Ο σκληρός καθρέφτης του Facebook

Facebook Twitter
1

Από τη Μαρία Παπαπαναγιώτου

Μπορεί  τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, η διαφήμιση , και οι πασαρέλες, να χρειάστηκαν τριάντα χρόνια  για να παραδεχθούν  επίσημα ότι ευθύνονται για χιλιάδες κρούσματα  ανορεξίας, βουλιμίας  και  διατροφικών διαταραχών, στη περίπτωση του facebook  όμως  κάτι τέτοιο καταγράφηκε  και  αποδείχθηκε  αυτόματα. 

Αρκούν  τα online ερωτηματολόγια, τα  profil  των χρηστών (των φίλων και των ιδίων) και τα comments, για να εντοπίσουν  οι επιστήμονες  στην κοινωνική δικτύωση τα σύνδρομα όπως αποτυπώνονται  και στον "αληθινό" κόσμο.

To facebook , αν και φτιάχτηκε για να κάνει τον κόσμο να νιώθει καλύτερα, σχολιάζουν οι ειδικοί  κοινωνικοί αναλυτές , ενεργοποιεί  φαινόμενα σκληρού κοινωνικού ανταγωνισμού και  καταποντίζει την προσωπική αυτοεκτίμηση,  γιατί  ηλεκτρονικά οι εικόνες όλων εκτίθενται  στα  μάτια όλων, και κυρίως οι προσωπικές τους εικόνες  στα μάτια του καθενός.


Οι χρήστες του facebook  συγκρίνουν  διαρκώς  την  εικόνα του εαυτού τους. Με των φίλων τους  αλλά και τις δικές τους , για το πώς δείχνουν τώρα και πως έδειχναν επίσης ένα, και δύο, και  περισσότερα χρόνια πριν.  Ερευνητές  του  Κέντρου  Διατροφικών  Διαταραχών του πανεπιστημίου του Μέριλαντ εξέτασαν χρήστες του facebook  ηλικίας 16-40 ετών.

Περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν  ότι  δεν  εγκρίνουν την  σιλουέτα  και το βάρος τους  και  έπρεπε  οπωσδήποτε  να χάσουν κιλά . Οι άνδρες  μάλιστα, της ομάδας που εξετάστηκε, πρόσθεσαν ότι είχαν ανεβάσει οι ίδιοι αρνητικά σχόλια για την εμφάνισή τους στο προφίλ τους στο facebook , σε ποσοστό 45% , ενώ οι γυναίκες , αν και σε συχνότητα  78%  δήλωσαν αποφασισμένες να αρχίσουν δίαιτα επειγόντως,  απέφευγαν να σχολιάζουν αρνητικά τον εαυτό τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του 75%.

     
Το facebook  όπως  αποδεικνύεται , καλλιεργεί σε άσημους και διάσημους ένα υπερβολικό, σχεδόν  ξιπασμένο  σύνδρομο του « ψευδοστάρ».  Άτομα  που  νιώθουν άσχημα  συγκεκριμένες ημέρες, απέδειξαν οι έρευνες, ότι δεν είναι  και πολύ «στις ομορφιές τους»  για να  βγούνε με τους φίλους τους για να πάνε σε ένα απλό μπαρ. Δεν το κάνουν, μην τυχόν και  τους τραβήξουν φωτογραφία οι φίλοι τους και εμφανιστούν  όπως δεν θα ήθελαν  στο facebook, και με αυτό το τρόπο εκτεθούν.  Σύνδρομο που μέχρι πρόσφατα αφορούσε περισσότερο άνθρωπους του θεάματος.


Το  facebook  διεισδύει στην ψυχολογία των χρηστών του αναγκαστικά, παρατηρεί ο καθηγητής  Στήβεν  Κρόφοντ  που ηγήθηκε της μελέτης. Καλλιεργεί την φιλοσοφία της «ετοιμότητας  για  κάμερα», το camera-ready mentality, όπως οι ειδικοί το αποκαλούν ακόμα και  στις  πιο απλές  προσωπικότητες  και  ζωές .


Στην  αληθινή ζωή, μπορεί κανείς να αποφύγει τους καθρέφτες αν δεν αισθάνεται καλά. Δεν γλυτώνει όμως  από  το facebook,  οι ίδιοι επιστήμονες επισημαίνουν  και προειδοποιούν: Σε ποσοστό  80% οι χρήστες του facebook συνδέονται τουλάχιστον  μία φορά την ημέρα, και άρα θυμούνται  τις  ανασφάλειές  τους για την εικόνα και το image τους.

Αν δεν αντέχετε, αποσυνδεθείτε  για  λίγο, έως  ότου νιώσετε σωματικά και νοητικά κάπως καλύτερα.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ σύντομα θα κορεστεί και αυτό. Καλά κρατάει, όμως, προς το παρόν, γιατί καταφέρνει να είναι θελκτικό και υπό συνεχή εκσυγχρονισμό, προσανατολισμένο στις ανάγκες του ''πελάτη'' του.