Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής «Vogue»

Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής «Vogue» Facebook Twitter
Robert Mapplethorpe, Self Portrait, 1980. © Robert Mapplethorpe Foundation. Courtesy of Thaddaeus Ropac gallery, London · Paris · Salzburg · Seoul.
0

Μετά από έξι χρόνια στο τιμόνι της βρετανικής «Vogue», ο πρώτος άντρας διευθυντής στην ιστορία του διάσημου περιοδικού, αφού αποχαιρέτησε το περιοδικό με τον δικό του μοναδικό τρόπο, κάνοντας το τελευταίο του εξώφυλλο με 40 εμβληματικές γυναίκες με τις οποίες έχει δουλέψει όλα αυτά τα χρόνια, ετοιμάζεται για το επόμενό του εγχείρημα –μια απροσδόκητη απομάκρυνση από τη μόδα και το Λονδίνο–, τη ματιά του πάνω στο έργο του Αμερικανού φωτογράφου Ρόμπερτ Μέιπλθορπ σε μια έκθεση στο Παρίσι, στην γκαλερί Thaddaeus Ropac από τις 2 Μαρτίου 2024.

Ο Ρόμπερτ Ένινφουλ αρνείται να σχολιάσει τη φημολογούμενη ρήξη του με την Άννα Γουίντουρ, αλλά η θητεία του στη βρετανική «Vogue», όταν έκανε εξώφυλλο την πρώτη τρανς γυναίκα ή και την 85χρονη Τζούντι Ντεντς, θεωρείται από τις πιο αξιοσημείωτες διεθνώς. «Νιώθω ότι ο κλάδος αλλάζει και ελπίζω να συνεχίσει να αλλάζει. Είμαι περήφανος που μπόρεσα να βοηθήσω στην εισαγωγή αυτού του νέου τρόπου να βλέπεις τους ανθρώπους» λέει στην «Guardian».

Ο Ένινφουλ βρίσκει στον φακό και στον τρόπο που αντιμετώπιζε τη φωτογραφία ο Μέιπλθορπ ένα ιδανικό «ταίρι» γιατί ήταν ο καλλιτέχνης που αμφισβήτησε τις συμβατικές ιδέες περί ομορφιάς. «Αμφισβήτησε την ιδέα του τι είναι πορτρέτο», λέει. «Τι είναι όμορφο; Πιστεύω ότι έχω κάνει το ίδιο – αμφότεροι αμφισβητήσαμε το status quo στις βιομηχανίες μας».

Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής Vogue Facebook Twitter
Πορτρέτο του Edward Enninful, 2024. Φωτ.: © Adama Jalloh. Courtesy of Thaddaeus Ropac gallery, London • Paris • Salzburg • Seoul.

Ο θρυλικός Βρετανός στυλίστας Simon Foxton ήταν αυτός που έδειξε στον έφηβο τότε Ένινφουλ το «The Black Book», την εκρηκτική συλλογή του Μέιπλθορπ με 96 ερωτικές φωτογραφίες μαύρων ανδρών. «Ήμουν μοντέλο με σκούρο δέρμα με φαλακρό κεφάλι τότε», λέει. «Μπορούσα να δω τον εαυτό μου στον Κεν Μούντι». Ο Μούντι συχνά θεωρείται μούσα του Μέιπλθορπ. «Μου άρεσε ο τρόπος που ο Μέιπλθορπ χρησιμοποιούσε το φως. Ήταν τόσο δυνατό που ήθελες να αγγίξεις την εικόνα. Υπήρχε η αίσθηση ότι κάτι νέο και απίστευτο συνέβαινε στη δουλειά του».

Η αντιμετώπιση του μαύρου ανδρικού σώματος από τον Αμερικανό φωτογράφο έχει δεχθεί πυρά για αυτό που έχει θεωρηθεί ως εκμετάλλευση και βλέμμα φετιχιστικό. Ο Ένινφουλ λέει: «Σε όλη την ιστορία, οι μαύροι έχουν απεικονιστεί με πολλούς τρόπους. Έχουμε συνηθίσει να δημιουργούμε μερικές από τις πιο εμβληματικές εικόνες. Πρέπει να συνεχίσουμε τη συζήτηση για την αντικειμενοποίηση. Αλλά πρέπει να ασχοληθούμε με εικόνες που καθορίζουν τους άνδρες και τις γυναίκες – και όχι μόνο τους μαύρους άνδρες».

Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής Vogue Facebook Twitter
Φωτ.: Robert Mapplethorpe Foundation/ Thaddaeus Ropac Gallery
Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής Vogue Facebook Twitter
Φωτ.: Robert Mapplethorpe Foundation/ Thaddaeus Ropac Gallery

Ο ίδιος ο Ένινφουλ που στην αρχή της καριέρας του είχε εργαστεί ως μοντέλο λέει: «Ήμουν πολύ τυχερός που είχα ανθρώπους όπως ο Φόξτον και ο φωτογράφος Νικ Νάιτ, που με ενθάρρυναν να μιλήσω. Το μόντελινγκ δεν είναι εύκολο – πάντα σου λένε να σιωπήσεις, η γνώμη σου έχει μικρότερη σημασία. Έτσι, όταν δουλεύω με την Κέιτ ή τη Ναόμι, δουλεύουμε μαζί σε ιστορίες, αναπτύσσουμε χαρακτήρες – αυτό είναι κάτι που πραγματικά έμαθα από εκείνες τις πρώτες μέρες».

Ο Μέιπλθορπ πέθανε από επιπλοκές που σχετίζονται με το AIDS το 1989 σε ηλικία 42 ετών. Η γενιά του Ένινφουλ επηρεάστηκε από αυτόν και εμπνεύστηκε από την ειλικρίνεια που υπήρχε στις φωτογραφίες του.

Ανακαλύπτοντας περισσότερες από 2.000 εικόνες που φυλάσσονται στο αρχείο του Ιδρύματος Robert Mapplethorpe, ο Ένινφουλ επέλεξε μόλις 46. «Τις προσέγγισα ως εικόνες της δουλειάς του που μου έκαναν εντύπωση», λέει. «Ήταν πολύ ενστικτώδες». Μετά από τρεις δεκαετίες εργασίας σε έντυπο υλικό, ο Ένινφουλ προσέγγισε την έκθεση ως συντάκτης, συνδυάζοντας τις εικόνες σαν να είναι σαλόνια περιοδικού.

Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής Vogue Facebook Twitter
Ιζαμπέλα Ροσελίνι. Φωτ.: Robert Mapplethorpe Foundation/ Thaddaeus Ropac Gallery

Στην έκθεση υπάρχουν φωτογραφίες της Φραν Λίμποβιτς δίπλα στην αιθέρια Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η Πάτι Σμιθ, η Σούζαν Σάραντον με την κόρη της αγκαλιά, η bodybuilder Λίζα Λιόν. Τα ζευγάρια απηχούν τη γοητεία που ασκούσε η δυαδικότητα και τα θολά δυαδικά στοιχεία – ανατρέποντας τις προσδοκίες για το φύλο στο έργο του Μέιπλθορπ.

Εκεί που η τελειομανία του φωτογράφου ολισθαίνει προς την ψυχρότητα και τη σοβαρότητα, οι αντιπαραθέσεις του Ένινφουλ αναδεικνύουν το χιούμορ και την τρυφερότητα που υπάρχουν επίσης στο έργο του. Απαλότητα και ευαλωτότητα έναντι της λαγνείας και της μυϊκής δύναμης. Είναι μια υπενθύμιση του πόσες πλευρές είχε ο Μέιπλθορπ. «Ήθελα να δείξω το εύρος της δουλειάς του» λέει ο Ένινφουλ.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με δύο εκπληκτικά αυτόνομα πορτρέτα που τραβήχτηκαν το 1976: μια χαμογελαστή πριγκίπισσα Μαργαρίτα με μαγιό στην παραλία και ένας αδιάφορος Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ξαπλωμένος, να χασμουριέται. Η χαλαρότητα, η λιτότητα και η φαινομενική έλλειψη χορογραφίας αποκαλύπτουν μια διαφορετική πλευρά του Μέιπλθορπ. Αυτές οι φωτογραφίες είναι ένας τρόπος για τον Ένινφουλ να βάλει μια βρετανική σφραγίδα στην έκθεση. «Είναι τόσο εμβληματικοί και τόσο Βρετανοί – και ήταν σημαντικό για μένα ως Βρετανό να δείξω ότι έριξε φως στους αριστοκράτες μας», λέει.

Μια έκθεση για τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ από τον πρώην διευθυντή της βρετανικής Vogue Facebook Twitter
Η Πάτι Σμιθ και η Σούζαν Σάραντον με την κόρη της. Φωτ.: Robert Mapplethorpe Foundation/ Thaddaeus Ropac Gallery

Στην πρώτη επιμελητική του προσπάθεια, ο Ένινφουλ παρέλειψε τις ακραίες σεξουαλικές εικόνες του Mέιπλθορπ, όπως οι φωτογραφίες που τράβηξε στο Mineshaft BDSM club τη δεκαετία του 1970. «Πρέπει να φαίνονται όλοι», λέει. «Πάντα το ένιωθα αυτό. Όλοι πρέπει να εκπροσωπούνται, ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας, σεξουαλικότητας ή κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου. Αν μπορείς να το δεις, μπορεί να γίνει».

Με πληροφορίες από Financial Times, Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