Η Κ-pop είναι το μοναδικό μουσικό είδος που αυτήν τη στιγμή πουλάει σε παγκόσμιο επίπεδο, πέρα από την Taylor Swift, αλλά η Swift δεν είναι μουσικό είδος.
Σε ορισμένους μπορεί να φαίνεται extreme αυτή η δήλωση, αλλά συμφωνεί με τις πρόσφατες λίστες που δημοσίευσε η IFPI, η Διεθνής Ομοσπονδία Φωνογραφικής Μουσικής που συλλέγει και δημοσιεύει στοιχεία για τις πωλήσεις μουσικής (φυσικές και ψηφιακές) παγκοσμίως και για τα πιο εμπορικά άλμπουμ και singles του 2024, όπου 4 από τα 10 άλμπουμ ήταν νοτιοκορεάτικα, ενώ στη λίστα των καθαρών πωλήσεων 17 από τα 20 πιο εμπορικά άλμπουμ παγκοσμίως είναι από την Κορέα, γεγονός που εξοβελίζει τη Βρετανία από τον χάρτη της σύγχρονης ποπ και ξεπερνάει ακόμη και την Αμερική. Και όλα αυτά την εποχή του streaming και των social media.
Είναι σοκαριστικό κυρίως για όσους έχουν μεγαλώσει με βρετανική ποπ ή ροκ, ή αγγλόφωνη μουσική γενικότερα. Αν όμως έχει κανείς επαφή με την Gen Z και Α, δηλαδή με παιδιά και εφήβους, δεν θα πρέπει να εκπλήσσεται τόσο με την επιτυχία γκρουπ όπως οι Seventeen και οι Stray Kids, ονόματα μάλλον άγνωστα στους μη μυημένους boomers.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα τέσσερα μέλη των Blackpink κυκλοφόρησαν πρόσφατα σόλο δουλειές και μάλιστα με μικρή χρονική απόσταση μεταξύ τους.
O πιο πετυχημένος δίσκος αυτήν τη στιγμή στα τσαρτ είναι της Rosé, που έχει φτάσει μέχρι τη θέση 3 στο Billboard 200 και αυτό λόγω του «Apt.» πλέον ανήκει στην κατηγορία «αν το ακούσω άλλη μια φορά σε παιδικό πάρτι, θα φάω τα ρούχα μου», ενώ έχει κατσικωθεί για εβδομάδες στο Hot 100.
Οι Blackpink είναι το πρώτο γυναικείο Κ-pop σχήμα που κατέκτησε την κορυφή του Billboard 200 και των βρετανικών τσαρτ με το άλμπουμ τoυς «Born Pink» το 2022 ενώ ήταν οι βασικές headliners του Coachella το 2023 - με λίγα λόγια είναι huge. Το συμβόλαιό τους με την YG Entertainment έληξε το 2023 και ενώ ανανεώθηκε για το γκρουπ, του οποίου ο καινούργιος δίσκος αναμένεται μέσα στο 2025, δεν συνέβη το ίδιο με τα ατομικά τους συμβόλαια, έτσι τα μέλη του ήταν ελεύθερα να κάνουν ό,τι ήθελαν. Μετά τη λήξη του συμβολαίου τους οι τρεις από τις τέσσερις έφτιαξαν δικές τους δισκογραφικές εταιρείες: η Jisoo, μαζί με τον αδελφό της, την Blissoo, η Jennie την Odd Atelier και η Lisa τη LLOUD. Η Rosé υπέγραψε σε μια υπο-εταιρεία της YG Entertainment. Στη Δύση, βέβαια, καθεμία είναι σε διαφορετική εταιρεία: η Rosé στην Atlantic, η Jennie στην Columbia, η Jisoo στη Warner και η Lisa στην RCA.
