Από την 1η Ιανουαρίου τέθηκε ήδη σε λειτουργία ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου, μία νέα υπηρεσία του gov.gr που απλοποιεί τις διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων.
Ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτων αφορά τα ακίνητα τα οποία έχουν δηλωθεί στο κτηματολόγιο, ενώ η όλη διαδικασία μπορεί να διαρκέσει μια μόνο ημέρα, αρκεί να μην εκκρεμεί προηγούμενη πράξη στο ίδιο ακίνητο και επίσης τα τέλη να πληρώνονται με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.
Μέσα σε μία εργάσιμη ημέρα λοιπόν, όσοι πολίτες και συμβολαιογράφοι χρησιμοποιούν τον φάκελο μεταβίβασης μέσω του https://akinita.gov.gr θα λαμβάνουν μεταγραφή ή δικαιολογημένη απόρριψη.
Ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου – Τα δικαιολογητικά που καταργούνται
Σε αντίθεση με την πολύμηνη ταλαιπωρία των πολιτών για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου, ο ψηφιακός φάκελος δίνει τη δυνατότητα να γίνεται η «μεταγραφή σε μια ημέρα» καθώς καταργούνται 4 δικαιολογητικά. Αυτά είναι τα εξής:
- Το Πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ
- Η έκδοση ΑΚΔ (Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος)
- Η Αίτηση προς Καταχώριση
- Η Περίληψη Συμβολαίου
Καταργείται επίσης και η φυσική παρουσία σε Κτηματολογικά Γραφεία για όσους κάνουν χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης. Τονίζεται ότι ο Κωδικός Αριθμός ακινήτου (ΚΑΕΚ) «κλειδώνει» για όσο διαρκεί η συναλλαγή ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στις συναλλαγές.
Ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου – Τα βήματα για συμβολαιογράφους και πολίτες
Τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους συμβολαιογράφους είναι τα εξής:
- Σύνδεση ως συμβολαιογράφος και πρόσκληση συμβαλλομένων
- Διαλειτουργική άντληση δικαιολογητικών
- Ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου χωρίς χειρόγραφες παραπομπές
- Υπολογισμός τελών για τον αγοραστή
- Καταχώριση πράξης στο Κτηματολόγιο
- Παρακολούθηση πορείας της αίτησης σε πραγματικό χρόνο
Τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας για τους πολίτες είναι τα εξής:
- Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
- Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή
- Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώρηση στο Κτηματολόγιο
Για τον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε ότι «η επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων, όπως του Κτηματολογίου, αποτελεί ζητούμενο τόσο για την κυβέρνηση συνολικά όσο και για το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ειδικότερα».
Συμπλήρωσε πως «μεθοδικά με στοχευμένα βήματα προχωρούμε σε μεταρρυθμίσεις και έργα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας, έχοντας πάντα στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας μια καλύτερη καθημερινότητα για τους πολίτες. Έχουμε πλέον στα χέρια μας ένα εργαλείο με το οποίο απλουστεύουμε τις διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων, μειώνοντας σημαντικά τον απαιτούμενο χρόνο και την ταλαιπωρία όλων των εμπλεκόμενων μερών».
Αντίστοιχα, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για το Κτηματολόγιο, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναφέρει ότι «όπως είχαμε δεσμευθεί, από την 1/1/2024 λειτουργεί ο Ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου στο https://akinita.gov.gr. Καλούμε τους συμβολαιογράφους της χώρας να μπουν στην πλατφόρμα και δεσμευόμαστε ότι οι πράξεις που θα υποβάλλονται ψηφιακά, θα μεταγράφονται μέσα σε 1 εργάσιμη ημέρα αντί των πολύμηνων καθυστερήσεων που βιώνουν οι πολίτες». Πρόσθεσε μάλιστα ότι «παρουσιάσαμε χθες 2 Ιανουαρίου την εφαρμογή στον συμβολαιογραφικό Σύλλογο Αθηνών και σήμερα βρισκόμαστε για τον ίδιο σκοπό στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση που μπορεί να διευκολύνει τους πολίτες και να μειώσει τη γραφειοκρατία».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