To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter
2

Ισραηλινοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα ερείπια ενός εντυπωσιακού φρουρίου που χτίστηκε πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια πριν από Έλληνες, στο κέντρο της παλιάς Ιερουσαλήμ. Τα ερείπια αυτά αποτελούν τα πρώτη αδιάσειστα στοιχεία μιας εποχής όπου ο ελληνιστικός πολιτισμός κυριάρχησε σε αυτήν την αρχαία πόλη.

Την σημαντική αυτή ανακάλυψη παρουσιάζει σε εκτενές ρεπορτάζ το Νational Geographic το οποίο επισημαίνει πόσο εντυπωσιακή και αποκαλυπτική είναι για εκείνη την ιστορική περίοδο.

Η Ακρόπολη, μέχρι τώρα γνωστή μόνο από τα αρχαία  κείμενα, ήταν στο επίκεντρο μιας αιματηρής εξέγερσης που τελικά οδήγησε στην εκδίωξη των Ελλήνων, ένα συμβάν που εξακολουθεί να γιορτάζεται από τους Εβραίους κατά το Χανουκά. Αλλά η ανασκαφή στη σκιά του Όρους του Ναού, που ονομάζεται Haram esh-Sharif από τους μουσουλμάνους, έχει προκαλέσει διαμάχη σε αυτό το πολιτικά φορτισμένο μέρος της γης.

"Έχουμε πλέον μαζικά αποδεικτικά στοιχεία  ότι αυτό είναι μέρος του φρουρίου που ονομάζεται Άκρα," δήλωσε ο Doron Ben-Ami, ένας αρχαιολόγος από την ισραηλινή Αρχή Αρχαιοτήτων ο οποίος ηγείται της προσπάθειας στην ανασκαφή.

Τα ερείπια βρίσκονται κάτω από την περιοχή που ήταν ένα πάρκινγκ ανάμεσα στο Όρος του Ναού προς τα βόρεια και το Παλαιστινιακό χωριό Silwan προς το νότο.

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter

Ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε την Ιουδαία τον 4ο αιώνα π.Χ. και οι διάδοχοί του φιλονικούσαν πάνω από τα λάφυρα. Η Ιερουσαλήμ, πρωτεύουσα της Ιουδαίας, στάθηκε στο πλευρό του βασιλιά του Αντίοχου Γ των Σελευκιδών για να εκδιώξουν την αιγυπτιακή φρουρά από την περιοχή και αυτός σαν αντάλλαγμα παραχώρησε στους  Ιουδαίους θρησκευτική αυτονομία. Για σχεδόν 150 χρόνια, ο ελληνικός πολιτισμός και η γλώσσα άκμασαν στην περιοχή. Η κατάρρευση ξεκίνησε με την εξέγερση που έγινε το 167 π.Χ. 

 

Συγκρούσεις μεταξύ των παραδοσιακών Εβραίων και εκείνων που είχαν επηρεαστεί από τον Ελληνισμό οδήγησαν σε εντάσεις, και οι Εβραίοι αντάρτες ξεκίνησαν την εξέγερση την οποία όμως λέγεται πως κατέπνιξε ο Αντίοχος Δ' Επιφανής των Σελευκίδων.

Σύμφωνα με εβραϊκά συγγράμματα οι Σελευκίδες έχτισαν ένα τεράστιο φρούριο στην πόλη του Δαβίδ με ένα μεγάλο και ισχυρό τείχος, και πύργους, την αρχαία Άκρα η οποία παρέμενε απόρθητη σε απόπειρες που έγιναν. Όμως το 141 ο Σίμων ο Μακκαβαίος έγινε κύριος της Άκρας και φέρεται να εκδίωξε τους Έλληνες.

Το τι ακριβώς συνέβη μετά παραμένει θολό και διχάζει τους μελετητές εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα. Σύμφωνα με τον ιστορικό Ιώσηπο Φλάβιο, έναν Εβραίο που υπηρέτησε στη Ρώμη τον πρώτο αιώνα μ.Χ., ο Σίμων ο Μακκαβαίος πέρασε τρία χρόνια κατεδαφίζοντας την Άκρα, προκειμένου να διασφαλίσει πως δεν θα υπερίσχυε του ναού.

Ο ναός βρισκόταν στα βόρεια της πόλης του Δαυίδ, περισσότερα από 30 μέτρα πάνω από τα σύνορα της Ιερουσαλήμ, οπότε η εκδοχή του Ιώσηπου εξηγεί κατά πολύ αυτό το γεωγραφικό μπέρδεμα.

