Όταν η Maelle Kouman απενεργοποίησε την αυτόματη μετάβαση από κεφαλαία σε πεζά γράμματα στο τηλέφωνό της ως έφηβη, δεν συνειδητοποίησε ότι θα αποκτούσε μία συνήθεια για όλη της τη ζωή.
«Τα πεζά γράμματα μοιάζουν με έναν συνεχή τόνο συνομιλίας χωρίς αρχή ή τέλος», λέει η 24χρονη, που ανήκει στην Generation Ζ. «Αφαιρεί τον σοβαρό τόνο που μπορεί να αποπνέουν ορισμένα κείμενα».
Η Ruweyda Hilowle, 24 ετών, έχει επίσης γυρίσει την πλάτη της στα κεφαλαία. «Γράφω κείμενα με πεζά γράμματα, επειδή τα αισθάνομαι πιο χαλαρά», λέει. «Όταν αρχίζω να χρησιμοποιώ κεφαλαία, νιώθω σαν να προσπαθώ να κάνω ένα σημείο πιο έντονο από ό,τι χρειάζεται».
Η Kouman και η Hilowle δεν είναι οι μόνες. Για πολλά μέλη της Gen Z, η γραφή με πεζά γράμματα δεν είναι απλώς μια στιλιστική προτίμηση, αλλά ένας πολιτιστικός δείκτης, που αντανακλά τις αξίες και τη στάση τους απέναντι στην παράδοση. Καλλιτέχνες με επιρροή, όπως η 23χρονη Μπίλι Άιλις, έχουν ενισχύσει αυτή την αισθητική, χρησιμοποιώντας πεζά γράμματα στους τίτλους των τραγουδιών ή των δίσκων τους, όπως το «don't smile at me» ή το «brat» της CharliXCX.
Αυτή η νέα τάση στις τάξεις των νεαρών καταναλωτών δεν έχει περάσει απαρατήρητη από τις εταιρείες που στοχεύουν σε αυτό το κοινό. Για παράδειγμα, οι επιμελημένες playlists του Spotify, όπως οι λίστες chill vibes και teen beats, χρησιμοποιούν μόνο πεζά γράμματα, δίνοντας τους έναν ανεπίσημο χαρακτήρα. Ο Guardian αναφέρει και το παράδειγμα της εταιρείας περιποίησης μαλλιών amika, που είναι δημοφιλείς στους Milennials και στην Gen Z, η οποία έχει κάνει το ίδιο για να δημιουργήσει μία πιο προσιτή εικόνα.
«Τα κεφαλαία γράμματα μπορεί να μοιάζουν αυστηρά ή απότομα»
«Τα κεφαλαία γράμματα μπορεί να μοιάζουν αυστηρά ή απότομα», λέει η Caitlin Jardine, υπεύθυνη social media στο πρακτορείο μάρκετινγκ Ellis Digital. Ένας «ήρεμος, φιλικός» τόνος έχει μεγαλύτερη απήχηση στις αξίες της γενιάς Z. Πρόκειται, άλλωστε, για μια γενιά που μεγάλωσε στο διαδίκτυο, όπου η γραμμή μεταξύ επίσημης και ανεπίσημης επικοινωνίας είναι συχνά θολή. «Η γραφή με πεζά γράμματα είναι ένας τρόπος απόρριψης της αυθεντίας και της ακαμψίας που συνδέεται με την παραδοσιακή γραμματική», λέει η Jardine.
Ο Karim Salama, ιδρυτής της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ e-innovate, πιστεύει ότι είναι μια αντανάκλαση της ανάγκης της Gen Z για έκφραση. «Η γλώσσα εξελίσσεται συνεχώς, ειδικά με τη νέα τεχνολογία. Πρώτα το είδαμε αυτό με την άνοδο των emojis, τα οποία εξέφραζαν αποτελεσματικά τα συναισθήματα αυτής της γενιάς. Η χρήση πεζών γραμμάτων είναι απλή και απαλλαγμένη από τους περιορισμούς των προηγούμενων γενεών».
