα Θεάτρου Μαριίνσκυ, αλλά και πολλοί Έλληνες καλλιτέχνες θα συμμετέχουν φέτος στο Φεστιβάλ. Μεταξύ αυτών ο διάσημος ομογενής μαέστρος Θόδωρος Κουρεντζής, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ο Ψαραντώνης, ο Νίκος Μαστοράκης και ο Δημήτρης Λιγνάδης με τη «Δεσποινίδα Τζούλια».
BERLINER ENSEMBLE
Robert Wilson / Claous Peymann
∆ύο πολυσυζητηµένες παραστάσεις φέρνει το Berliner Ensemble στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Κλάους Πάιµαν, διευθυντής του από το 1999, πιστός στη «σχέση αγάπης» του µε τον Τόµας Μπέρνχαρντ, σκηνοθετεί, µε πρωταγωνιστή τον Γκερτ Φος, το µονόλογο Einfach Kompliziert (Απλά περίπλοκο), που ο Αυστριακός συγγραφέας είχε προσφέρει στον θρυλικό ηθοποιό Μινέττι. Ένας ηλικιωµένος θεατρίνος, κλεισµένος στο σπίτι του, θυµάται µε πίκρα το παρελθόν, τότε που έπαιζε τον Ριχάρδο τον Γ΄, ρόλο που θεωρούσε πεπρωµένο του.
Ο Mποµπ Ουίλσον, σε µια ακόµα συνεργασία µε το θέατρο του Μπρεχτ, έπεισε τον Ρούφους Γουέινραϊτ να γράψει πρώτη φορά µουσική για παράσταση και ανέβασε στη σκηνή 24 από τα 154 ερωτικά Σονέτα του Σαίξπηρ σε µια άκρως στυλιζαρισµένη, σουρεαλιστική, ονειρική εκδοχή, όπου τα φύλα µπλέκονται και τον βάρδο ενσαρκώνει η 86χρονη µεγάλη κυρία του γερµανικού θεάτρου Ίνγκε Κέλλερ.
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ∆ΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΚΧΟΛΜΗΣ
Μats Ek
Ένας κορυφαίος χορογράφος, ο Ματς Εκ, ανέλαβε να σκηνοθετήσει στο Βασιλικό ∆ραµατικό Θέατρο της Στοκχόλµης, εκατό χρόνια µετά το θάνατο του Στρίντµπεργκ, τη Σονάτα των φαντασµάτων, το πιο παρεξηγηµένο, παράδοξο και γι’ αυτό τόσο κοντά στις θεατρικές αναζητήσεις της εποχής µας έργο του.
PROPELLER THEATRE COMPANY
Edward Hall
Το βρετανικό θέατρο εκπροσωπείται από την ενέργεια, την τόλµη και τη φαντασία του 35χρονου Έντουαρντ Χωλ, γιου του µεγάλου Πήτερ. Ο εικονοκλαστικός Ερρίκος E΄, τον οποίο ανέβασε µε την αυστηρά ανδρική σαιξπηρική του οµάδα Propeller, είναι ήδη παγκόσµια επιτυχία.
Rodrigo García
Με προστασία αστυνοµικών δυνάµεων και διαδηλώσεις ακροδεξιών και θρησκευτικών οργανώσεων, παίχτηκε στη Γαλλία το τολµηρό Golgota Picnic του 48χρονου Ροντρίγκο Γκαρσία. Γνώριµος του Φεστιβάλ, ο Αργεντινός καλλιτέχνης, που ζει στη Μαδρίτη, επιτίθεται µε την trash αισθητική του στην καθολική εκπαίδευση, που γεννά στα παιδιά το φόβο της κόλασης.
∆ιακεκριµένοι και νέοι ταλαντούχοι Έλληνες σκηνοθέτες θα δώσουν το παρόν στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών 2012.
