(Με αφορμή την επανέκδοση του Σοφού παιδιού , μια παλιά συνέντευξη του Χρήστου Χωμενίδη )
O Τοτός στην Ακαδημία
Ερώτηση πρώτη :Γιατί γράφεις ;
Γράφω γιατί δεν μπορώ να χορεύω
Αμέσως μετά την παρουσίαση του «Σοφού παιδιού» όλοι μίλησαν για το νέο Καραγάτση!
Παλιά ήταν ο αγαπημένος μου συγγραφέας.Το γεγονός ότι με συγκρίνανε με αυτόν , με καθησύχασε .Ήτανε σαν να μου έλεγε ο Γιούγκερμαν , «όλα είναι εντάξει ησύχασε σε παίρνω κάτω από τις φτερούγες μου»
Πως αντιδράς στην τόσο ξαφνική φήμη ; Αν δεν κάνω λάθος ,το «Σοφό παιδί» πούλησε 30.000 αντίτυπα.
Ζώντας τη ζωή σου δημόσια , η συμπεριφορά σου τείνει να καταντήσει μια διαρκής πόζα. Οι κρίσεις , τα χάσματα και τα κενά μέσα από τα οποία προχωράει ο άνθρωπος ,δε σημειώνονται μπροστά στο φακό και άρα απωθούνται.Εγώ βέβαια δεν νιώθω να κινδυνεύω από όλα αυτά
Και τι εισπράττεις από την επιτυχία ;
Εισπράττω τα δικαιώματα .Έχω επιλογή του χρόνου μου.Και ευχαριστώ τον Πανάγαθο γι’ αυτό .Κατάφερα να αποφύγω τη δικηγορία. Ένα επάγγελμα που ούτως ή άλλως το αντιμετώπιζα συγγραφικά, το παρατηρούσα. Δυο χρόνια άντεξα. Αν δεν κάνεις αυτό που θέλεις μαραζώνεις.
Αν με κερδίζει κάτι στα βιβλία σου , είναι ο τρόπος που νομίζεις ότι η μια λέξη προσπαθεί να εκμηδενίσει την άλλη.
Νομίζω ότι οφείλουμε να μιλάμε με σημερινό ιδίωμα.Κάποια στίγμη συνειδητοποίησα ότι η όλη ιστορία με την λογοτεχνία δεν είναι να υπνωτίζουμε τον αναγνώστη ή να τον μαγεύουμε με καταπληκτικές σκέψεις ,αλλά να το αλλάζουμε.
Χτυπώντας κατευθείαν στο στόχο ;
Ναι πρέπει να χτυπάμε σταυρό. Πρέπει οι λέξεις να γίνουν βέλη και εκεί είναι ο κόμπος :πως γίνεται κάτι τέτοιο .Υπέρτατη φιλοδοξία μου είναι να τους αλλάξω τα φώτα. Να διαβάζουν το βιβλίο και στην τελευταία σελίδα να τους βγαίνει αλλιώς .Είναι μια φιλοδοξία που δικαιούται ο καθένας να έχει.
Ένα βιβλίο μπορεί να είναι κομμάτι της ανθρώπινης περιπέτειας ;
Μπορεί να δημιουργεί ερεθίσματα.Δεν μπορείς όμως να ζεις με τις εμπειρίες άλλων.
Και τις δικές σου πως τις ανακαλύπτεις ;
Όχι μένοντας σπίτι μου. Τις ωραιότερες πάντως , τις έχει κανείς στην παιδική του ηλικία , όπου όλα φαντάζουν καταπληκτικά.Πάρε το γαμήσι.Ένα γαμήσι στα 16 σου είναι κάτι το απίστευτο. Ενώ στα 30 σου ούτε καν το θυμάσαι
Ναι αλλά στα 30 σου δεν είναι το πρώτο, έχει χάσει ίσως την μαγεία και το μυστήριο του αγνώστου. Δεν έχει σημασία αν θα είναι το χιλιοστό σου. Δεν είναι εκεί το θέμα. Τη λαχτάρα που έχει ένα πιτσιρίκι για τηγανητές πατάτες δεν την έχει κανένας , έστω και αν τρώει στο καλύτερο εστιατόριο. Καταλαβαίνεις ;
Είναι σαν να αναρωτιόμαστε αν η ανθρώπινη περιπέτεια είναι εδώ ή εκεί
Και που είναι ;
Υποθέτω πως είναι εδώ και αλλού. Η έκρηξη και οι ανατροπές στην πραγματική ζωή έρχονται μόνο εξ ανάγκης.Θυμάμαι όταν διάβαζα πιο μικρός για τη ζωή του Ταχτσή, ζήλευα το γεγονός ότι έφυγε και πήγε να ζήσει στο Παρίσι ,Αμερική , Αυστραλία. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι γινόταν εξ ανάγκης. Δεν τον σήκωνε το κλίμα
Ναι αλλά γύρισε.Αυτό απλά φανερώνει προσωπική γενναιότητα. Σε εποχές όπως η σημερινή όπου τα βασικά έχουν λυθεί , η περιπέτεια είναι πολύ πιο δύσκολο να υπάρξει
Αν δεν κάνω λάθος , σαν κορυφαία περιπέτεια αντιμετωπίζεις το σεξ , την συνάφεια των δυο φύλων.
