5 ρεμπέτικα τραγούδια που μοιάζουν με ρεπορτάζ

5 ρεμπέτικα τραγούδια που μοιάζουν με ρεπορτάζ Facebook Twitter
0

Μερικά ρεμπέτικα τραγούδια είναι αληθινά ρεπορτάζ της εποχής. Πολιτικά, ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα, ιστορίες που απασχόλησαν τα πρωτοσέλιδα της εποχής.

Βασίλης Τσιτσάνης

Τον περασμένο Απρίλιο στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Μορφωτικό Ιδρυμα της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), έκανε μια εξαιρετική μουσική εκδήλωση. Θέμα της: Ρεμπέτες «ρεπόρτερ".

Θα την επαναλάβει με ελεύθερη για το κοινό είσοδο την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013, στις 8.00 στο Polis Art Café (Πεσμαζόγλου 5, Αίθριο Στοάς Βιβλίου).

Θα παρουσιαστούν τραγούδια σημαντικών ρεμπετών – «ρεπόρτερ» (Μ. Βαμβακάρη, Π. Τούντα, Β. Τσιτσάνη, Δ. Γκόγκου - Μπαγιαντέρα κ.α), που αναφέρονται σε πραγματικά γεγονότα (Καημένε Αθανασόπουλε, Ο Σαρκαφλιάς, Η Βαρβάρα, Εγώ θέλω πριγκιπέσα, Ο Μάρκος υπουργός, ο Βορονόφ κ.α.).

Μάρκος Βαμβακάρης

Ερμηνεύουν: Αγάθων Ιακωβίδης (τραγούδι, μπουζούκι, μπαγλαμά), Κατερίνα Τσιρίδου (τραγούδι), Μάκης Σταμούλης (μπουζούκι, τραγούδι), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Νίκος Πρωτόπαπας (κιθάρα). Έκτακτη συμμετοχή: Μαρίνος Γαλατσινός

Το πρόγραμμα θα συνοδευτεί από εικόνες εποχής. Η περιγραφικότητα των ρεμπέτικων τραγουδιών είναι γεγονός πέραν πάσης αμφισβητήσεως, αφού τα κύρια χαρακτηριστικά των τραγουδιών αυτών, έξω από την «ηδονική» ομορφιά και την προκλητική μακροζωία τους, είναι η αμεσότητα και η περιγραφικότητα.

Δεν είναι καθόλου περίεργο ότι άνθρωποι «αγράμματοι» ακαδημαϊκώς, αλλά με πλήρη γνώση του ελληνικού θησαυρού της παραδοσιακής μουσικής και στιχουργικής, όσο και του κοινωνικού γίγνεσθαι, (περι)έγραφαν – εκφράζονταν δηλαδή στα τραγούδια τους με σαφήνεια, λιτότητα, συνοπτικότητα, ομορφιά και ενάργεια, κάτι άλλωστε που διακρίνει και τα δημοτικά μας τραγούδια.

Απόστολος Καλδάρας

Κάποιες φορές στα ρεμπέτικα ο δημιουργός γίνεται καταγραφέας ενός γεγονότος. Γίνεται δηλαδή ένας κανονικός «ρεπόρτερ», επί το... νεοελληνικότερον. Ολοι λοιπόν οι ρεμπέτες δημιουργοί έχουν, λίγο ή πολύ, λειτουργήσει ως «ρεπόρτερ». Σε καιρούς σαν αυτούς που διανύουμε, εκτιμούμε ότι αξίζει να σταθούμε σ' αυτά τα τραγούδια, καθώς συνδυάζουν το καλλιτεχνικό ταλέντο με την ανθρώπινη ευαισθησία. Και ακόμα, επειδή οι κακές ημέρες, τα κακά συμβάντα δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο σ' αυτό τον τόπο. Με το τραγούδι πάντα ένα ευπρόσδεκτο καταφύγιο.