Ο Μιχαήλ Μαρµαρινός, µετά την απήχηση της περφόρµανς «Πεθαίνω σαν χώρα» στην Πειραιώς 260 και στο εξωτερικό, επανέρχεται µε ένα ακόµη κείµενο του ∆ηµήτρη ∆ηµητριάδη, το Insenso, εµπνευσµένο από το Senso του Λουκίνο Βισκόντι: «Είµαι η κόµισσα Λίβια Σερπιέρι. Κατέδωσα τον εραστή µου υπαξιωµατικό Φραντς Μάλερ για λιποταξία απ’ τον αυστριακό στρατό»... Τον µονόλογο-ποταµό πάνω στο θέµα της διπλής προδοσίας ερµηνεύουν αξιόλογες Ελληνίδες ηθοποιοί, µε µια Ιταλίδα συνάδελφό τους ανάµεσά τους.
Ο ρηξικέλευθος ∆ηµήτρης Λιγνάδης σκηνοθετεί τη ∆εσποινίδα Τζούλια, µε τη Στεφανία Γουλιώτη στον θρυλικό οµώνυµο ρόλο. Ο ίδιος παίζει τον Ζαν. Έχουµε κάθε λόγο να περιµένουµε τη νέα προσέγγιση της σαρκοβόρας στριντµπερικής σχέσης, που αποτελεί συµβολή του Φεστιβάλ Αθηνών στο έτος Αύγουστος Στρίνµπεργκ.
∆ύο σηµαντικοί ηθοποιοί συνεργάζονται µε ένα νέο σκηνοθέτη στις Καρέκλες του Ιονέσκο: η Όλια Λαζαρίδου και ο ∆ηµήτρης Καταλειφός ερµηνεύουν το περίφηµο έργο του παραλόγου σε σκηνοθεσία Ευριπίδη Λασκαρίδη.
Αθανάσιος ∆ιάκος. Η επιστροφή: Η ηθοποιός Λένα Κιτσοπούλου, που πρόσφατα έχει εντυπωσιάσει µε την προσωπική γραφή της, παρουσιάζει και σκηνοθετεί το νέο έργο της, µε βασικό συνεργάτη της τον ηθοποιό Νίκο Καραθάνο.
Η Οµάδα Blitz, που πρόσφατα παρουσίασε δουλειά της στο Βερολίνο µε ιδιαίτερη επιτυχία, υπόσχεται µια performance-έκπληξη.
Την Ερωφίλη (αρ.3) προτείνει η οµάδα Χώρος του Σίµου Κακάλα, που µε αφοσίωση αναζωογονεί τη σχέση µε την παράδοση.
Ο ∆ηµήτρης Κουρτάκης µε την παράσταση Αµόκ (Ορέστης) προσεγγίζει το καυτό θέµα της εφηβικής εγκληµατικότητας, συνδέοντας το αµόκ της βίας που καταλαµβάνει τους Ατρείδες στον Ορέστη του Ευριπίδη, µε το αµόκ δύο έφηβων δολοφόνων στο Columbine High School.
Γιοί και κόρες, µια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας, βασισµένη σε συνεντεύξεις ηλικιωµένων ανεβάζει αυτή τη φορά ο Γιάννης Καλαβριανός.
Βόιτσεκ. Το κορυφαίο έργο του Μπίχνερ ενώνει Έλληνες και Γερµανούς καλλιτέχνες σε ένα ενδιαφέρον πείραµα. Σκηνοθετεί η Έλλη Παπακωνσταντίνου. Συµµετέχει ο Αργύρης Ξάφης.
∆ύο ακόµη νέοι σκηνοθέτες που έχουν δηµιουργήσει υποσχέσεις µε τα πρώτα δείγµατα δουλειάς τους, καλούνται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών:
Ο ∆ηµήτρης Καρατζάς σκηνοθετεί µε τη νεανική οµάδα του τον Μικρό Έγιολφ του Ίψεν.
Η Σύλβια Λιούλιου προτείνει τον Λάµπρο του ∆ιονύσιου Σολωµού.
Την εγκατάσταση Μουσείο Ανθρώπινης Συµπεριφοράς παρουσιάζει το Θέατρο Σηµείο του Νίκου ∆ιαµαντή στο Μουσείο Μπενάκη.