BLACKPINK - ‘Pink Venom’ M/V
Να επισημάνουμε εδώ ότι δεν ήταν μόνο ένα από τα εμπορικότερα γκρουπ της Νότιας Κορέας χωρίς λόγο. Οι Blackpink αποτελούσαν μια πραγματική μουσική πρόταση με φρέσκες ιδέες και έναν απρόβλεπτο χαοτικό ήχο που ακουγόταν πιο κοντά στο μέλλον από οτιδήποτε, κυρίως λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών των μελών τους· επρόκειτο για δύο τραγουδίστριες και δυο ράπερ που αντάλλαζαν ρόλους δυο και τρεις φορές μέσα σε ένα κομμάτι με απίστευτη ευκολία και άνεση, δημιουργώντας ένα απίθανο φωνητικό κολλάζ. Αυτός ο συνδυασμός πρόσφερε μια μοναδική δυναμική στα τραγούδια τους που δύσκολα μπορούσες να προσπεράσεις. Οποιαδήποτε αρνητική κριτική δεν έχει να κάνει με το γούστο –που δεν το συζητάμε φυσικά– στηρίζεται κυρίως σε παντελή άγνοια του τι συνιστά Κ-pop την τελευταία δεκαετία και πως το είδος έχει εξελιχθεί ηχητικά. Δεν μιλάμε για ποπ χαζομάρες όπως το «Gangnam Style».
Για να γυρίσουμε όμως στα κορίτσια, οι σόλο δουλειές τους αποκτούν ένα έξτρα ενδιαφέρον και μένει να δούμε αν θα καταφέρουν να μεταφέρουν την ίδια φρεσκάδα και καινοτομία που τις έκανε μοναδικές ως γκρουπ και αν θα πουλήσουν το ίδιο. Την αρχή έκανε η Rosé με το «Rosie» τον Δεκέμβριο του 2024, ακολούθησε η Jisoo με το «Amortage» τον Φεβρουάριο, στα τέλη Φεβρουαρίου ήρθε η το «Alter Ego» της Lisa και το «Ruby» της Jennie στις αρχές του Μαρτίου – οι δύο τελευταίες είναι οι ράπερ του γκρουπ. O πιο πετυχημένος δίσκος αυτήν τη στιγμή στα τσαρτ είναι της Rosé, που έχει φτάσει μέχρι τη θέση 3 στο Billboard 200 και αυτό λόγω του «Apt.» πλέον ανήκει στην κατηγορία «αν το ακούσω άλλη μια φορά σε παιδικό πάρτι, θα φάω τα ρούχα μου», ενώ έχει κατσικωθεί για εβδομάδες στο Hot 100. Αν τα άλμπουμ της Lisa και της Jennie που κυκλοφόρησαν πιο πρόσφατα, δεν καταφέρουν να κρατηθούν στα τσαρτ, τότε ίσως αυτό να είναι το πρώτο σημάδι ότι κάπου έχει κουράσει η συγκεκριμένη σκηνή. Τέλος, πρέπει να πούμε ότι όλες τους πλέον τραγουδάνε σε άπταιστα αγγλικά και αυτό είναι λίγο προβληματικό από μόνο του.
Jisoo - Amortage
Ίσως είναι η μοναδική από τις τέσσερις που δεν την ενδιαφέρει καθόλου να κάνει σόλο καριέρα εκτός Νότιας Κορέας όχι τόσο ως μουσικός αλλά κυρίως ως ηθοποιός, κι αυτό επειδή είναι η μόνη που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει εκεί. Πλέον, πρωταγωνιστεί συστηματικά σε Κ-dramas. Αυτήν τη στιγμή παίζει στη ζόμπι κωμωδία «Newtopia». Το «Amortage» δεν είναι ακριβώς άλμπουμ αλλά ένα EP με τέσσερα κλασικά ποπ κομμάτια στο στυλ της Kylie Minogue και της Katy Perry, που πέρασε κάπως απαρατήρητο. Συμπαθητική δουλειά, αλλά σχετικά σύντομη, σαν να το παίζει εκ του ασφαλούς – με το καταπληκτικό Earthquake να ξεχωρίζει, προσπαθώντας γενικά να ξεφύγει αισθητά από τον ήχο των Blackpink. Επιπλέον, είναι η μόνη που τραγουδάει ακόμη στα κορεάτικα.