Τα τραγούδια ερμηνεύουν: Αγάθων Ιακωβίδης (τραγούδι, μπουζούκι, μπαγλαμά), Κατερίνα Τσιρίδου (τραγούδι), Μάκης Σταμούλης (μπουζούκι, τραγούδι), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Νίκος Πρωτόπαπας (κιθάρα). Έκτακτη συμμετοχή: Μαρίνος Γαλατσινός. Το πρόγραμμα θα συνοδευτεί από εικόνες εποχής.

Παναγιώτης Τούντας

Ζητήσαμε από τον Πάνο Σαββόπουλο που επιμελείται και παρουσιάζει το πρόγραμμα να διαλέξει πέντε ρεμπέτικα τραγούδια και να μας πει δυο λόγια για την ιστορία τους.

Πέντε τραγούδια -ρεπορτάζ

1. Κακούργα πεθερά (Ιάκωβου Μοντανάρη), 1931

Στις 7 – 1 – 1931 ο εργολάβος Δημήτρης Αθανασόπουλος δολοφονήθηκε (και ..τεμαχίστηκε) με σχέδιο της πεθεράς του, από τη σύζυγο, τον ανιψιό της πεθεράς και την υπηρέτρια. Εκδόθηκε σε 5 ηχογραφήσεις, τότε, με διαφορετικούς τραγουδιστές και πουλήθηκαν 90.000 δίσκοι, ρεκόρ ως το 1960. Παραμένει ως σήμερα η φράση: «Καημένε Αθανασόπουλε».

Κακούργα πεθερά

2. Πλημμύρα (Μάρκου Βαμβακάρη), 1934.

Εκπληκτικό «ρεπορτάζ» του Μάρκου για μια καταστροφική πλημμύρα του 1934, με εικόνες που δεν ...πιάνουν οι σημερινές κάμερες... και ονοματίζοντας τα μέρη που επλήγησαν ιδιαίτερα, τα οποία πλημμυρίζουν και σήμερα...

Η πλημμύρα

3. Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι (Απόστολου Καλδάρα), 1947.

Κρυπτοεμφυλιοπολεμικό άσμα με αλλαγμένα, λόγω σκληρής και βλακώδους λογοκρισίας, στιχάκια για να φαίνεται ...ερωτικό, ενώ είναι της φυλακής! Το, προ λογοκρισίας, αυθεντικό στιχάκι έλεγε: Πόρτα κλείνει πορτ' ανοίγει και βαρύ 'ναι το κλειδί· τι έχει κάνει και το κλείσαν το παιδί στη φυλακή;

Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι

4. Γίνομαι άντρας (Παναγιώτη Τούντα), 1933.

Σε έναν τεκέ, χώρο ανδροκρατούμενο, πήγε ένα βράδυ κάποια λεσβία (και με «...γκόμενα μια δούλα που τής τα 'χε φάει ούλα...», όπως αποκαλύπτει ο «ρεπόρτερ» Π. Τούντας) ντυμένη άντρας, για να φουμάρει. Τη μυρίστηκαν οι μάγκες στο τέλος, αλλά τής τη χάρισαν. Μάλιστα τής έλεγαν με ...σορόπια (πάντα σύμφωνα με τον αξιόπιστο «ρεπόρτερ») «γειά σου αγοροκοριτσάρα...».

Γίνομαι άντρας

5. Ο Σαρκαφλιάς (Βασίλη Τσιτσάνη), 1939.

Πραγματική ιστορία, μάλλον τέλη του 1920, ωραιοποιημένη, ως συνήθως, απ' τον Τσιτσάνη. Ο σκληρός μάγκας και δολοφόνος Σαρκαφλιάς ή Σακαβλιάς, δολοφονήθηκε στις φυλακές Τρικάλων από τον γεροντόμαγκα Αντωνίτση, επειδή τον είχε προσβάλει... θανάσιμα. Το όργανο του φόνου ήταν μια λαβή τηγανιού, τροχισμένη σα φαλτσέτα.

Ο Σακαφλιάς

*****

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