Επίδαυρος
Μια κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή (Οιδίπους Τύραννος – σκην. Γκραουζίνις), µια παράσταση βασισµένη στη µορφή της Ηλέκτρας µέσα από το έργο των τριών τραγικών (Θ.Ο.Κ., Ηλέκτρες – σκην. Χανάν Σνιρ), και τέσσερις παραστάσεις που δοκιµάζουν να µεταφέρουν στους χαλεπούς καιρούς µας την αριστοφανική σάτιρα (Εθνικό Θέατρο, Νεφέλες – σκην. Μαστοράκης / Κ.Θ.Β.Ε, Ιππείς – σκην. Φασουλής / ∆Η.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης, Όρνιθες – σκην. Κακλέας / Θέατρο του Νέου Κόσµου, Εκκλησιάζουσες – σκην. Θεοδωρόπουλος) θα µοιραστούν την ορχήστρα της Επιδαύρου µε µια σαιξπηρική τραγωδία, τον Ερρίκο Ε΄, σε σκηνοθεσία Έντουαρντ Χωλ και τον Αµφιτρύωνα του Μολιέρου που υπογράφει ο Λευτέρης Βογιατζής (Εθνικό Θέατρο).
Μικρή Επίδαυρος
Νεανικό αεράκι φυσάει φέτος στη Μικρή Επίδαυρο. Ο ∆ηµήτρης Μπίτος προσεγγίζει την Αντιγόνη του Σοφοκλή µε έναν θίασο που επιφυλάσσει εκπλήξεις• συµµετέχει ο Ψαραντώνης. Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδροµος Τσινικόρης επανέρχονται µε µια παράσταση ντοκουµέντο, µετά την επιτυχηµένη περσινή πρότασή τους στην ταράτσα του ΟΣΕ. Στη µικρή Επίδαυρο αυτή τη φορά προτείνουν ένα θέαµα βασισµένο στον θεσµό των Επιδαυρίων και στον τόπο που τον φιλοξενεί.
Κλασική Μουσική
Οι άξονες του φετινού προγραµµατισµού στηρίζονται αφενός στις συµµετοχές εγχώριων κρατικών θεσµών και αφετέρου στην παρουσία Ελλήνων καλλιτεχνών που διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Όπερα
Όσον αφορά στην όπερα, που είναι το πιο πολυδάπανο από τα σκηνικά θεάµατα, έχει ήδη οριστικοποιηθεί η παρουσίαση δύο παραγωγών που διαθέτουν ενδιαφέρον, καθεµία για διαφορετικούς λόγους.
Την αυλαία του Ηρωδείου σηκώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή µε τη δηµοφιλή όπερα του Βέρντι Il trovatore – Ο τροβαδούρος, έργο που έχει να παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών ακριβώς τριάντα χρόνια.
Πιάνοντας το νήµα από την περσινή επιτυχία της Κόρης της καταιγίδος, παρουσιάζουµε µία ακόµη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, τον δηµοφιλή Βαφτιστικό. ∆ιευθύνει ο Γιώργος Πέτρου και συµπράττει η Καµεράτα.
Ο Χαράλαµπος Γωγιός επανέρχεται µε την ήδη διάσηµη δηµιουργία του Yasou Aida.
Πρόκειται για την επιτυχηµένη συµπαραγωγή της Όπερας Νόικελνερ µε το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, µε χρηµατοδότηση του ΥΠ.ΠΟ.Τ., που έκανε πρεµιέρα στο Βερολίνο, στις 21/1/2012, αποσπώντας εγκωµιαστικά σχόλια από τον γερµανικό Τύπο. Είναι µια διασκευή της όπερας Αΐντα του Βέρντι, σε επίκαιρη πολιτική παραβολή, που καυτηριάζει µε δριµύτητα και ανελέητο χιούµορ τις τρέχουσες σχέσεις Ελλάδας, Γερµανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μια παραγωγή που περιοδεύει την Ευρώπη κάνει στάση και στην Αθήνα. Η Βένις Μπαρόκ Όρκεστρα (Venice Baroque Orchestra) υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο διηγείται την ιστορία της Ολυµπιάδας, όπως την έγραψε ο Μεταστάζιο και τη µελοποίησαν έξι διαφορετικοί συνθέτες. Μια ιστορία απαγορευµένου έρωτα µε φόντο τους Ολυµπιακούς αγώνες στην αρχαία Ελλάδα.
