Κάτι διαφορετικό για σήμερα! O Κώστας Ζαρίφης, ο οποίος δούλεψε για πέντε χρόνια στη Lionhead πάνω στη σειρά Fable, πριν δημιουργήσει το δικό του ανεξάρτητο στούντιο, Kinesthetic Games το 2011 και χρησιμοποιεί το Kickstarter για να μαζέψει χρήματα για το νέο του, motion control, Kung Fu simulation.
Το Kung Fu Superstar είναι σχεδιασμένο για να διδάξει στους παίκτες κινήσεις Kung Fu και επί της ουσίας να τους κάνει πρωταγωνιστές στο δικό τους... "έργο Καράτε". Βασικά το Kung Fu Superstar πρέπει να είναι το πιο ολοκληρωμένο project που έχω δει στο Kickstarter εδώ και αρκετό καιρό. Και, α ναι, το υποστηρίζει ο ίδιος ο Peter Molyneux!
Ευκαιρία λοιπόν να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τον αξιόλογο αυτό Έλληνα game developer!
- Θέλω να ξεκινήσουμε με λίγα λόγια για σένα. Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με το game development και πως κατάφερες να φτάσεις να μοιράζεσαι τις ιδέες σου με τον Peter Molyneux;
Νομίζω η πορεία μου μέχρι εδώ ήταν προδιαγεγραμμένη από πολύ μικρή ηλικία. Απλά μερικές φορές νιώθω πολύ τυχερός που πήγε έτσι όπως ήθελα. Καταρχήν όλα ξεκίνησαν όταν είδα το πρώτο μου βιντεοπαιχνίδι σε ηλικία κάπου 5 χρονών σε έναν υπολογιστή ενός φίλου του πατέρα μου. Προφανώς, όπως πολλοί πιτσιρικάδες, έτσι και γω, κατευθείαν υπνωτίστηκα από το θέαμα. Δε πέρασε πολύς καιρός και ο πατέρας μου αγόρασε έναν δικό του υπολογιστή. Φυσικά είδε περισσότερη χρήση απο μένα και τον αδερφό μου απ'ότι από τον πατέρα μου. Θυμάμαι τότε παίζαμε adventure games της Sierra όπως το Police Quest και άλλα τέτοια, αλλά δε ξέραμε καν αγγλικά καλά καλά, οπότε τύχαινε και βρίσκαμε τις λύσεις σε διάφορα περιοδικά της εποχής και απλά ακολουθούσαμε τις οδηγίες χωρίς να καταλαβαίνουμε ούτε τι κάναμε, ούτε τι γινόταν αφού το κάναμε! Ο πατέρας μου καθώς ήθελε και αυτός να χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή του κάποτε, μας πήρε έναν δικό μας υπολογιστή για να τον αφήσουμε ήσυχο και μαζί και ένα manual της γλώσσας προγραμματισμού Basic μπας και σταματήσουμε να ασχολούμαστε με αυτά τα παιχνιδια, το οποίο θυμάμαι ήταν γεμάτο εικόνες με αστείους εξωγήινους. Οι επιθυμίες του πατέρα μου έγιναν πραγματικότητα, καθώς όντως για κάποια χρονικό διάστημα καταπιαστήκαμε με τις προγραμματιστικές δραστηριότητες του βιβλίου και ξεχαστήκαμε ανακαλύπτοντας έναν νέο κόσμο δημιουργικότητας. Φυσικά αυτό δε κράτησε πολύ, καθώς σύντομα βρήκαμε πως να στρέψουμε τη δημιουργικότητα αυτή στο πραγματικό μας πάθος, τα παιχνίδια. Έτσι λοιπόν μπήκαν τα θεμέλια της στροφής του hobby σε επάγγελμα. Fast forward κάμποσα χρόνια και παίρνω το πτυχίο μου από το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και ξεκινάω τις διαδικασίες μετανάστευσης στην Αγγλία για να κάνω το μεταπτυχιακό μου πάνω σε Games Programming, απόφαση εν μέρη αναγκαστική καθώς ήξερα πως στην Ελλάδα δε θα μπορούσα πρακτικά να ασχοληθώ επαγγελματικά με το αντικείμενο. Καθ' όλη αυτή τη διάρκεια φυσικά δεν έχω σταματήσει να παίζω παιχνίδια στον ελεύθερό μου χρόνο και ένας συγκεκριμένος δημιουργός ονόματι Peter Molyneux έχει ούτε λίγο ούτε πολύ αποκτήσει το μονοπώλιο του ενδιαφέροντος μου με δημιουργίες που χαρακτηρίζονται από αμέριστη πρωτοτυπία και καινοτομία. Παιχνίδια όπως το Dungeon Keeper, το Populous, το Black and White και πολλά άλλα. Πλέον ο στόχος μου δεν είναι απλά να δουλέψω στο games industry, αλλά συγκεκριμένα να δουλέψω σε project του Peter Molyneux. Έτσι κι έγινε, τελειώνοντας το μεταπτυχιακό μου και μετά από πολλαπλές αποστολές αιτήσεων για συνέντευξη στη Lionhead, πήρα τελικά ένα email που έλεγε ότι με περίμεναν να πάω στο studio για συνέντευξη. Θα φανεί περίεργο, αλλά ήξερα κατευθείαν ότι είχα τη δουλειά στο τσεπάκι μου.
