Στα χρόνια της κρίσης έχουν χυθεί τόνοι μελάνης αναλύοντας το φαινόμενο των start ups. Νέα επιχειρηματικά σχήματα και επιχειρήσεις κάνουν την εμφάνισή τους, «κουβαλώντας» μαζί ενδιαφέρουσες και καινοτόμες ιδέες που υπόσχονται ν’ αλλάξουν την καθημερινότητά μας. Eνθουσιώδη projects και επαναστατικές εφαρμογές μας συστήνονται καθημερινά και πραγματικά δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν από αντίστοιχες προσπάθειες στο εξωτερικό που απέφεραν στους εμπνευστές τους φήμη, επιτυχία, χρήματα και πολλαπλά οφέλη.
Δυστυχώς, όμως, όπως άλλωστε συμβαίνει με όλες τις πτυχές του "επιχειρείν", μια καλή ιδέα από μόνη της δεν είναι αρκετή. Απαιτείται πολύ προσπάθεια, κόπος και άγχος, ενώ είναι απαραίτητη η κατάρτιση ενός business plan που θα εξασφαλίζει τη σωστή προώθηση, την επαγγελματική υλοποίηση και φυσικά τη βιωσιμότητα της start up. Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, το υψηλό ρίσκο, η γραφειοκρατία, μα κυρίως ο φόβος του λάθους δεν επιτρέπουν στα νέα επιχειρηματικά σχήματα και τις υφιστάμενες επιχειρήσεις ν’ αναπτύξουν την ιδέα τους, με τον τρόπο τουλάχιστον που θα μπορούσαν, εκμεταλλευόμενες τις δυνατότητές τους στο έπακρο.
Ως start up είχαμε ανάγκη από καθοδήγηση σε πολλά ζητήματα, όπως είναι η εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου προς εύρεση χρηματοδότησης και το μάρκετινγκ. Αυτοί είναι και οι λόγοι που συμμετείχαμε στον Επιταχυντή.
Σ’ αυτό το πρόβλημα ήρθε να δώσει τη λύση ο Κόμβος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων – INNOVATHENS με τη δημιουργία του Επιχειρηματικού Επιταχυντή. Πρόκειται για μια δομή ενίσχυσης νεοσύστατων επιχειρηματικών σχημάτων καθώς και υφιστάμενων επιχειρήσεων με συστηματικό και εντατικό τρόπο που χωρίζεται σε κύκλους των τριών μηνών. Μέσα σε αυτούς τους τρεις μήνες οι άνθρωποι και οι εξειδικευμένοι συνεργάτες του Κόμβου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων – INNOVATHENS καλούνται να διαγνώσουν τις ανάγκες και τα αδύναμα σημεία των προτάσεων που έχουν κατατεθεί, να διαμορφώσουν εξατομικευμένη συμβουλευτική (μέσω σεμιναριακού τύπου μαθημάτων στο κομμάτι του marketing, των πωλήσεων, του επιχειρηματικού σχεδίου, της στρατηγικής κ.λ.π.) και τέλος ν’ αναθέσουν σε κάθε επιχειρηματικό σχήμα ή επιχείρηση έναν σύμβουλο από τον επιχειρηματικό κόσμο, που θα τους βοηθήσει να προχωρήσουν και να υλοποιήσουν την ιδέα τους.
Στον 1ο και τον 2ο κύκλο του Επιχειρηματικού Eπιταχυντή συμμετείχαν τέσσερις νέες επιχειρήσεις από διαφορετικά πεδία της οικονομικής δραστηριότητας, που φιλοδοξούν χάρη στο μεράκι, τις ιδέες και τη δυναμική τους ν’ αφήσουν το δικό τους στίγμα στον χώρο της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Η Heron Engineering, μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον αεροναυπηγικό και τον διαστημικό τομέα παρέχοντας μηχανικές αναλύσεις των κατασκευών στους παραπάνω τομείς με εξειδικευμένα εργαλεία, μεθόδους και λογισμικά, η Heliix που ασχολείται με τον τομέα της ενέργειας και έχει αναπτύξει μια καινοτόμο τεχνολογία που επιτρέπει την ανάκτηση θερμότητας από ρευστά χαμηλής θερμοκρασίας και τη μετατροπή της σε ηλεκτρικό ρεύμα, η Moptil Ltd που είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία μιας εφαρμογής που επιτρέπει, μέσω ενός mini ipad, την τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας και η Eazybnb που γνωρίσαμε την προηγούμενη εβδομάδα.
Γιατί όμως οι εταιρείες αυτές επέλεξαν να συμμετάσχουν στον Επιχειρηματικό Επιταχυντή και ποια είναι τα οφέλη που αποκόμισαν από τον τρίμηνο αυτό κύκλο; Ο κ. Κόκκινος από την Moptil Ltd είναι ξεκάθαρος: «Ως start up είχαμε ανάγκη από καθοδήγηση σε πολλά ζητήματα, όπως είναι η εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου προς εύρεση χρηματοδότησης, το μάρκετινγκ αλλά και η λήψη κρίσιμων και δύσκολων αποφάσεων. Αυτοί είναι και οι λόγοι που συμμετείχαμε στον Επιταχυντή όπου βρήκαμε μια ζεστή αγκαλιά και πολύ ανταπόκριση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμάς ήταν ότι μπορούσαμε να μοιραστούμε τα προβλήματα μας με ειδικούς, τονώνοντας την ψυχολογία μας σε δύσκολες στιγμές».
