Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!)

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
25

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Γλυπτική σύνθεση τοποθετημένη πάνω σε κεντρική είσοδο αυλης καθολικού ναού στην Καβάλα. Το γλυπτό καθώς και οι απομιμήσεις των πλαϊνών κιόνων είναι “προσεκτικά” χρωματισμένα.

 

κιτς, το [íts] O (άκλ.) : για κτ. που χαρακτηρίζεται από έλλειψη καλού γούστου, για κτ. που φτάνει στα όρια του γελοίου λόγω κυρίως των υπερβολικών και ετερόκλητων στοιχείων που το απαρτίζουν: Tο ~ επικρατεί στη ζωή μας. ~ θα μπορούσε να θεωρηθεί το κακόγουστο με καλή όμως πρόθεση. || (ως επίθ.): Παρακολούθησα ένα ~ θέαμα. [λόγ. < γερμ. Kitsch]

 

(από το Λεξικό της κοινής νεοελληνικής)

 

 

Και ποιός δεν αγαπάει το κιτς;

 

Όσο και να μας χαλούν την αισθητική πολλές από αυτές τις πολυκατοικίες που συναντούμε κατά καιρούς στο δρόμο μας, δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί την πομπώδη σουρεαλιστική γοητεία τους.

 

Πόσες φορές δεν αναφωνήσαμε: "Αυτό είναι για φωτογραφία!"

Ε, λοιπόν, οι άνθρωποι (αρχιτέκτονες;) πίσω από το blog archikitsch ξεκίνησαν μία τέτοια ακριβώς προσπάθεια συγκέντρωσης όλων αυτών των φανταχτερών κιτς αρχιτεκτονικών δημιουργημάτων..

Στόχος τους;
"Να μοιραστούν με τη διαδικτυακή κοινότητα την ακαταμάχητη γοητεία του κιτς στην αρχιτεκτονική."

Με απολαυστικές φωτογραφίες, ακόμη πιο τέλειες περιγραφές και λεζάντες, καθώς και τον δεκάλογο ενός ΑΛΗΘΙΝΟΥ κιτς-αρχιτεκτονήματος, που βάζει τα πράγματα στη θέση τους, το archikitsch συγκαταλέγεται στις αγαπημένες μου πιο πρόσφατες ανακαλύψεις, αν και - δυστυχώς- φαίνεται να είναι ανενεργό εδώ και κάποια χρόνια..

Ας μιλήσουν οι εικόνες: 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Εντυπωσιακά διαμορφωμένη όψη σε κεντρικό δρόμο της Καβάλας.

 

Όψη αραβούργημα

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Παραθαλάσσιο κτίριο που έχει απ΄ολα. Πέτρινη επένδυση στο ισόγειο, ξύλινα μπαλκόνια με μεταλλικές διακοσμήσεις, γύψινα λιονταράκια στην είσοδο, νεοκλασσικά κολωνάκια, πέργκολες σε κάθε όροφο, γυψινές γλάστρες, εμφανή στέγη……..

 

Εκλεκτικιστικό στύλ

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Φαίνεται ότι ο Νεοέλληνας δεν αντέχει χωρίς τις θύμησες του ένδοξου παρελθόντος του.Πώς να το κάνουμε, ένα σπίτι χωρίς κίονες, αετώματα, παραστάδες και μπαλούστρα είναι πολύ φτωχό…[ Τούμπα, Θεσσαλονίκη ]

 

Το μεγαλείο του σύγχρονου ελληνικού νεοκλασικισμού

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter

 

Ημιυπάιθριος

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Ημιυπαίθριος σε φοβερό στυλ βυζαντινου και ιωνικού ρυθμού

 

 

Βαρκούλες αρμενίζουν

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Πρωτοποριακή διαμόρφωση πρόσοψης κτιρίου σε σχημα καραβιού. Δυστηχώς το κτίριο δεν είναι ολοκληρωμένο. Φαντάζομαι ότι λείπουν τα κατάρτια, τα κουπιά και άλλα εντυπωσιακά στοιχεία.

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter

 

Φρουριακή αρχιτεκτονική

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Το κτίριο της φωτογραφίας συνδυάζει μοναδικά τον μεσαιωνικό πύργο, τις επάλξεις , τα ευρυχωρα, μπαλκόνια,τα αρχαιοελληνικά κολωνάκια και τις καμάρες. Κατα τα άλλα το υπόλοιπο κτίριο είναι ένα κανονικό ροζ σπίτι (με στεγη, παραθυρα, καμινάδες κλπ)

 

Οι αρχαιοελληνικές κολώνες ήταν Πορτατίφ

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Μεσα στη μέση ενός χορταριασμένου χωραφιού (στην περιοχή Σκοτίνας, Πιερίας) ξεπροβάλει σειρά απο κολώνες ιωνικού ρυθμού. Απο πάνω υπάρχει πλήρης ηλεκτρική εγκατάσταση για την τοποθέτηση φωτισμού. Εγω λέω οτι θα ταίριαζε ένας γλόμπος.