- Τι σε οδήγησε στο να αφήσεις μια επιτυχημένη καριέρα σε ένα major studio σαν τη Lionhead για να δημιουργήσεις το δικό σου;
΄Ηξερα ότι ο τελικός στόχος πάντα ήταν να κάνω το δικό μου στούντιο. Αυτό που δεν ήξερα είναι ότι θα το έκανα τόσο νωρίς. Αλλά οι ευκαιρίες δεν ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα και όταν παρουσιάζονται πρέπει να τις εκμεταλλεύεσαι. Επίσης, δε μπορώ να μένω στάσιμος επαγγελματικά οπότε νιώθω την ανάγκη για νέες προκλήσεις όταν φτάνω σ' αυτό το σημείο. Έτσι όταν άρχισα να δουλεύω πάνω στο concept του Kung Fu Superstar και το προχώρησα μέχρι το σημείο που έγινε από concept playable prototype, άρχισαν να μου μπαίνουν οι ιδέες. Παράλληλα είχα αρχίσει να σχηματίζω ένα δίκτυο επαφών σε θέσεις-κλειδιά οπότε ένιωθα μια σχετική αυτοπεποίθηση και αυτό σε συνδυασμό με την παρακίνηση από συναδέλφους με οδήγησε στο να κάνω το βήμα.
- Τι είναι λοιπόν το Kung Fu Superstar;
Το Kung Fu Superstar είναι ένα παιχνίδι που βάζει τον παίχτη στον ρόλο ενός νεαρού κασκαντέρ πολεμικών τεχνών που προσπαθεί να κάνει μια καριέρα και ένα μεγάλο όνομα στο Hollywood. Αυτό που το κάνει ιδιαίτερο είναι το γεγονός ότι οι παίχτες μαθαίνουν πραγματικές πολεμικές τέχνες μέσα από το παιχνίδι και χρησιμοποιούν τις τεχνικές που μαθαίνουν στις σκηνές δράσης που γυρίζουν μέσα στο παιχνίδι. Τα παιχνίδια έχουν την ιδιαίτερη ικανότητα να αιχμαλωτίζουν και να απορροφούν το κοινό τους με έναν τρόπο που δεν μπορεί να αναπαραχθεί από άλλα, πιο παθητικά, μέσα ψυχαγωγίας και πάντα ήθελα να εξερευνήσω το ενδεχόμενο συνδυασμού αυτού του χαρακτηριστικού με έννοιες όπως εκπαίδευση, αυτοκαλλιέργεια και αυτοβελτίωση.
-Πόσο εύκολο είναι να ξεκινάς ένα τόσο φιλόδοξο (και πολυδάπανο) σχέδιο αυτή την εποχή; Πιστεύεις ότι μοναδική λύση είναι το Kickstarter τελικά;
Καθόλου εύκολο. Χρειάζεται μεγάλη αυτοθυσία, συγκέντρωση, επιμονή και υπομονή και είναι μια διαδικασία τρομερά επίπονη. Οπότε κανείς πρέπει να είναι απόλυτα σίγουρος ότι θέλει να κάνει κάτι τέτοιο, καθώς αν και οι πιθανές απολαβές είναι μεγάλες σε επίπεδο προσωπικής και επαγγελματικής ικανοποίησης, το ίδιο είναι και οι θυσίες που πρέπει να κάνει και ο κόπος που πρέπει να καταβάλει. Σίγουρα όπως λες και εσύ οι συνθήκες της περιόδου που διανύουμε δε βοηθούν, αλλά οποτεδήποτε και να ξεκινάει κανείς ένα τέτοιο εγχείρημα θα είναι δύσκολο. Το Kickstarter σε καμία περίπτωση δεν είναι η μοναδική λύση όσων αφορά στην χρηματοδότηση μιας τέτοιας προσπάθειας, αλλά είναι μια από τις λύσεις που συνοδεύεται από τις λιγότερες δεσμεύσεις και ως εκ τούτου αποτελεί μια αρκετά ελκυστική επιλογή για δημιουργούς. Ταυτόχρονα όμως είναι μια πλατφόρμα που φαίνεται να ευνοεί τα remakes ήδη υπαρχόντων franchises και δημιουργούς που έχουν ήδη μεγάλη αναγνώριση και κοινό. Οπότε αυτό είναι κάτι που κανείς που σκέφτεται να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα πρέπει να το λαμβάνει υπόψιν.
