Ο Έλληνας στην κάλπη: με την μυαλό, ή με την καρδιά;

Facebook Twitter
0

 Από τη Μαρία Παπαπαναγιώτου

Τον Μάιο του ‘12 οι Έλληνες ψήφισαν κάτω από μέγιστο στρες. Θεατές της μιζέριας της ζωής τους στη πιο αιφνίδια σκληρή διετία, έγιναν ξαφνικά παγκόσμιοι πρωταγωνιστές.

«Οι εκλογές δεν γίνονται για να κλάψει ο καθένας τον πόνο του στην κάλπη!», είπε λίγες ώρες μετά το εκλογικό αποτέλεσμα από την θέση του σε περίλαμπρο πάνελ της τηλεόρασης, εκλεγμένος βουλευτής του πρώτου κόμματος. 

Σύμφωνα με το εκλογικό αποτέλεσμα βέβαια, «κανείς δεν έκλαψε», αλλά ούτε και έσκυψε, τελικά, στην κάλπη - κι ούτε μάλλον θα μετανιώσει κανείς γι’ αυτό. 

Οι επικοινωνιολόγοι των εκλογών ζουν τώρα με τη σειρά τους το δικό τους χάος. Το σοκ της δραματικής πτώσης των κομμάτων και των βαρόνων ακύρωσε τα πιο γνωστά εργαλεία, τα «κλειδιά» που η πολιτική επικοινωνία διέθετε στην φαρέτρα της. Στα 20+ χρόνια τουλάχιστον, που ζει η  ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα , αλλά και από πιο πριν. Από την δεκαετία του ’80 ακόμη, που στην κρατική τηλεόραση ο Δάσκαλος της  σκηνοθεσίας  Τάσος Μπιρσίμ χάριζε στο παθιασμένο κοινό ψηφοφόρων και αντιπάλων πλούσια πλάνα λαοθάλασσας και μπαλκόνια που αποθέωναν τον τελευταίο της χιλιετίας  ηγέτη.

Από τότε η πολιτική επικοινωνία αναπτύχθηκε, ξετυλίχθηκε με επαγγελματισμό και χρυσές αμοιβές και χορηγίες, και ζυμώθηκε  μέσα από την εμπειρική ιστορία της σύγχρονης τηλεόρασης και τις προεκλογικές περιόδους που την συνόδευαν. Η πρακτική είχε γίνει πια απλή. Καλά πακέτα τηλεοπτικού χρόνου και «ευγενική», κατ΄ επιλογή, φιλοξενία των πολιτικών αστέρων στο καναλοκρατούμενο πολιτικο-κυβερνητικό καθεστώς. Όσο τα κανάλια ήταν δύο- τρία- τέσσερα, στη δεκαετία του  ’90, το show, -αλλά και οι ζυμώσεις του εκτός τηλεοπτικού χρόνου, ήταν «και ποιοτικά και glamorous», και έτσι οι εκλογές, μια και λεφτά υπήρχαν, γινόταν ένας live πυρετός .

Ακριβοπληρωμένα πάνελ ακριβοπληρωμένων -και άξιων- παρουσιαστών, ακριβοπληρωμένα μηνύματα και δημοσκοπήσεις, χρυσοπληρωμένες δημόσιες  σχέσεις, και άλλα λοιπά.       

                              

Κι ο Έλληνας  καμάρωνε, αν μη τι άλλο, προεκλογικά. Ως  θεατής ήταν χαρούμενος, και παρά το κάζο του χρηματιστηρίου παρέμεινε ανέμελος  τελικά, μέχρι και τους Ολυμπιακούς , όπου πάρτι, πολιτική και φαντασμαγορία σκόρπιζαν δόξα στον τόπο μας, και η τηλεόραση μεγαλουργούσε σ’ αυτό.

Κι όμως μετά, τα φώτα από τις πίστες έσβησαν, κι οι θεατές δεν το πρόσεξαν καν, έμειναν στην θέση τους οι κάμερες , ενώ οι τηλε-άνθρωποι μεταπηδούσαν, με χάρη, ένας- ένας, από την οθόνη στην πολιτική. Τώρα φτωχές και οι δύο, τηλεόραση και πολιτική, ορίζουν τις ζωές του κοινού τους όσο δεν ονειρεύτηκαν ποτέ. Αλλά λεφτά δεν υπάρχουν.  Εντελώς ειρωνικά, την μόνη ιστορική στιγμή που ο συνδυασμός πολιτικής και τηλεόρασης μπορεί και πρέπει να προσφέρει σε μια κοινωνία ηθικά, -τη στιγμή μιας κρίσης,-  το ελληνικό «τηλ-εκλογοπωλείο» κατάφερε να προκαλέσει  στην βασανισμένη κοινή γνώμη κι  άλλο, απελπιστικό χάος.