Ωστόσο, δεν πρόκειται για ένα εντελώς νέο φαινόμενο. Υπήρξε μια παρόμοια, αν και μικρότερης κλίμακας απόρριψη των κεφαλαίων γραμμάτων τον 20ό αιώνα, κυρίως στα ποιήματα του Αμερικανού Ε. Ε. Κάμμινγκς.
Αργότερα, η φεμινίστρια συγγραφέας και ακτιβίστρια Μπελ Χουκς πήρε την απόφαση να αρχίσει να γράφει με μικρά γράμματα το όνομά της. Αυτό δεν είχε να κάνει απλώς με την αισθητική, αλλά ήταν μια πολιτική δήλωση, καθώς η Χουκς προσπαθούσε να στρέψει την προσοχή από το πρόσωπο της, στις ιδέες της.
Όπως το έθεσε η ίδια το 2013, σε μια επίσκεψή της στο Rollins College στη Φλόριντα, ήθελε οι άνθρωποι να επικεντρωθούν στα βιβλία της και όχι στο «ποια είμαι εγώ».
Ωστόσο, για ορισμένους Zoomers, όπως κάποιες φορές αποκαλούνται τα μέλη της Gen Z, η προσήλωση στα πεζά γράμματα είναι και θέμα αισθητικής. «Υπάρχει κάτι στον τρόπο με τον οποίο τα γράμματα ευθυγραμμίζονται - απλά μου φαίνεται καλύτερο», λέει η Hilowle.
«Όλοι στο group chat μου έγραφαν μόνο με πεζά»
Ακόμα και για όσους δεν έχουν συνειδητή επίγνωση της γοητείας των πεζών γραμμάτων, καταλήγουν να τα χρησιμοποιούν λόγω του περίγυρού τους. «Νομίζω ότι συνέχισα να χρησιμοποιώ πεζά γράμματα από συνήθεια», λέει ο Κούμαν στον Guardian. «Αλλά όταν κοιτάζω πίσω, ξεκίνησα επειδή το έκαναν όλοι στο group chat μου και υποθέτω ότι μετά από λίγο μου φαινόταν φυσιολογικό».
Πολλοί νέοι, ωστόσο, επιστρέφουν στα κεφαλαία όταν βρίσκονται σε επαγγελματικό ή ακαδημαϊκό περιβάλλον, όπου η προσήλωση στην τυπικότητα εξακολουθεί να έχει βαρύτητα. «Επιλέγω ενεργά να στέλνω μηνύματα με κεφαλαία γράμματα όταν ξέρω ότι μιλάω με συναδέλφους μου στη δουλειά», λέει ο Nardos Petros, 23 ετών. «Έχει να κάνει με το να παρουσιάζω τον εαυτό μου με έναν συγκεκριμένο τρόπο».
Μάλιστα, ορισμένοι έχουν υιοθετήσει τη χρήση των κεφαλαίων γραμμάτων ως σημάδι ενηλικίωσης. Η Κούμαν ανέφερε μια τάση στο TikTok όπου νεαροί ενήλικες ανακοινώνουν ότι έχουν ενεργοποιήσει ξανά την αυτόματη αλλαγή από πεζά σε κεφαλαία γράμματα στο κινητό τους ως ένδειξη ωριμότητας.
@melissamariabanuta i need to understand this phenomenon #capslock #lowercase #fyp ♬ original sound - mel 🤍🧸
Είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν τα πεζά γράμματα ήρθαν για να μείνουν ή αν οι επόμενες γενιές θα ξαναβρούν την προτίμηση τους στα κεφαλαία γράμματα. Για την Kouman, τουλάχιστον, τα πεζά γράμματα είναι μια μικρή αλλά ουσιαστική επιλογή. «Τα πεζά γράμματα είναι κάτι περισσότερο από ένα στυλ», λέει. «Είναι ένας τρόπος να επικοινωνήσω με έναν τρόπο που με εκφράζει».
Με πληροφορίες από Guardian