Για μία δεκαετία η έννοια του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ήταν ταυτισμένη με την Tesla, με τα μοντέλα της να έχουν γίνει πλέον αναγνωρίσιμα στους δρόμους, δίνοντας το παράδειγμα για πολλούς άλλους κατασκευαστές.
Σήμερα, σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες του δυτικού κόσμου διαθέτουν ηλεκτρικές εκδόσεις στην αγορά, καθώς ο πλανήτης προσπαθεί να προχωρήσει από τους ρυπογόνους κινητήρες εσωτερικής καύσεως.
Όμως σε αυτή την κρίσιμη, μεταβατική φάση για τον κλάδο, η Κίνα μοιάζει να είναι η μεγαλύτερη απειλή στην πρωτοκαθεδρία της Tesla και κατ' επέκταση των ΗΠΑ. Διότι οι κινεζικές εταιρείες παράγουν τόσο φθηνά αυτοκίνητα, στο σημείο που κανένας δυτικός κατασκευαστής δεν μπορεί να σταθεί ανταγωνιστικά απέναντι τους.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η BYD που διαθέτει στην αγορά μοντέλα ακόμα και των 10.000 δολαρίων. Η εταιρεία, που κατασκευάζει σεντάν, SUV και μίνι βαν, το 2024 πούλησε περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Η Κίνα επενδύει στην ηλεκτροκίνηση δίνοντας γενναίες επιδοτήσεις στις εταιρείες και εστιάζει στην κατασκευή μπαταριών, καθώς έχει διαθέσιμες τις απαραίτητες πρώτες ύλες. Βέβαια, αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις στο κλίμα.
Οι χαμηλότερες τιμές καθιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα προσιτά σε περισσότερους ανθρώπους, επιταχύνοντας τη μετάβαση από τα βενζινοκίνητα στα ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως.
Η BYD πουλά τα αυτοκίνητά της κυρίως στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, αλλά προσπαθεί επίσης να επεκταθεί στο εξωτερικό. Για πρώτη φορά φέτος, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, αναμένεται να ξεπεράσουν τις πωλήσεις βενζινοκίνητων. Μάλιτα, η κρατική εταιρεία πετρελαίου προβλέπει ότι μέσα σε δύο χρόνια θα αρχίσει να μειώνεται η ζήτηση πετρελαίου με θετικές επιπτώσεις για τη βιωσιμότητα του πλανήτη.
Ωστόσο, τα καλά νέα για το περιβάλλον δεν συνεπάγονται με εύσημα στο πεδίο των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Διεθνείς παρατηρητές έχουν σημειώσει ότι εντοπίστηκαν συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας σε εγκαταστάσεις για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, ακόμη και όταν επρόκειτο για αμερικανικά αυτοκίνητα.
Αυτές οι κατηγορίες δεν έχουν σταματήσει την εντυπωσιακή ανάπτυξη της BYD, η οποία έχει αρχίσει να καταγράφει καλές πωλήσεις στην Ευρώπη -και στην Ελλάδα.
Θα μπορούσε να συμβεί το ίδιο και στις ΗΠΑ; Πολύ δύσκολα, διότι η κυβέρνηση Μπάιντεν επέβαλε δασμούς 100% στα κινέζικα αυτοκίνητα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες διαθέτουν μερικά από τα λιγότερο αποδοτικά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στον κόσμο, υστερούν σε σχέση με την Ευρώπη και την Κίνα στη μετάβαση στα ηλεκτρικά. Μόνο περίπου το
10% των αυτοκινήτων που πωλούνται στη χώρα είναι ηλεκτρικά, εν μέρει λόγω των υψηλών τιμών και της αργής ανάπτυξης σταθμών φόρτισης.
Οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι η ζήτηση πετρελαίου στις ΗΠΑ θα συνεχίσει να αυξάνεται για μια δεκαετία. Παράλληλα, στην Ευρώπη οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν τις κυβερνήσεις για να λάβουν μέτρα κατά της κινεζικής επέκτασης.
Με πληροφορίες από Washington Post