Συµφωνικά σύνολα
Ιδιαίτερο βάρος αποκτά φέτος η συµµετοχή των Κρατικών ορχηστρών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα δώσει δύο συναυλίες, από τις οποίες στη µία θα συµµετάσχει ως σολίστ ο βιολιστής Λεωνίδας Καβάκος, υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του συνόλου, Βασίλη Χριστόπουλου, ενώ µία συναυλία θα δώσει και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
Ακόµα, το ρωσικό σύνολο Musica Aeterna,υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή, θα δώσει συναυλία µε έργα Ρώσων συνθετών και παράλληλα θα συνοδεύσει ζωντανά τα Μπαλέτα της πόλης Περµ που παρουσιάζουν δύο διάσηµα, ιδιαίτερα απαιτητικά από µουσική άποψη χοροδράµατα, σε µουσική Στραβίνσκι: τους Γάµους (σε χορογραφία Γίρζι Κύλιαν) και τον Πετρούσκα.
Μετακλήσεις
Ένας ακόµη Έλληνας αρχιµουσικός µε ευρωπαϊκή σταδιοδροµία, ο Στέφανος Τσιαλής, θα εµφανιστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών, ενισχύοντας την προσήλωση του Φεστιβάλ να παρουσιάσει διαπρέποντες εκτός συνόρων Έλληνες µουσικούς στο ευρύτερο κοινό.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η µετάκληση των εξαιρετικών σολίστ πιάνου Στέφανου Θωµόπουλου και Βασίλη Βαρβαρέσου, καθώς και του πολυβραβευµένου νέου κλαρινετίστα ∆ιονύση Γραµµένου.
Σύγχρονη µουσική
Το Φεστιβάλ Αθηνών εµµένει και στην περιπέτεια της συνάντησης µε τη σύγχρονη µουσική. Φέτος ένας κύκλος εκδηλώσεων είναι αφιερωµένος στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αµερικανού Τζων Κέιτζ (1912-1992), µε µουσικές εκδηλώσεις αλλά και βιντεοπροβολές που παρουσιάζουν τη µακρά πνευµατική και καλλιτεχνική συµπορεία του πατριάρχη της µεταπολεµικής avant-garde µε τον, επίσης Αµερικανό, χορογράφο και διά βίου σύντροφό του Μερς Κάννινγκχαµ.
Ντοκιµαντέρ
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της κλασικής µουσικής ας εντάξουµε και την επαναπροβολή του ντοκιµαντέρ του Γιώργου Σκεύα για τον µεγάλο Έλληνα µαέστρο ∆ηµήτρη Μητρόπουλο. Τα Γυµνά χέρια διατρέχουν τα χρόνια που έζησε ο καλλιτέχνης στις Ηνωµένες Πολιτείες (1938-1960), ως µουσικός διευθυντής της Συµφωνικής Ορχήστρας της Μιννεάπολης και της Φιλαρµονικής της Νέας Υόρκης, διευθύνοντας πάντα τις ορχήστρες του χωρίς µπαγκέτα, µε γυµνά χέρια. Με τον Λευτέρη Βογιατζή.
Χορός
Sasha Waltz – Continu
Η διάσηµη Βερολινέζα χορογράφος µετά το Körper, από την τριλογία της για το σώµα, µε το οποίο µας συστήθηκε για πρώτη φορά το 2006, επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών µε µια χορογραφία τελετουργικού χαρακτήρα που διαπραγµατεύεται την αντίθεση ανάµεσα στην πρωτογενή ενστικτώδη συγκίνηση και την πνευµατικότητα, συσχετίζοντας άτοµο και οµάδα. Σηµαντικό ρόλο διαδραµατίζει η µουσική των Έντγκαρ Βαρέζε και Ιάννη Ξενάκη.