Δηλαδή, ζήσαμε το χειρότερο σενάριο στον πολιτικό χειρισμό μιας κρίσης, όπως το περιγράφουν, επιστημονικά τουλάχιστον, τα συστήματα Διαχείρισης των εξελιγμένων Κοινωνιών που διαθέτουν για τέτοιες περιπτώσεις γνώσεις, σχέδια και στρατηγικές. Η επικοινωνία του χάους , θα περίμεναν, ίσως, κάποιοι ιθαγενείς, να οδηγήσει, σε συνδυασμό με τον φόβο, στην συμμόρφωση και τον παραδειγματισμό.

Δεν είναι τυχαίο ότι δύο από τους ελάχιστους  αληθινούς  Δάσκαλους της ελληνικής  τηλεόρασης, εγκατέλειψαν μόλις πρόσφατα τα (φτωχά πια) τηλεοπτικά πλατώ, και βρέθηκαν δίπλα σε δύο από τους νικητές των πιο απρόβλεπτων εθνικών μας  εκλογών.

Ο Τέρενς Κουίκ δίπλα στον Πάνο Καμμένο και ο Σταμάτης Μαλέλης δίπλα στον Φώτη Κουβέλη, δεν χρειάστηκε να «φανούν» ότι έκαναν κάτι θεαματικό. Εξήγησαν απλώς  στο κόσμο, με δυο κλασσικά ολιγόλεπτα βίντεο , τι θέλουμε ή δεν θέλουμε να ψηφίσουμε, και γιατί - κάτι σαν καθημερινά τρέιλερ δελτίων ειδήσεων που επρόκειτο να κονταροχτυπηθούν… 

Επειδή όμως ως πολίτης και τηλεθεατής ο Έλληνας  είχε βρεθεί στον πάτο του χάους, και παρακολουθούσε το δικό του δράμα ταυτόχρονα από την τηλεόραση και την δική του ζωή, ξύπνησε αίφνης μέσα του το αλάθητο ένστικτο της  επιβίωσης , όπως και της τηλεθέασης , συγχρονισμένα.  ‘Έριξε  «μαύρο» στους (τηλεοπτικής μετάδοσης)  εκβιασμούς και  εκφοβισμούς  και αντέδρασε μαζικά στην κάλπη . Όπως θα διάλεγε από το σαλόνι του Τσίπρα (που θα σάρωνε ,- σημειωτέον- ως τηλεοπτικό πρόσωπο σε όλα τα  κοινά), ή Καμμένο, - ή και το πρωτάκουστο στιγμιότυπο από τα γραφεία της Χρυσής Αυγής -  …σ΄ ένα αυθόρμητο – αλάθητο - ακαριαίο ΖΑΠ! 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Radio Lifo / SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας; Πόσα παιδιά και έφηβοι έχουν; Είναι η ΔΕΠΥ διαταραχή της εποχή μας; Τι πρέπει να γνωρίζει ένας γονιός όταν το παιδί του παρουσιάσει σημάδια διάσπασης προσοχής; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την παιδοψυχίατρο Τέρψη Κόρπα και τον ψυχοπαιδαγωγό Χρήστο Σκαλούμπακα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Υγεία & Σώμα / HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Η Βίκυ Τσάμη, Director Public Affairs, και ο Ιωάννης Κατσαρόλης, παθολόγος-λοιμωξιολόγος, Director Medical Affairs της Gilead Sciences, μιλούν για τις πρωτοβουλίες της βιοφαρμακευτικής εταιρείας που στόχο έχουν να προκαλέσουν την κοινωνία ώστε να σκεφτεί βαθύτερα, να αναμετρηθεί με τον φόβο και την άγνοια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Υγεία & Σώμα / Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Ο παιδικός καρκίνος είναι μια πολύ δύσκολη δοκιμασία. Όμως καμιά οικογένεια δεν είναι μόνη γιατί έχει συμπαραστάτη εδώ και 42 χρόνια τη «Φλόγα», ενώ το ιατρικό οπλοστάσιο διευρύνεται με πρωτοποριακές θεραπείες που εφαρμόζονται στα ελληνικά νοσοκομεία και η χώρα αποκτά περισσότερους δότες μυελού των οστών.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
MOUTH TAPE

Υγεία & Σώμα / Μπορεί το κλείσιμο του στόματος με ταινία να βοηθήσει με το ροχαλητό και την υπνική άπνοια;

Εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται με το στόμα τους κλεισμένο με ταινία έχουν κατακλύσει το Instagram και το TikTok, αλλά και την έβδομη σεζόν του δημοφιλούς ριάλιτι «Love is Blind».
THE LIFO TEAM