Ναι υπάρχει μια σκηνή στο βιβλίο όπου η βασική ηρωίδα μπαίνει στο μπαρ και φλερτάρει τους πάντες απροκάλυπτα , μπροστά στα μάτια του γκόμενου της. Το κάνει μόνο και μόνο επειδή είναι γυναίκα. Κι αυτός προσπαθεί να την βάλει σε καλούπια , να την υποτάξει , να την καθοδηγήσει
Πονηρό θηλυκό , κατεργάρα γυναίκα ;
Σήμερα οι γυναίκες δεν είναι πια γυναίκες..Παλιά στολίζονταν για να αρέσουν όχι σε κάποιο συγκεκριμένο άντρα αλλά για το παιχνίδι τους. Ενώ τώρα το κάνουν για να είναι καλές στη δουλειά τους , γιατί οι εταιρίες στις οποίες δουλεύουν τις θέλουν κομψές και χαριτωμένες.Η ένταξη τους στην παραγωγή ακύρωσε την γυναικεία φύση τους.
Τι εννοείς ;
Κοίτα όταν ήμουν στο γυμνάσιο οι φιλενάδες μου ζούσαν με το όνειρο του φορτηγατζή που θα τις ξέσκιζε.Αυτό είναι κάτι που έχει περάσει γιατί δεν λειτουργεί πια η φαντασίωση.
Ο τύπος του macho άντρα ;Δεν λειτουργεί πια ο φοβερός macho που θα έρθει να τις πάρει.Αυτό λειτουργεί σήμερα περισσότερο στον ομοφυλόφιλο κόσμο.
Υπάρχει ανάγκη επιστροφής στα παλιά δεδομένα άντρα – γυναίκας ;
Το να περάσει πάλι ο macho ως ιδανικό δεν με συμφέρει γιατί δεν είμαι .(γέλια)
Ποια είναι η συμπεριφορά του αυθεντικού αρσενικού ;
Είναι αυτό που λέει ο Μητροπάνος σε κάποιο τραγούδι του «του κόσμου το νόημα στα μάτια σου είδα»Κάποιος που είναι αποφασισμένος πηγαίνει και χτυπάει μπαμ αυτό που θέλει. Δεν παίρνει προφυλάξεις είναι αρσενικό σε όλο του το μεγαλείο. Δεν ρισκάρει ο κόσμος πλέον. Δεν τα δίνει όλα .Άντρας είναι αυτός που ίσως και εν τη αφέλεια του τα δίνει όλα
Αρκεί όμως να τα δίνεις όλα ; Όχι γιατί αν δεν είσαι σκεπτόμενος με δομή και παιδεία , είσαι απλά ένα κτηνάκι.Η διαφορά είναι πως αν είσαι και κτηνάκι και έξυπνος γίνεσαι ήρωας , γιατί καταλαβαίνεις που το δίνεις και γιατί !
Το σέξ παίζει και αυτό το ρόλο του στο αιώνιο παιχνίδι ;
Φυσικά , αλλά το σέξ είναι καθαρά υποκειμενική υπόθεση.Για μένα λ.χ η πιο σέξυ γυναίκα είναι η Λωξάνδρα.Υπήρχε ένας οργασμικός τρόπος με τον οποίο έφτιαχνε ντολμαδάκια.Οπότε υποθέτω –αυθαίρετα ίσως – ότι πηδιότανε με τον ίδιο οργασμικό τρόπο
(Περιοδικό 01 , τεύχος 25 ,Ιανουάριος 1996, Δυο χρόνια 01 με εξώφυλλο την Liv Tyler, Το τεύχος πονοκέφαλος για τους περιπτεράδες χωμένο μέσα σε κουτί με καραμέλες ,τσίχλες σοκολάτες.
Μέρος της συνέντευξης του Χρήστου Χωμενίδη στον Δημήτρη Πάντσο λίγο μετά την έκδοση του δεύτερου βιβλίου του «Εις το ύψος των περιστάσεων».)
(Μου άρεσε πολύ ο Χωμενίδης .Έχω διαβάσει και αγοράσει «Το Σοφό παιδί» , «Εις το ύψος των περιστάσεων» , «Η φωνή» , «Δεν θα σου κάνω το χατίρι»,"Υπερσυντέλικος".Στην συνέχεια οι συχνές εμφανίσεις του στην τηλεόραση , ειδικά την περίοδο των εκλογών , με κούρασαν και δεν ήθελα να διαβάσω κάτι καινούριο από αυτόν. Στο μυαλό μου έχω αλλιώς τον συγγραφέα. Δεν μπορώ να τον φανταστώ να διαπληκτίζεται με τον Τράγκα για το αποτέλεσμα που έφερε στις εκλογές το ΠΑΣΟΚ. Μπορεί να αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία. Θα δώ.)
σχόλια