Alain Buffard – Tout va bien
Ο Αλαίν Μπυφάρ πέρασε από το Φεστιβάλ ως χορογράφος µε το (Not) a Love Song το 2008, αλλά και ως περφόρµερ στην αναβίωση του Parades & Changes της Άννα Χάλπριν. Χωρίς παραχωρήσεις ως προς την κυρίαρχη αισθητική και τα χρηστά ήθη, υπονοµεύει και πάλι τους κώδικες και καλεί σε ανυπακοή. Βασικό του µέληµα η χειραφέτηση και η αντίδραση σε ποικίλες µορφές καταστολής.
Ali Thabet, Hèdi Thabet – Rayahzone
Οι αδελφοί Ταµπέτ από την Τυνησία, καλλιτέχνες του χορού, του τσίρκου, του θεάτρου, συνυπογράφουν σύλληψη και χορογραφία σ’ ένα µοναδικό ταξίδι (Rayah σηµαίνει ταξίδι)- κατάδυση στη µουσική σούφι, µε πρωταγωνιστές τα σώµατα, τη φωνή και το ρυθµό των κρουστών σε κινήσεις άλλοτε ρευστές και άλλοτε βίαιες.
Julie Nioche – Nos solitudes
Στο σταυροδρόµι διαφορετικών αναζητήσεων ως χορογράφος η Ζιλί Νιός, µας συστήνεται για πρώτη φορά µε το έργο Οι µοναξιές µας, αιωρούµενη πάνω από τη σκηνή µε τη βοήθεια ενός µηχανισµού. Τίποτε µαγικό ή θεαµατικό δεν προδιαθέτει σε αυτό το ταξίδι απουσία βαρύτητας: βλέπεις ένα σώµα σε αναζήτηση ισορροπίας, σαν ένα παιδί που µόλις µαθαίνει να περπατάει.
Μπαλέτα Θεάτρου Μαριίνσκυ – ∆ον Κιχώτης
Ο ∆ον Κιχώτης αποτελεί µαζί µε τη Λίµνη των κύκνων το δίδυµο των πιο δηµοφιλών µπαλέτων στη ρωσική σκηνή. Βασισµένο στο οµώνυµο διάσηµο µυθιστόρηµα του Θερβάντες, γνώρισε το πρώτο του ανέβασµα το 1869 σε µουσική Λέον Μίνκους και χορογραφία Πετιπά. Μετά το 2009 τα Μπαλέτα του Θεάτρου Μαριίνσκυ επιστρέφουν στο Ηρώδειο!
Σύνθετα Θεάµατα
Zimmermann & de Perrot – Hans was Heiri
Οι Zimmermann & de Perrot επιστρέφουν στο Φεστιβάλ µε τη νέα τους δουλειά Hans was Heiri. Η οµάδα από την Ελβετία συνδυάζει χορό, ακροβατικά, πρωτότυπη µουσική σε ένα σκηνικό θέαµα που ανατρέπει τα δεδοµένα: όλα φαίνονται να είναι στη θέση τους χωρίς πραγµατικά να είναι. Μερικές ραπτοµηχανές, ένα βιβλίο για τον Ζακ Τατί, ένας δίσκος του Μάικλ Τζάκσον και µια µακέτα της σκηνής από χαρτί στάθηκαν αφορµή για τη νέα τους δηµιουργία. Ιστορίες µιας αλλόκοτης καθηµερινότητας εκτυλίσσονται σ’ ένα διαρκώς περιστρεφόµενο σκηνικό όπου οι ερµηνευτές κινούνται σαν να µην υπάρχει βαρύτητα προκαλώντας γέλιο και συγκίνηση.