JISOO - earthquake
Rosé - Rosie
Εννοείται πως καθεμία Blackpink έχει διαφορετικό γούστο και χαρακτήρα, οπότε δεν θα κάνουν όλες μία από τα ίδια στα άλμπουμ τους. Στην προκειμένη περίπτωση, o ήχος της Rosé στον πρώτο της προσωπικό δίσκο δεν έχει καμία σχέση με τις Blackpink. Αντίθετα, προσπαθεί να πατήσει στα χνάρια της Olivia Rodrigo, της Sabrina Carpenter και της Taylor Swift με μια σειρά από κιθαριστικές συναισθηματικές μπαλάντες στις οποίες μιλά για αποτυχημένες σχέσεις. Δεν ξέρω αν λειτουργεί ακριβώς, με την έννοια ότι δεν προσφέρει κάτι καινούργιο. Βέβαια, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να πας κόντρα στο μουσικό είδος που σε ανέδειξε. Εμπορικά, πάντως, πέτυχε. Πέρα, όμως, από τη μεγάλη επιτυχία της συνεργασίας της με τον Bruno Mars στο «Apt.», ένα κομμάτι που έξυπνα χρησιμοποιεί το μουσικό μοτίβο του «Mickey» της Tony Basil, δυστυχώς δεν υπάρχει τίποτε άλλο που να γοητεύει έναν ώριμο ακροατή, εκτός κι αν είναι φαν.
ROSÉ & Bruno Mars - APT
Lisa – Alter Ego
Με καταγωγή από την Ταϊλάνδη –δηλαδή είναι η μόνη μη Κορεάτισσα του γκρουπ, είναι απίστευτα ταλαντούχα ράπερ, οπότε δεν κάνει εντύπωση που η σόλο δουλειά της κινείται σε χιπ χοπ και r&b μονοπάτια, με συνεργασίες με ονόματα όπως αυτά των Rosalia, Doja Cat, Raye, Megan Thee Stallion, Future και Tyla. Το «Alter Ego» κατακεραυνώθηκε από κριτικούς οι οποίοι στην πλειοψηφία τους το χαρακτήρισαν εντελώς generic και άχρωμο, με τη Lisa να χάνεται ανάμεσα στους σταρ που συμμετέχουν. Διακρίνεται μια διάθεση πειραματισμού ανά στιγμές, δυστυχώς όμως δεν υπάρχει κάποια κατεύθυνση που να «παρασύρει» όλο το άλμπουμ. Από την άλλη, δείχνει ότι μπορεί να τραγουδήσει το ίδιο καλά όπως ραπάρει. Εντάξει, δεν είναι και τόσο κακό, αλλά δεν σου μένει και τίποτα στο τέλος, και αυτό το λέω με αρκετή απογοήτευση, επειδή η Lisa είναι η αγαπημένη από τις Blackpink. Και αυτή έχει κάνει άνοιγμα στην αμερικανική τηλεόραση φέτος, πρωταγωνιστώντας στο «White Lotus».
LISA - BORN AGAIN feat. Doja Cat & RAYE
Jennie – Ruby
Αν κρίνουμε από τις σόλο δουλειές της τετράδας, η Jennie είναι η πραγματική σταρ. Το Ruby είναι ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ που δεν βασίζεται σε εύκολα hits. Δεν είναι τυχαίο ότι σου μένουν αρκετά κομμάτια μετά την πρώτη ακρόαση, κι αυτό σημαίνει ότι είναι κυρίως καλά. Ακολουθεί την ίδια συνταγή με τη Lisa, είναι επίσης τίγκα στις συνεργασίες, από Doechii, Childish Gambino, Kali Uchis και Dua Lipa μέχρι Dominic Fike, αλλά δεν βαλτώνει μέσα σε αυτές εκτός ίσως από το «ExtraL» με την Doechii στο οποίο η Αμερικανίδα ράπερ την «καπελώνει». Υπάρχουν πολλά κομμάτια στα οποία ξαναγυρνά κανείς, όπως τα «ΖΕΝ», «Seoul City» και «Love Hangover» μεταξύ άλλων. «Special edition, and your AI couldn’t copy» ραπάρει ειρωνικά στο «Like Jennie». Και αυτή έκανε το ντεμπούτο της στο Χόλιγουντ με το «Idol» του Weeknd. Η Jennie μπορεί να φαίνεται ότι ξεπερνάει ελάχιστα τις άλλες τρεις σε έμπνευση και δημιουργικότητα και ίσως δεν ξεφεύγει ακριβώς από τη σκιά των Blackpink, αλλά τα πάντα είναι θέμα γούστου.
JENNIE - like JENNIE
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.