Ωστόσο στο Α' Μακκαβαίων, ο συγγραφέας επιμένει πως ο Σίμων στην πραγματικότητα ενίσχυσε τις οχυρώσεις κι έκανε την πόλη μέχρι και δικό του τόπο διαμονής. Αυτή η ασυμφωνία γέννησε δεκάδες θεωρίες τον περασμένο αιώνα, αλλά χωρίς καμία απτή αρχαιολογική απόδειξη.

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter

Μια ανακάλυψη που προκαλεί αντιδράσεις

Όταν μια ισραηλινή οργάνωση που ονομάζεται Ir David Foundation ανακοίνωσε σχέδια κατασκευής ενός μουσείου πάνω από το πάρκινγκ, ο Ben-Ami ξεκίνησε μια ανασκαφή διάσωσης το 2007.

Το εύρημα έρχεται να παραμερίσει θεωρίες που τοποθετούσαν την Άκρα  βόρεια του ναού, ακριβώς δίπλα του ή στο ύψωμα στα δυτικά που καλύπτεται από τα τωρινά τείχη της πόλης. Κανείς δεν είναι περισσότερο ενθουσιασμένος με την ανακάλυψη από τον  Bezalel Bar-Kochva, ιστορικός ομότιμος στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ. Το 1980 είχε υποστηρίξει σε άρθρο του ότι το φρούριο δεν ήταν εκεί που όλοι το είχαν τοποθετήσει και πως τα στοιχεία για την ύπαρξή του είχαν προέλθει από πλαστή ιστορία κάποιου ιστορικού που ήθελε με την καταγραφή αυτή να κάνει τον Σίμων να λογοδοτήσει για την ισοπέδωση της Άκρας.

Ο Oren Tal, αρχαιολόγος στο πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ αλλά ανεξάρτητος με την ανασκαφή, είπε πως η ανακάλυψη του Ben-Ami είναι «η καλύτερη δυνατή υποψήφια» για την Άκρα. «Το εύρημα είναι συναρπαστικό» συμφώνησε και ο ισραηλινός αρχαιολόγος Yonathan Mizrachi. «Αυτό υποδεικνύει πως η Ιερουσαλήμ υπήρξε για μεγάλο χρονικό διάστημα μια ελληνιστική πόλη, στην οποία οι ξένοι κυριαρχούσαν κι έχτισαν πολλά περισσότερα από αυτά που νομίζουμε» προσθέτει.

Ο Mizrachi είναι αντίθετος με το χτίσιμο του μουσείου γιατί θα καταστρέψει τα ερείπια. Μάλιστα μια σχεδιαστική επιτροπή στο Ισραήλ έδωσε τον περασμένο Ιούνιο εντολή στο Ir David Foundation να μικρύνει το μέγεθος της κατασκευής. Ο Mizrachi διαμαρτύρεται επίσης πως οι ντόπιοι, στην πλειονότητά τους Παλαιστίνιοι, δεν έχουν ληφθεί υπόψη ούτε έχουν αναμιχθεί στην ανασκαφή, που γίνεται κυριολεκτικά, έξω από την πόρτα τους.

Την ίδια στιγμή, οι Παλαιστίνιοι του Σιλβάν, λένε πως οι εργασίες έχουν προκαλέσει σοβαρές ρωγμές σε τοίχους και θεμέλια στα σπίτια της γειτονιάς και πως απειλείται η ασφάλειά τους. Κατά βάθος, οι κάτοικοι ανησυχούν πως η ανασκαφή, όσο σημαντική κι αν είναι για τους ερευνητές, στην ουσία οδηγεί στην πλήρη διάλυση του χωριού τους.

«Αυτή η ανασκαφή δεν είναι αναζήτηση της ιστορίας. Έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει ένα σχέδιο συμφωνίας » λέει ο Jawad Siam, διευθυντής του Madaa Community Center. Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του Ir David δεν έχουν πάρει ακόμη θέση, ωστόσο ο Ben-Ami δήλωσε σχετικά με τις ενστάσεις: «Όταν σε καλεί η Ιερουσαλήμ, ποτέ δεν λες όχι. Εγώ ειδικεύομαι στην αρχαιολογία, όχι στην πολιτική».

Με τις πληροφορίες από το Νational Geographic

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