Χορός - Ελληνικές Οµάδες
Από το 2006 και µετά, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει στεγάσει χορευτικά σχήµατα που µέσα από την ποικιλία των κινητικών τους ιδιωµάτων αποτυπώνουν το πνεύµα εξερεύνησης που διαπερνά το σώµα του σύγχρονου χορού.
Ο ∆ηµήτρης Παπαϊωάννου επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών, µετά την εµβληµατική του (2) Μήδεια το 2008, µε µια ολοκαίνουργια δηµιουργία.
Νεότερες οµάδες της ελληνικής χορευτικής σκηνής πειραµατίζονται µε τις µικρές φόρµες αποκαλύπτοντας την ιδιαιτερότητα της γραφής των επιµέρους δηµιουργών.
Η Ίρις Καραγιάν και η οµάδα χορού ΖΗΤΑ παρουσιάζουν το ντουέτο Μητέρες. Πρόκειται για νέα παραγωγή της οµάδας που θέτει ερωτήµατα γύρω από την έννοια του ηρωισµού και την υπερβατική φύση του ανθρώπου. [Ερµηνεύουν Χαρά Κότσαλη, Ιωάννα Παρασκευοπούλου]
Η Γεωργία Βαρδαρού (ζει και εργάζεται στο Βέλγιο) επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών µε το µικρό ερευνητικό σόλο Hardcore Research on Dance, έργο που παρουσίασε στο Φεστιβάλ MOVE ME του κέντρου τεχνών STUK/Leuven.
Η Μαρία Γοργία και η οµάδα χορού Αµάλγαµα παρουσιάζουν τη νέα τους δουλειά µε τίτλο Κρυµµένη στους ελαιώνες διερευνώντας τη σχέση της γυναικείας ταυτότητας µε τη σύγχρονη ελληνική πολιτική ιστορία. [Ερµηνεύει η Ράνια Γλυµίτσα]
Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου, περφόρµερ και στενή συνεργάτις του Μπόµπ Ουίλσον, δηµιουργεί ένα κοµµάτι για τέσσερις χορευτές, µια σπουδή πάνω στις ανθρώπινες αδυναµίες. Στο Auto Run συµµετέχουν οι Όλγα Σπυράκη, Τίµος Ζέχας, Γιώργος Τζαβάρας και η χορογράφος.
Eικαστικά
A Gathering
Σε µια εποχή που οι ταυτότητες επαναπροσδιορίζονται, αλλά τα σύµβολα και τα στερεότυπα εξακολουθούν να χρησιµοποιούνται συστηµατικά και µε προκλητικό τρόπο, το Φεστιβάλ Αθηνών απαντά µε το εικαστικό πρότζεκτ «a gathering», που επιµελούνται η Μαρία-Θάλεια Καρρά και η Όλγα Χατζηδάκη. Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη σχέση τους ή την τυχόν επαφή και εντύπωσή τους από την Ελλάδα. Τα έργα αρχικά θα παρουσιαστούν µεµονωµένα σε διάφορα έντυπα και ηλεκτρονικά µέσα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη συνέχεια θα αφισοκολληθούν σε δηµόσιους χώρους της Αθήνας και θα καταλήξουν συγκεντρωµένα όλα µαζί στην Πειραιώς 260. Συµµετέχουν: Dan Perjovschi, Μαρία Παπαδηµητρίου, Pia Roenicke, Βαγγέλης Βλάχος, Sarah Crowner, Μίλτος Μανέτας, Claire Fontaine, Ειρήνη Ευσταθίου, Istvan Laszlo, Ευτύχης Πατσουράκης, Nasan Tur, Anjia Kircher & David Panos κ.ά.
