Είναι παρόμοια με το σουηδικό snus και έχουν το παρατσούκλι «μαξιλάρια για τα χείλη» και «chinos» τα σακουλάκια νικοτίνης, μεταξύ άλλων, παραδοσιακά κυκλοφορούσαν στο εμπόριο ως μέσο διακοπής του καπνίσματος.
Προσφάτως, τα σακουλάκια νικοτίνης προσέλκυσαν επενδύσεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες καπνού στον κόσμο, πρόθυμες να στραφούν προς τα λεγόμενα προϊόντα μειωμένου κινδύνου, καθώς οι κανονισμοί και οι ανησυχίες για την υγεία γίνονται ολοένα πιο αυστηροί, και φυσικά ας μην παροράται το ότι πρόκειται για προϊόν που έχει καταστεί επιτυχία στους καταναλωτές, πολλοί από τους οποίους είναι πολύ νέοι για να είναι ήδη μανιώδεις καπνιστές.
Οι πωλήσεις κατ' όγκο της πιο δημοφιλούς μάρκας με σακουλάκια νικοτίνης, της Zyn, αυξήθηκαν περισσότερο από 40% σε ετήσια βάση στις ΗΠΑ το τρίτο τρίμηνο του 2024 και σχεδόν 70% στον υπόλοιπο κόσμο, ανέφερε η εταιρεία. Η Philip Morris International (PMI), η οποία εξαγόρασε την κατασκευάστρια εταιρεία Zyn Swedish Match το 2022 για περίπου 16 δισεκατομμύρια δολάρια, δήλωσε ότι το προϊόν βοήθησε στην αύξηση των εσόδων της σχεδόν κατά το ένα πέμπτο τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, καθώς έδωσε αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τον περασμένο μήνα. Πρόσθεσε ότι το Zyn ήταν πλέον διαθέσιμο σε 30 χώρες, με πρόσφατες εκδόσεις στην Ελλάδα και την Τσεχική Δημοκρατία.
Το προϊόν είναι ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των ανδρών σε ηλικία σπουδών πανεπιστημίου, οι οποίοι ονομάζονται «Zynfluencers» και ισχυρίζονται ότι το προϊόν τους βοηθά να είναι πιο παραγωγικοί, να μειώνουν το άγχος ή απλώς να έρχονται σε κατάσταση ευφορίας. Οι διάσημοι θαυμαστές του Zyn περιλαμβάνουν τον Τζο Ρόγκαν και τον δεξιό πρώην παρουσιαστή του Fox, Τάκερ Κάρλσον, ο οποίος σε ένα podcast το 2023 αποκάλεσε το Zyn «ένα ισχυρό βελτιωτικό εργασίας και επίσης ένα ενισχυτικό αρσενικότητας, αν με πιάνετε».
Τα σακουλάκια νικοτίνης και τα νούμερα
Η British American Tobacco (BAT), η οποία κατέχει τη μάρκα Velo, δήλωσε τον Αύγουστο ότι τα σακουλάκια νικοτίνης ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη νέα της κατηγορία με τα έσοδα να αυξάνονται περισσότερο από 48% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το 2023. Ο αμερικανικός όμιλος Altria ανέφερε ότι περίπου το 11% των καθαρών εσόδων του 2023, ύψους 24,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προήλθε από προϊόντα όπως το snus ή τα σακουλάκια νικοτίνης.
Οι επενδύσεις στα προϊόντα αυτά πολλαπλασιάζονται. Η PMI ξοδεύει 600 εκατομμύρια δολάρια σε ένα εργοστάσιο στο Κολοράντο για να αποφύγει τις ελλείψεις που εμπόδισαν την ανάπτυξη των πωλήσεών της το πρώτο εξάμηνο του 2024. Εν τω μεταξύ, η Imperial Brands πέρυσι ανακοίνωσε ότι δαπανά τουλάχιστον 65 εκατομμύρια λίρες για την απόκτηση μιας σειράς από τα σακουλάκια. «Έχει ήδη επενδυθεί μια περιουσία», δήλωσε ο Rae Maile, αναλυτής της Panmure Gordon. «Ορισμένες μάρκες θα είναι καλά, αλλά το πρόβλημα [για τις μεγάλες εταιρείες] είναι ότι δεν είναι δύσκολο να παραχθεί προϊόν».
Η παγκόσμια αγορά για τα σακουλάκια νικοτίνης προβλέπεται να αυξηθεί από 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 σε 25,2 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2028, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Euromonitor. Πέρα από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι θήκες είναι δημοφιλείς στις σκανδιναβικές χώρες, ενώ οι πωλήσεις στο Πακιστάν, την Ανατολική Ευρώπη και ορισμένα μέρη της Ασίας προβλέπεται να αυξηθούν, σύμφωνα με αναφορές των ίδιων των εταιρειών.
Οι ανησυχίες για τον εθισμό στα σακουλάκια νικοτίνης
Αλλά αυτή η ανάπτυξη σημαίνει ότι οι υποστηρικτές του ελέγχου του καπνού και οι ρυθμιστικές αρχές έχουν επίσης αρχίσει να το προσέχουν. Όπως και με τα vape, υπάρχουν ανησυχίες ότι τα σακουλάκια - τα οποία διατίθενται σε γεύσεις όπως ροδάκινο, μάνγκο και μπελίνι - θα προσελκύσουν νεότερους και μη καπνιστές και θα δημιουργήσουν μια νέα γενιά εθισμένων στη νικοτίνη. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Στίρλινγκ ανακάλυψαν ότι ορισμένες θήκες προς πώληση στον κεντρικό δρόμο του Ηνωμένου Βασιλείου είχαν περιεκτικότητα σε νικοτίνη που ισοδυναμεί με 10 τσιγάρα.