Στη συνέχεια του ζητήσαμε να μας πει περισσότερα πράγματα για την εφαρμογή που δημιούργησε η εταιρεία του, αλλά και το τι σημαίνει ο όρος «augmented reality». «Ο όρος Virtual Reality σημαίνει ότι όλα τα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην αναπαράσταση είναι εικονικά, ενώ Augmented Reality (Επαυξημένη Πραγματικότητα) σημαίνει ότι στην αναπαράσταση υπάρχει μίξη του πραγματικού περιβάλλοντος (π.χ. εικόνα από κάμερα) με εικονικά αντικείμενα, δίνοντας μας την εντύπωση ότι ζούμε κάτι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Οι αρχαιολογικοί χώροι που έχουμε αναπαραστήσει ψηφιακά (3d Reconstruction) είναι η Ακρόπολη, η Αρχαία Ολυμπία και η Κνωσός και τον ερχόμενο χρόνο η Ακρόπολη της Λίνδου και οι Δελφοί. Η ιδέα είναι ότι κάθε επισκέπτης στον Αρχαιολογικό χώρο θα μπορεί ανά πάσα στιγμή με τη βοήθεια ενός tablet και στοχεύοντας επάνω στα ερείπια των ναών, των αγαλμάτων κλπ., να τα βλέπει πλήρως αποκατεστημένα, τρισδιάστατα και με χρώματα. Το tablet λειτουργεί στην ουσία ως προέκταση των ματιών του επισκέπτη και όπως αυτός θα περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, θα μπορεί να δει σε πλήρη αντιστοιχία με τα πραγματικά μνημεία τον αρχαιολογικό χώρο όπως ήταν χιλιάδες χρόνια πριν. Για τις ανάγκες της εφαρμογής, αγάλματα και ναοί «επαναπατρίστηκαν» από όλα τα μουσεία του κόσμου, αναπαραστάθηκαν ψηφιακά και τοποθετήθηκαν στις θέσεις που βρίσκονταν στην αρχαιότητα. Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να εισέλθει και στο εσωτερικό των ναών και να τους δει όπως ήταν στην αρχαιότητα, γεμάτοι με αρχαία αντικείμενα, έπιπλα, αγάλματα κ.λ.π. Κάθε μία από της εφαρμογές μας είχε την επιμέλεια και επίβλεψη μιας ομάδας αρχαιολόγων, επικεφαλής των οποίων ήταν κάθε φορά ένας κορυφαίος έλληνας αρχαιολόγος. Η ομάδα υλοποίησης είναι πολύ μεγάλη και αποτελείται από ζωγράφους, 3D Artists, προγραμματιστές, και πολλούς άλλους. Στις νέες εκδόσεις μας θα υπάρχει και κίνηση ανθρώπων μέσα στα τρισδιάστατα μοντέλα μας».
Για την κ. Ψώνη και τους άλλους δύο έμπειρους μηχανικούς με τους οποίους ίδρυσε το Μάιο του 2013 την Heron Engineering ίσως ήταν η κρίση η αιτία που τους ώθησε να πάρουν την απόφαση αυτή. «Η ιδέα στριφογύριζε στο μυαλό μας από τα μέσα περίπου του 2012. Μας πήρε ένα χρονικό διάστημα για να περάσουμε από την σκέψη στην πράξη. Και οι τρεις θέλαμε να κάνουμε αυτό που διαλέξαμε. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις ότι θα περάσεις την μέρα σου και θα δώσεις την “ενέργειά” σου σε κάτι που σε γεμίζει. Η κρίση ίσως μας ώθησε να πάρουμε την απόφαση λίγο πιο γρήγορα. Αυτό που θα έλεγα σε κάποιον με καλή ιδέα είναι να το επιχειρήσει αλλά να έχει κάνει μια προετοιμασία -το ΙΝΝΟVATHENS βοηθάει σ' αυτό- και να μην περιμένει άμεσα αποτελέσματα. Εμείς τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε τα πρώτα αποτελέσματα αυτών των δυο χρόνων δουλειάς». Όσο για την υποστήριξη που έλαβε από τον Επιχειρηματικό Επιταχυντή του Κόμβου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων –INNOVATHENS, τη διαχώρισε σε τρεις διαφορετικούς τομείς:
«α) Πρακτική: ό,τι ερώτηση έχω ακόμα και για πολύ άπλα θέματα απευθύνομαι στους συνεργάτες του ΙΝΝΟVATHENS που προσπαθούν πάντα να με καθοδηγήσουν.
β) Επικοινωνιακή: Έμαθα να παρουσιάζω καλύτερα την εταιρεία μας. Αλληλεπιδρώντας με τις υπόλοιπες ομάδες κατάλαβα ότι κάποια πράγματα δεν ήταν πολύ ξεκάθαρα από την δική μου πλευρά. Η συζήτηση μαζί τους μου έδωσε κάποιες ιδέες για την δική μας περίπτωση.
γ) Ηθική: δεν είμαστε μονοί μας !!».
Info: Ο Κόμβος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας –INNOVATHENS– είναι μία υποδομή στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας σε έναν νεανικό χώρο έμπνευσης, στο πιο αναγνωρίσιμο τοπόσημο της Αθήνας, με περισσότερους από 700.000 επισκέπτες το χρόνο, την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Σκοπός του INNOVATHENS είναι να υποστηρίξει τη δημιουργία ενός δικτύου όπου δημιουργικοί άνθρωποι με καινοτόμες ιδέες, καταξιωμένοι επιχειρηματίες, ακαδημαϊκοί, μέντορες και ερευνητές ανταλλάσσουν γνώση, ερεθίσματα, τεχνογνωσία, εμπειρία και καλές πρακτικές μέσα από επαγγελματικές συναντήσεις, ομιλίες, παρουσιάσεις, εργαστήρια, ημέρες καριέρας και επιχειρηματικότητας, διαγωνισμούς και φεστιβάλ καινοτομίας. Πληροφορίες: 213 0109300, www.innovathens.gr και στο facebook.