Εκατόν σαράντα γλωσσολόγοι και άλλοι σχετικοί επιστήμονες αποφάσισαν να παρέμβουν μετά τη δημοσιοποίηση του άρθρου μιας δασκάλας δημοτικού σχολείου της Ραφήνας το οποίο ήταν αφορμή για μια μεγάλη διαμάχη. Οι υπογράφοντες δηλώνουν ότι το φαινόμενο είναι ανησυχητικό γιατί αποπροσανατολίζει δασκάλους και μαθητές.
Ολόκληρο το κείμενο από το in.gr είναι εδώ. Μεταξύ άλλων στο κείμενο αναφέρεται ότι:
«Η κ. Χρυσού κατηγορεί τους συγγραφείς του εγχειριδίου ότι
καταργούν από την ελληνική γλώσσα τα φωνήεντα ήτα, ύψιλον και
ωµέγα, καθώς και τα σύµφωνα ξι και ψι, ενώ προσθέτουν τον (κατά τη
γνώµη της) «δίφθογγο» ου καθώς και τα δίψηφα µπ, ντ και γκ.
Υποστηρίζει επίσης ότι η επιλογή αυτή αποτελεί απόκλιση από την
«προγενέστερη γραµµατική του Μαν. Τριανταφυλλίδη» καθώς συνιστά
«αλλαγή της κλασσικής γραµµατικής σε φωνητική γραµµατική».
Υποθέτει ότι είτε το βιβλίο αυτό «εκδόθηκε χωρίς τον ενδελεχή έλεγχο,
και ως εκ τούτου, εκ παραδροµής δηµοσιοποιήθηκε κάποια πρόταση
κάποιου ανθέλληνα φιλόλογου» είτε στο εγχειρίδιο «εσκεµµένα [..]
πάρθηκε η απόφαση ενός ακόµα βιασµού της ελληνικής γλώσσας».
Κλείνει µάλιστα το άρθρο της συνδέοντας, δίχως αιτιολόγηση, την
υποτιθέµενη αφαίρεση γραµµάτων από την ελληνική γλώσσα µε την
«εθνική εξολόθρευση», την προσπάθεια µερικών «να θυσιάσουµε την
γλώσσα µας για να µοιάσουµε στους ∆υτικούς, για να γίνουµε αρεστοί
από αυτούς» και προσθέτοντας ότι η χρήση του µονοτονικού
συστήµατος γραφής «έφερε την δυσλεξία στην πρώτη θέση των
µαθησιακών δυσκολιών, εξαιτίας της ελλείψεως βασικών κανόνων
γραµµατικής και τονισµού». Υποστηρίζει, τέλος, ότι τα φωνήεντα
«ενυπάρχουν στο DNA µας από την αρχή της υπάρξεως µας στον
πλανήτη» και ότι «το κάθε γράµµα µας έχει την βαρύτητά του, ο κάθε
φθόγγος έχει την µουσικότητα του, και ο κάθε τόνος είχε την αξία
του».
Αρχικά, ως επιστηµονική κοινότητα αποφασίσαµε να µην αντιδράσουµε,
καθώς εκλάβαµε το παραπάνω κείµενο ως ένα από τα συνήθη
διαδικτυακά ευτράπελα. ∆εν µπορούσαµε να φανταστούµε ότι το άρθρο
ήταν γνήσιο και ότι µια δασκάλα σε ελληνικό σχολείο θα παρανοούσε
βασικούς κανόνες της γραµµατικής της Νέας Ελληνικής. Πολύ δε
περισσότερο, δεν µπορούσαµε να φανταστούµε ότι η παρανόηση αυτή
θα κατέληγε σε τέτοια σφοδρή επίθεση. Γρήγορα, όµως, παρατηρήσαµε ότι το κείµενο άρχισε να
αναδηµοσιεύεται σε πολυάριθµους ιστοτόπους, διανθισµένο µε
πληθώρα ανακριβειών.»
«Το ζήτηµα που έχει προκύψει είναι ανησυχητικό για δύο λόγους:
(α) Γιατί αποπροσανατολίζει δασκάλους, γονείς και µαθητές, µε τους
πιο ψύχραιµους εκ των οποίων να µη γνωρίζουν πλέον τι πρέπει να
διδάξουν ή τι απ' όσα έχουν διδαχθεί ανταποκρίνονται στην αλήθεια.
(β) Γιατί είναι ανησυχητικό µε πόση ευκολία και ταχύτητα διαδόθηκε το
άρθρο αυτό και πως έσπευσαν τόσοι συµπολίτες µας να το πιστέψουν
άκριτα φτάνοντας να δηλώσουν τον αποτροπιασµό τους για το
υποτιθέµενο έγκληµα εναντίον της γλώσσας µας. Κάποιοι πίστεψαν στα
σοβαρά ότι το σχολικό εγχειρίδιο της γραµµατικής δεν περιλαµβάνει τα
γράµµατα ύψιλον, ωµέγα, ήτα κ.τ.λ. 'Αλλοι πήραν τοις µετρητοίς την
απειλή ότι το νέο σχολικό εγχειρίδιο αλλάζει την ιστορική ορθογραφία
της Ελληνικής σε «φωνητική ορθογραφία». 'Αλλοι έσπευσαν να
δηλώσουν ότι είτε θα απαγορεύσουν στα παιδιά τους να παραλάβουν το
εγχειρίδιο είτε θα το κάψουν είτε δεν θα στείλουν τα παιδιά τους στο
σχολείο! Ορισµένοι προσπάθησαν να εξηγήσουν τα αυτονόητα αλλά
χωρίς αποτέλεσµα. Η συκοφαντική επίθεση κατά του βιβλίου
συνεχίστηκε και µάλιστα διογκώθηκε καθώς οι ανυπόστατες κατηγορίες
της κ. Χρυσού αναδηµοσιεύτηκαν σε εφηµερίδες πανελλαδικής
κυκλοφορίας, ενώ ήδη αποτελούν αντικείµενο συζήτησης σε τηλεοπτικά
δίκτυα.»
σχόλια