«Είναι αρκετά δυνατά για να είναι ψυχοδραστικά και μπορούν να προκαλέσουν τοπικό ερεθισμό», είπε η Ρόζμαρι Χίσκοκ της Ερευνητικής Ομάδας Ελέγχου Καπνού στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ. «Ακόμη κι αν οι γεύσεις είναι ασφαλείς για τα τρόφιμα, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι θα είναι πραγματικά ασφαλείς εάν κρατηθούν στο στόμα για μεγάλο χρονικό διάστημα, δίπλα στη γραμμή των ούλων. Δεν έχει γίνει καθόλου έρευνα για τις αλληλεπιδράσεις αυτού».
Αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου και της Ολλανδίας, έχουν ήδη απαγορεύσει τους φακέλους νικοτίνης. Η Επίτροπος Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Στέλλα Κυριακίδη, δήλωσε το 2023 ότι η δημοτικότητά τους «εγείρει σοβαρές ανησυχίες για τη δημόσια υγεία».
Το Snus, το οποίο σε αντίθεση με τα σακουλάκια νικοτίνης περιέχει φύλλα καπνού αντί για συνθετική νικοτίνη, έχει απαγορευτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ από το 1992.
Σακουλάκια νικοτίνης: Στόχος οι νέοι;
Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ είπε ότι παρόλο που μόλις το 1,8% των εφήβων που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν δοκιμάσει σακουλάκια, «παρακολούθησε στενά» τη χρήση του προϊόντος από τους νέους. Έχει επισήμως εξουσιοδοτήσει την πώληση μόνο μιας μάρκας από σακουλάκια και μια παρόμοια απόφαση σχετικά με το εάν το Zyn μπορεί να διατεθεί στην αγορά εκκρεμεί από το 2020 - ενώ δεν έχει αποφασιστεί, εξακολουθεί να είναι νόμιμη η εμπορία και η πώληση.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ωστόσο, τα σακουλάκια νικοτίνης ελέγχονται όπως τα συνηθισμένα τρόφιμα και ποτά. Μπορούν να πωληθούν σε άτομα κάτω των 18 ετών και έχουν λιγότερους περιορισμούς στην εμπορία και τη συσκευασία από τα προϊόντα καπνού. Επωνυμίες όπως τα σακουλάκια Nordic Spirit της JTI έχουν προωθηθεί σε μουσικά φεστιβάλ, ενώ οι Zyn και Velo τρέχουν προγράμματα επιβράβευσης που επιτρέπουν στους καταναλωτές να ανταλλάσσουν άδεια πακέτα με βραβεία όπως iPad. Έχουν πολλαπλασιαστεί ανεξάρτητες μάρκες, μερικές από τις οποίες φαίνεται να στοχεύουν σε νέους ανθρώπους με συσκευασίες με μάρκες ζαχαροπλαστικής ή χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων. Η μία, η Kurwa, πουλάει γεύσεις όπως ζελεδάκια ή κέικ αχλαδιού σε κουτάκια με θέμα τη «μαφία» ή «δολοφονίες». Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση Action on Smoking and Health είναι μεταξύ εκείνων που προτρέπουν τη βρετανική κυβέρνηση να θεσπίσει νόμους όπως ο καθορισμός των 18 ετών ως ελάχιστης νόμιμης ηλικίας πώλησης, δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος Hazel Cheeseman.
Σακουλάκια νικοτίνης: Παράγοντες της βιομηχανίας αρνούνται πως κάνουν κάτι αθέμιτο
Η βιομηχανία έχει αρνηθεί ότι χρησιμοποιεί επιθετικές τακτικές μάρκετινγκ ή συμπεριφέρεται ανεύθυνα. Η PMI είπε στους Financial Times ότι ακολούθησε τους τοπικούς νόμους καθώς και την εφαρμογή ενός αυστηρού κώδικα μάρκετινγκ που απέκλειε το ενδεχόμενο συνεργασίας με διαδικτυακούς παράγοντες επιρροής. Είπε ότι το πρόγραμμα επιβράβευσης της Zyn απευθυνόταν σε «αυστηρά επαληθευμένους ως προς την ηλικία, νόμιμους καταναλωτές νικοτίνης». Η BAT είπε ότι υποστήριξε «ειδικούς κανονισμούς» για τους φακέλους νικοτίνης, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιακών περιορισμών. Υποστήριξε έναν εθελοντικό κώδικα συμπεριφοράς της βιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο για τον περιορισμό της περιεκτικότητας σε νικοτίνη των σακουλών και την αποφυγή συσκευασιών και μάρκετινγκ που προσανατολίζονται στη νεολαία που ισχυρίζονται ότι αλλάζουν τη διάθεση.
«Είναι βολικά σε σύγκριση με το κάπνισμα ή το άτμισμα, δεν μυρίζουν και μετά υπάρχουν τα οφέλη για την υγεία», είπε ο Felix Stefansson, συνιδρυτής της ανεξάρτητης μάρκας Helwit, η οποία στοχεύει μεγαλύτερους πρώην καπνιστές, υποστηρίζοντας ότι η έρευνα δείχνει ότι οι θήκες είναι σημαντικά. λιγότερο επιβλαβές από το τσιγάρο.
Ο Οργανισμός Προτύπων Τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι «είναι εύλογο ότι η χρήση σάκων νικοτίνης από το στόμα... θα συνδεόταν με μείωση του συνολικού κινδύνου δυσμενών επιπτώσεων στην υγεία» όταν το συζητάμε ως υποκατάστατο του καπνίσματος.
Με πληροφορίες από Financial Times