 

Χρυσές Λεπτομέρειες

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Παραλιακή πολυκατοικία (πρώτη στο κύμα στην Περαία Θεσσαλονίκης) διακοσμημένη με χρυσες λωρίδες, ενω οι αποχρώσεις του μπλέ προσδίδουν στο κτίριο νησιώτικο χαρακτήρα. Στην στέψη διακρίνεται επίσης χρυσή πλάκα με ανάγλυφη, ιστορική αναπαράσταση.

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter

 

Ο Ποδοσφαιριστής της Στέγης

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Ο δισκοβόλος του Μύρωνα έτοιμος να κλωτσίσει μια χρυσή μπάλα. Τεράστιο άγαλμα σε μέγεθος ορόφου τοποθετημένο σε πρόσοψη κτιρίου ελληνικού νησιού.

 

Σχέδιο-Χρώμα-Σύνθεση

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Μοναδικό κομμάτι κιτς αρχιτεκτονικής με προσήλωση στις αρχές της συμμετρίας και της χρωματικής αρμονίας.[ Κατάστημα ειδών διακόσμησης στην Χαλάστρα Θεσσαλονίκης ]

 

Επένδυση με φυσικά υλικά

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Τα χαρακτηριστικά αυτού του αρχιτεκτονήματος είναι η “ολόσωμη” επένδυση της πρόσοψης (όπου σε κάποια κεντρικά σημεία διακρίνονται και σχέδια), η λευκή πλαισίωση των κουφωμάτων απο γύψο και φυσικά η ρυθμική επανάληψη των πλαστικών γλαστρών.

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
[ Κατοικία στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης ]

 

Εορταστική Διακόσμηση

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Το κτίριο συνδυάζει με μοναδικό τρόπο δύο εντελώς διαφορετικούς τύπους κιγκλιδωμάτων (κλασικά γύψινα κολωνάκια με μεταλλικά χρωματιστά κάγκελα). Το σύνολο ολοκληρώνουν οι διακοσμητικές χαράξεις στο σοβά.

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter
Για τις ανάγκες τις Χριστουγεννιάτικης διακόσμησης του κτιρίου τοποθετήθηκε πράσινη γιρλάντα στα μπαλκόνια, αναδεικνύοντας και ενοποιώντας όλα τα παραπάνω ετερόκλητα στοιχεία.

 

 

Αριστουργήματα!

 

+

Για τους λάτρεις του θέματος, το 1984 κυκλοφόρησε μία εξαιρετική έκδοση 350 και πλέον σελίδων από τις εκδόσεις Πολύτυπο με τίτλο: Κάτι το Ωραίον. Μια περιήγηση στην νεοελληνική κακογουστιά.

 

 

++

 

Το blog Κάτι το Ωραίον συνεχίζει το έργο του βιβλίου, συγκεντρώνοντας - εκτός από κτίσματα, κι ένα σωρό άλλες κακόγουστες εκφάνσεις της καθημερινής ελληνικής πραγματικότητας, όπως π.χ το εξαιρετικό αυτό ακροκέραμο..

 

Το κιτς της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Τέχνη!) Facebook Twitter

