Το 2014 πεθαίνει στην Αθήνα ο Κωστής Παπαγιώργης

Το 2014 πεθαίνει στην Αθήνα ο Κωστής Παπαγιώργης Facebook Twitter
0
Το 2014 πεθαίνει στην Αθήνα ο Κωστής Παπαγιώργης Facebook Twitter
Ο τελευταίος κορυφαίος της γλώσσας, του νοήματος, της ευστοχίας, αυτός που ποτέ δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές φιλοσοφίας, αλλά που για χάρη του, θα άξιζε να καθίσουν ξανά στα θρανία, οι περισσότεροι καθηγητές, που με έπαρση εξηγούν και παραδίδουν Χέγκελ και Χάιντεγκερ...

Δεν μπορεί να γραφτεί κάτι για τον Κωστή Παπαγιώργη κι ο συντάκτης να μη φανεί απροετοίμαστος ή λίγος. Ακόμη κι αν ήταν – και εξακολουθεί να είναι – μαθητής του. Δοκίμιο ή άρθρο ή μετάφραση, η γλώσσα και ο τρόπος να ανατέμνει κάθε τι ανθρώπινο –κουσούρι, συμπεριφορά, τακτική επιβίωσης ή αυτοκαταστροφής – καθιστά την απόπειρα μάταιη. Έχουν αναλυθεί, ειπωθεί και γραφτεί τα πάντα. Πρωτίστως από τον ίδιο και εν συνεχεία από όσους κατανόησαν, μελέτησαν το έργο και τη διαδρομή του και έγιναν, έστω και ελάχιστα, σοφότεροι από αυτό.

Ο τελευταίος κορυφαίος της γλώσσας, του νοήματος, της ευστοχίας, αυτός που ποτέ δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές φιλοσοφίας, αλλά που για χάρη του, θα άξιζε να καθίσουν ξανά στα θρανία, οι περισσότεροι καθηγητές, που με έπαρση εξηγούν και παραδίδουν Χέγκελ και Χάιντεγκερ, πεθαίνει τον Μάρτιο του 2014. Στη Lifo, όπου έγραφε από το πρώτο τεύχος της και στο Lifo.gr υπάρχει ένα τεράστιο κομμάτι των πιο δημιουργικών στιγμών της αρθρογραφίας του. Ακολουθεί ένα μικρό απόσπασμα για έναν σταθερό προβληματισμό στα γραπτά του Παπαγιώργη, τον θάνατο, όπου χωρίς συναισθηματισμούς, αλλά ανθρώπινα και βαθιά, εξηγείται ο προαιώνιο φόβος για το σίγουρο, για όλους, τέλος.

«Κάθε Παρασκευή θάβει μια Πέμπτη και κάθε Μεγαλοβδομάδα μια μικρή, κάθε Απρίλης θάβει κάποιον Μάρτη και κάθε χρόνος κάποιον άλλον χρόνο, ο αιώνας θάβει τον αιώνα και μέχρι την έλευση του μεγάλου ενιαυτού το μαύρο γάλα προσμένει να γαλουχήσει τις γενιές των θνητών. Αλλά η μέθη δεν πρέπει να πέφτει στα χέρια των γυναικών και των εφήβων. Οι γυναίκες μεθάνε μόνο με έρωτα, ενώ η ήβη δεν έχει ικανή υποψία της νύχτας. Οι ευγένειες της έχουν τον σφυγμό των θετικών πλευρών της ζωής. Μόνο ο άντρας που είναι αληθινά βασάνης, τιμωρημένος από τη σκέψη και την ηδονή μπορεί να πετάει τις σάρκες του στα όρνια. Γι’ αυτόν μιλάει ο στίχος του Μποντλέρ: χωρίς φόβο και τύψη θα γείρω καταγής να κοιμηθώ σαν το σκυλί».

 

Κεφ.16 – Περί θανάτου από το «Περί Μέθης», ενδέκατη έκδοση, Εκδόσεις Καστανιώτη.  

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