Φαμπρ στο Φεστιβάλ: Ο Μπαλτάς τρολάρει τον Λούκο και τους φίλους του

Φαμπρ στο Φεστιβάλ: Ο Μπαλτάς τρολάρει τον Λούκο και τους φίλους του Facebook Twitter
Jan Fabre, Do We Feel With Our Brain and Think With Our Heart, 2012, photo Lieven Herreman, © Angelos bvba, collection Angelos bvba
1

 

Ο Μπαλτάς τρολάρει τον Λούκο και τους φίλους του. Τοποθετεί τον Γιαν Φαμπρ στο Ελληνικό Φεστιβάλ, για να τη βγει από τα αριστερά σε όσους εκτιμούσαν το ύφος του Λούκου. Και την πατάει εκεί που την πατάει παραδοσιακά αυτή η κυβέρνηση: σε επίπεδο συμβολισμού σκίζει, αλλά σε επίπεδο πραγματικότητας νοσεί. 

 

Οι περισσότεροι υπεύθυνοί  της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν “σωστοί” συμβολικά ―η Χριστοδουλοπούλου, η Κωνσταντοπούλου, ο Βαρουφάκης, ο Ξυδάκης, ο Γλέζος…― έλεγαν τα μεγάλα λόγια τους με ξεροκέφαλο ρομαντισμό (για να μη πούμε επιπολαιότητα) και εξήψαν καίρια τις ελπίδες των φηφοφόρων τους. Αλλά στην διαχείρηση της καυτής πατάτας υπήρξαν όλοι αποτυχημένοι. Τρόλαραν την Ευρώπη, τρόλαραν την τρόϊκα, τρόλαραν την αντιπολίτευση, τρόλαραν την Σύγχρονη Τέχνη, τρόλαραν το ευρώ κ.ο.κ. για να κάνουν τι; Μια τρύπα στο νερό! Όχι μόνο διότι τους πρόδοσε ο Τσίπρας και η κακή Τρόϊκα. Αλλά διότι το σύστημα δεν αλλάζει εκ των ένδον, με λεκτικές ρουκέτες, ευχολόγια, φωτογραφήσεις στο Paris Match και ινταλέησον στους επιταφίους. Το σύστημα είτε το διαλύεις (που στο εύχομαι― να δούμε λίγη δράση), είτε μαθαίνεις να το “δουλεύεις” με τους όρους του. 

 

Είτε, τέλος,  μαθαίνεις να δουλεύεις το κοινό. Να το τρολάρεις, λες κι είσαι ακόμη στην κατάληψη.

 

Ο Μπαλτάς τοποθετεί τον Γιαν Φαμπρ στο Ελληνικό Φεστιβάλ, για να τη βγει από τα αριστερά σε όσους εκτιμούσαν το ύφος του Λούκου. Και την πατάει εκεί που την πατάει παραδοσιακά αυτή η κυβέρνηση: σε επίπεδο συμβολισμού σκίζει, αλλά σε επίπεδο πραγματικότητας νοσεί.

 

Η τοποθέτηση του Φαμπρ είναι  μια τέτοια πράξη, εξόχως συριζαϊκή. Eίναι σαφώς καλύτερη, από όλα τα σενάρια που σέρνονταν ως τώρα-εκτός κι αν όλοι αυτοί οι φερόμενοι ως επίγονοι βγήκαν από την πόρτα, για να μπουν από το παράθυρο, π.χ. ως σύμβουλοι. 

 

Αλλά, τί ξέρει αυτός ο εικονοκλάστης κι ενδιαφέρων εικαστικός από το Ελληνικό σκέλος της φεστιβαλικής παραγωγής― που είναι και το μεγάλο του στοίχημα κάθε χρονιά; Τι ξέρει από τις ζυμώσεις και τα πρόσωπα της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας, την ιστορία τους, το στίγμα τους;  Τι θα ανεβάζει στην Επίδαυρο; Ποιάς νέας ελληνικής θεατρικής ομάδας ξέρει το έργο, για να της παραγγείλει τι; 

 

Στο επίπεδο των διεθνών μετακλήσεων πιθανόν να τα πάει καλά (ίσως όχι καλύτερα από τον πρώτο Λούκο). Αλλά αυτό έπαψε πια να είναι το μοναδικό στοίχημα, ειδικά μετά την σαρωτική εισβολή της Στέγης. Το στοίχημα είναι και να ζυμωθεί πρωτογενής ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία, σε όλες τις Τέχνες― το θέατρο, το χορό, τη μουσική, τα εικαστικά. 

 

Σε αυτό, φοβάμαι ότι έχει άγνοια. Για αυτό και ίσως τελικά, ο Φαμπρ αποδειχτεί παγίδα― να δράσουν μέσω αυτού οι Έλληνες τοποτηρητές του, τα ονόματα των οποίων αναμένουμε να ακούσουμε τώρα πια με ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Λέτε πως: "Το στοίχημα είναι και να ζυμωθεί πρωτογενής ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία, σε όλες τις Τέχνες― το θέατρο, το χορό, τη μουσική, τα εικαστικά." Σε αυτούς τους τομείς, πέραν από το χορό ίσως και σε σχέση με την εγχώρια δημιουργία, το Φεστιβάλ στα χρόνια του Λούκου δεν νομίζω πως τα πήγαινε καλά. Φυσικά δεν παραγνωρίζεται η συμβολή του στην καταφανέστατη βελτίωση του θεσμού, αλλά από την άλλη ποτέ δεν κατάλαβα γιατί υπήρξε τέτοια αδιαφορία για τη μουσική, για παράδειγμα, ιδίως όταν στον τομέα αυτό είχαμε την διάλυση του προγραμματισμού του Μεγάρου. Και διαφωνώ κάθετα με την απομάκρυνση και τον τρόπο που έφυγαν τον Λούκο, έστω κι αν υπήρχαν αντικειμενικά ζητήματα κακοδιαχείρισης που πρέπει να διερευνηθούν. Μένει να δούμε τι θα καταφέρει ο Φαμπρ, όχι φυσικά φέτος, αλλά από του χρόνου - αν υπάρξει Φεστιβάλ. Κατά τα άλλα, αντιλαμβάνομαι τη πολιτική γραμμή του εντύπου, αλλά πέρα από την κραταιά άποψη της αποτυχίας των απομακρυσμένων, υπάρχει και το έργο τους που μιλάει και κραυγάζει σε σχέση με τους σημερινούς άλλα και τους χτεσινούς. Ούτε η διαπραγμάτευση υπήρξε ατομική διαδικασία, ούτε το συμμάζεμα της Βουλής και η ενεργοποίηση της σε τομείς που λίμναζαν. Προφανώς ήταν πιο βολικό να ακολουθήσουν το δρόμο των προηγούμενων και να μη χάσουν τη χαρά της εξουσίας, παρά να προσπαθήσουν να βάλουν τέλος στο χάος που έρχεται.