- Πιστεύεις πως το crowd funding μπορεί να περιορίσει την ελευθερία του δημιουργού, τώρα μάλιστα που οι απαιτήσεις του κοινού δείχνουν να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, καταλήγοντας μάλιστα πολλές φορές σε δυσάρεστες εκπλήξεις (π.χ. η απίστευτη πίεση στην ΕΑ πρόσφατα για το τέλος του Mass Effect);
Όπως είπα και πριν πιστεύω ότι το crowd funding απελευθερώνει τους δημιουργούς περισσότερο απ' ότι τους περιορίζει. Στις παραδοσιακές μεθόδους χρηματοδότησης οι δημιουργοί πρέπει να παραχωρήσουν κάποιο, συνήθως μεγάλο, κομμάτι της κυριότητας του project τους στην οντότητα που τους παρέχει το κεφάλαιο για να το αναπτύξουν, είτε αυτός είναι ένας επενδυτής, είτε ένας publisher, είτε κάποιος άλλος οργανισμός. Σε πολλές περιπτώσεις οι οντότητες αυτές έχουν και εμπλοκή στο δημιουργικό κομμάτι και σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις αυτό έχει αρνητικά αποτελέσματα για το project (οι χορηγοί δεν είναι απαραίτητα και δημιουργοί). Στο crowd funding δεν υπάρχει αυτό σε μεγάλο βαθμό, καθώς οι χορηγοί (που στη περίπτωση αυτή είναι το κοινό), το πιθανότερο είναι ότι εμπιστεύονται τους δημιουργούς με την διεκπεραίωση του project για να φτάσουν στο σημείο να τους δώσουν κάποια από τα χρήματά τους για να το ξεκινήσουν. Αλλά ακόμα και αν υπάρχουν διαφωνίες οι δημιουργοί δεν είναι υποχρεωμένοι στη περίπτωση του crowd funding να ακολουθήσουν τις επιθυμίες του κοινού (πιθανότατα όχι και τόσο καλή ιδέα καθώς αν δεν ικανοποιήσουν τους χορηγούς τους μάλλον δε θα ικανοποιήσουν και την ευρύτερη αγορά, αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι τουλάχιστον θεωρητικά δεν υπάρχει κάποια δέσμευση).
- Τι θα κάνεις αν δεν επιτευχθεί ο στόχος στο Kickstarter;
Ότι έχουμε κάνει μέχρι τώρα στο Kung Fu Superstar έχει γίνει με τις οικονομίες των ιδρυτών της εταιρίας μου, της Kinesthetic Games, οι οποίες είναι προφανώς πεπερασμένες. Οπότε για να συνεχίσουμε η χρηματοδότηση πρέπει να έρθει από κάπου, αν όχι από το Kickstarter, από κάπου αλλού. Αν δεν έρθει, ίσως αναγκαστούμε να σταματήσουμε την ανάπτυξη του project για κάποιο χρονικό διάστημα.
- Θα γύριζες ποτέ στην Ελλάδα για να ανοίξεις εδώ ένα studio;
Θα το ήθελα πολύ, αλλά δε ξέρω πρακτικά κατά πόσο είναι εφικτό. Η Ελλάδα είναι δυστυχώς κάπως έξω από τα πράγματα σε αυτούς τους τομείς και όπως και σε πολλούς άλλους τομείς oι προσπάθειες που γίνονται για να εκσυγχρονιστούμε δεν είναι συνήθως επαρκείς, στερούνται απαραίτητης τεχνογνωσίας, και δε γίνονται υπό κατάλληλες συνθήκες.
- Κλείνοντας θα ήθελα να δώσεις μια συμβουλή, τη δική σου παρότρυνση αν θες, σε όλα αυτά τα παιδιά που πραγματικά ονειρεύονται να βρεθούν μια μέρα στη θέση σου.
Υπομονή, επιμονή, σκληρή δουλειά και κάντε την προσπάθεια σας με σεβασμό στον εαυτό σας και στους γύρω σας. Τίποτα δεν είναι ανέφικτο, αρκεί να το θέλεις αρκετά και να βάλεις την αντίστοιχη προσπάθεια που χρειάζεται για να το πετύχεις.
σχόλια