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συνεχίζει τις ετήσιες συνεργασίες του µε το Φεστιβάλ και προσθέτει στο εικαστικό του παράλληλο πρόγραµµα δυο σηµαντικά γεγονότα: το νέο έργο- εγκατάσταση, που θα δηµιουργήσει ο Γιάννης Κουνέλλης στη νεοκλασική πτέρυγα του Μεγάρου Σταθάτου, εµπνευσµένο από τους χώρους και τα εκθέµατα του µουσείου. Ο Γιάννης Κουνέλλης, του οποίου η συνεισφορά στο ριζοσπαστικό και µε διεθνείς επιρροές κίνηµα της Arte Povera υπήρξε καταλυτική, έφυγε από την Ελλάδα σε πολύ νεαρή ηλικία για να αφήσει πίσω του τα τραύµατα του Εµφυλίου. Τώρα επιστρέφει για να δηµιουργήσει ένα έργο εν µέσω της οικονοµικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνει σήµερα η Ελλάδα. Η εγκατάσταση του Κουνέλλη δεν µπορούσε παρά να συνιστά µια αντίδραση στην έκρυθµη
κατάσταση καθώς, όπως λέει, «στη συγκυρία αυτή θα ήταν αδιανόητη µια συνηθισµένη έκθεση τέχνης στην Ελλάδα».
[∆ιάρκεια έκθεσης 5 Απριλίου-30 Σεπτεµβρίου 2012]
Και την έκθεση του Ελβετού Ugo Rondinone, που επίσης θα συνοµιλεί µε τα κυκλαδικά ειδώλια προσθέτοντας στην παρέα τους επτά νέα γλυπτά του, γυµνές και ευάλωτες φιγούρες από κερί σε φυσικό µέγεθος. Ο Ugo Rondinone έχει αναγνωριστεί διεθνώς για την ποιητική και ατµοσφαιρική δουλειά του, στην οποία χρησιµοποιεί ποικίλα µέσα, µεταξύ των οποίων ζωγραφική, σχέδιο, φωτογραφία, βίντεο, εγκαταστάσεις και γλυπτική. Στο επίκεντρο της έκθεσης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης βρίσκονται επτά νέα γλυπτά φτιαγµένα µε γνώµονα το συγκεκριµένο χώρο. Οι φυσικού µεγέθους φιγούρες εµφανίζονται σε χαλαρές στάσεις ήρεµης ανάπαυσης µε φόντο τους λευκούς τοίχους του µουσείου. Με αρθρώσεις σαν τις κούκλες που βρίσκουµε στις βιτρίνες των καταστηµάτων, οι µορφές αυτές είναι εξαιρετικά λεπτοµερείς καθώς έχουν χυθεί σε κερί απευθείας από το ανθρώπινο σώµα.
[∆ιάρκεια έκθεσης 24 Μαΐου-19 Σεπτεµβρίου 2012]
Σε συνεργασία µε το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται η έκθεση του Αµερικανού καλλιτέχνη Edy Ferguson, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Επιµέλεια Paolo Colombo. [Μουσείο Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς - ∆ιάρκεια έκθεσης 31 Μαΐου-27 Ιουλίου 2012]
Μια σπουδαία ευκαιρία να δούµε συγκεντρωµένη την πρωτοποριακή (κινηµατογραφική και εικαστική) δουλειά των εγκατεστηµένων στο Παρίσι Ελληνίδων καλλιτεχνών Κατερίνας Θωµαδάκη και Μαρίας Κλωνάρη είναι το αναδροµικό αφιέρωµα, που θα παρουσιάσει το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία µε το Φεστιβάλ Αθηνών. Οι ίδιες οι καλλιτέχνιδες, αλλά και µελετητές του έργου τους, που έχει φιλοξενηθεί στα µεγαλύτερα µουσεία (από το Μποµπούρ µέχρι το ΜοΜΑ), θα εξηγήσουν, βασισµένες σε πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, τους σπουδαιότερους σταθµούς της ριζοσπαστικής όσο και φεµινιστικής διαδροµής τους: από το πρωτοποριακό θέατρο και την περφόρµανς µέχρι το «διευρυµένο» και «σωµατικό» κινηµατογράφο της δεκαετίας του ’70, αλλά και τις πιο πρόσφατες εγκαταστάσεις και ηχοταινίες τους.
σχόλια