Αρχείο
25

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

18 σχόλια
Σχετικά με τη φωτογραφία από τον καθολικό ναό της Καβάλας, αυτό που βλέπουμε, ο "προσεκτικός" χρωματισμός δηλαδή, δεν απέχει και πολύ από την εμφάνιση αντίστοιχων ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών και αρχιτεκτονικών μελών. Επίσης, στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για απομιμήσεις κιόνων όπως έχετε γράψει, αλλά παραστάδες με επίκρανα.
To no 10 "Φρουριακή αρχιτεκτονική" βρίσκεται στη Λεπτοκαρυά Πιερίας κοντά στο εξοχικό του θείου μου! έχω πετύχει πολλές φορές Βουλγάρες να παίρνουν sexy πόζες και να φωτογραφίζονται μαγιό μπροστά από το σπίτι!!
Γεια σου ρε Νεοελληνάρα μου!!! Απέκτησες απότομα, αναπάντεχα, ξαφνικά χρήμα με ουρά και μου γέμισες τον τόπο με τέτοια 'καλλιτεχνήματα'. Οφείλω να ομολογήσω πάντως ότι έχω δει και χειρότερα... Αλλά αλίμονο... εδώ σου λείπει η παιδεία, δε θα σου έλλειπε και η αισθητική;
Απορώ για ποιό λόγο η έκπληξη : από πρόσφατη επίσκεψη μου στην Ινδία, συμπεραίνω ότι στον τρόπο που χτίζουμε έχουμε είμαστε πολύ πιο κοντά με τους Ινδούς (δηλαδή οτι να ´ναι), συγκρινόμενοι με οποιαδήποτε κανονική Ευρωπαϊκή χώρα. Και εξηγώ το γιατί (σαν αρχιτέκτονας) :Σε οποιαδήποτε Ευρωπαϊκή χώρα, και περίπτερο να χτίσεις, χρειάζεται να έχει υπογράψει αρχιτέκτονας - στη χώρα μας εκτός το πλήθος αυθεραίτων που έχουν "φυτευτεί" προκειμένου οι πολιτικοί μας άρχοντες να βρίσκουν πελάτες,, ο οποιοδήποτε μηχανικός ή υπομηχανικός - με ή χωρίς αισθητική - μπορεί να σχεδιάζει κ να υπογράφει τα πάντα...Δυστυχώς το τρένο πέρασε και η μοναδική χώρα μας καταστράφηκε επιβαρύνοντας το φυσικό της περιβάλλον με τερατουργήματα αντίστοιχα με αυτά που βλέπουμε στο παραπάνω άρθρο...και η καταστροφή συνεχίζεται...
Όταν λες κανονική ευρωπαϊκή χώρα εννοείς οποιαδήποτε βρίσκεται στην ήπειρο Ευρώπη; Διότι μπορώ να σου βρω άπειρα παραδείγματα κύριε αρχιτέκτονα, χωρών που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει και ακόμα και σπίτια χτίζονται χωρίς την υπογραφή αρχιτέκτονα.
Δηλαδή δεν υπάρχουν Έλληνες αρχιτέκτονες που κάνουν τερατουργήματα?? Έχουν όλοι αισθητική και είναι καλόγουστοι??? Δε νομίζω πως στη σχολή θα πάρουν όλοι τέτοιου είδους παιδεία. Πιστεύω πως ο κάθε λαός είναι μοναδικός και αυτά που βλέπουμε στη βόρεια Ευρώπη , ίσως μας αρέσουν αλλά δεν είναι αυτό που μας ταιριάζει όσο και αν προσπαθούμε. Άλλο κλίμα, άλλη νοοτροπία. Προσωπικά θα έλεγα ότι μας αρέσει το κιτς (ή αυτό που εμείς θεωρούμε κιτς). Αν ο άλλος έχει μεγαλώσει σε υπέρ-σκαλιστό σπίτι με σεμεδάκια πάνω στην tv, πλάκα Καρύστου για επένδυση και γύψινα δελφίνια στο χρωματιστό συντριβάνι του, μην περιμένεις οτι επειδή σπουδάζει αρχιτεκτονική, του γίνεται και λοβοτομή για να ξεχάσει το ποιος είναι. Ο Έλληνας το πρώτο Σαββατοκύριακο του Ιουνίου θα πάρει το τάπερ με τα κεφτεδάκια και θα πάει να καπνίσει πίνοντας φραπέ κάτω από μια ομπρέλα στην κοντινή παραλία. Ακόμα και αν αυτός ο συγκεκριμένος δεν είναι αρχιτέκτονας, θα είναι πελάτης κάποιου αρχιτέκτονα.
Δεν θεωρώ ότι επειδή ένας αρχιτέκτονας κατάγεται από την Ελλάδα θα υιοθετήσει τα σεμεδάκια και την κιτς κουλτούρα. Πολύ απλά, ναι όταν μπαίνεις σε μια τέτοια σχολή μαθαίνεις να σκέφτεσαι, να ανοίγεις τα μάτια σου και να μαθαίνεις για όλα τα στιλ, μαθαίνεις να συνθέτεις, να σχεδιάζεις, να στέκεσαι στις λεπτομέρειες. Αν δεν πράξεις αντίστοιχα καλύτερα να αλλάξεις επάγγλεμα. Και αυτό, προφανώς, ισχύει για κάθε εθνικότητας αρχιτέκτονα. Επίσης, δεν πιστεύω ότι ό λαός μας δεν μπορεί να δεχτεί διαφορετική αισθητική. Η νέα γενιά αρχιτεκτόνων θα έρθει και ελπίζω να αποκτήσουμε μια αισθητική παιδεία που δεν θα χει σύνορα, θα δέχεται ότι υπακούει σε αισθητικούς κανόνες και δεν θα τρέφει το κιτς. Εμένα προσωπικά, που σπουδάζω αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων - δηλαδή ΤΕΙ, ούτε καν Πολυτεχνείο - μου μαθαίνουν άλλα πράγματα, και ότι τα κλισέ για τα ταπεράκια, την παραλία και τα λοιπά είναι μπούρδες. Ο άνθρωπος έχει την ίδια ανάγκη για καλαισθησία όπου και αν ζει. Απλά εμείς δεν έχουμε καλλιεργηθεί. Ας ανοίξουμε τα μάτια μας να πάμε λίγο παραπέρα, δεν θα μείνουμε μια ζωή στη κακογουστιά.
Μήπως υπάρχουν ενοικιαζόμενα δωμάτια απέναντι από τον ποδοσφαιριστή στην στέγη;Σε ελληνικό νησί και με εξασφαλισμένο γέλιο όλη μέρα θα είναι οι καλύτερες διακοπές της ζωής μου!