: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ
«Δ.Α. ΧΑΡΙΔΙΑΔΗΣ»

Η τοπιογραφία της μεταπολεμικής Ελλάδας και τα υπέροχα πρόσωπα που τη διέτρεξαν στην έκθεση και στο λεύκωμα του Μουσείου Μπενάκη για τον Δημήτρη Χαρισιάδη.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ Ι. ΑΝΕΣΤΗ,18.2.2009

Γοητευμένος από τοεφήμερο και την πολύτιμη στιγμή, μάρτυραςγεγονότων που συντάραξαν και καθόρισαντην ταυτότητα του Έλληνα μεταπολεμικά,ο Δημήτρης Χαρισιάδης δημιούργησε μιαμοναδική πινακοθήκη προσώπων καικαταστάσεων που καθόρισαν τη χώρα. Τοέργο του αποκαλύπτεται στη μεγάλη έκθεσηπου πραγματοποιεί το Μουσείο Μπενάκη(κτίριο οδού Πειραιώς, ως τις 19 Απριλίου)αλλά και στο σχεδόν μεγαλειώδες λεύκωμαπου τη συνοδεύει.

O ΔημήτρηςΧαρισιάδης με το πρακτορείο του Δ.Α.Χαρισιάδη κάλυψε στη μεταπολεμικήπερίοδο όλα τα είδη της φωτογραφίας,προσφέροντας ένα απρόσμενο πανόραμακορυφαίων και καθημερινών στιγμών,προσώπων, γεγονότων και ατμόσφαιραςμιας περιόδου ασφυκτικής για την Ελλάδατου Μεσοπολέμου. Το αρχείο του, πουανήκει πλέον στο Μουσείο Μπενάκη,αποτελείται από 120.000 αρνητικά, 75 ντοσιέμε τυπώματα εξ επαφής και 4.500 φωτογραφίεςσε μεγέθυνση. Τα θέματά του, όπωςπαρουσιάζονται στην έκθεση και στολεύκωμα, χωρίζονται στις εξής ενότητες:Τα πρώτα βήματα, Δεκαετία'40, Υπαίθριοςζωή, Στιγμιότυπα κοινωνικής ζωής, ΣτιγμέςΘεάτρου, Αρχαιότητες, Τοπίο, Αρχιτεκτονική,Βιομηχανία, Ναυπηγεία. Καθεμιά από αυτέςτις ενότητες συνοδεύεται από κείμεναπου υπογράφουν οι Αγγελος Δεληβοριάς,Κωστής Α. Λιόντης, Γεωργία Ιμσιρίδου,Αλεξάνδρα Μόσχοβη, Αλίκη Τσίργιαλου,Τάσος Σακελλαρόπουλος, Φανή Κωνσταντίνου,Σπύρος Γιανναράς, Κωστής Αντωνιάδης,Πλάτων Μαυρομούστακος, Φανή Μαλύχου-Tufano,Ηρακλής Παπαϊωάννου, Νίκος Βατόπουλος,Γιάννης Σταθάτος, Κώστας Δαμιανίδης.

Τα κείμενα ακολουθούντο ρυθμό που επιτάσσουν οι ίδιες οιφωτογραφίες, με ιδιότητες γλυπτικήςτέχνης, αφηγηματικής έξαρσης πουστηρίζεται στα πιο λιτά μέσα: άσπρομαύρο, κάδρο απολύτως γεωμετρημένο,θέματα ισότιμα ιδωμένα από τον Τσώρτσιλκαι τον Πλαστήρα στην Αθήνα, τους γέρουςστα καφενεία της επαρχίας βυθισμένουςστην ανάγνωση εφημερίδων, τα ζόρικαπαιδικά πρόσωπα που ισορροπούν μεταξύφόβου και λαχτάρας για τη ζωή, μέχρι τααρχαιολογικά ευρήματα του Πειραιά καιτο εργοστάσιο της Χαλυβουργικής στηνΕλευσίνα. Οι φωτογραφίες του φέρουν τοχαρακτηριστικό του ανόθευτου, όπωςαποτυπώνεται συχνά στα κείμενα πουσυνοδεύουν την έκδοση. Γράφει χαρακτηριστικάο Κωστής Αντωνιάδης: «Η επιλογή τηςγωνίας απ' όπου φωτογράφιζε και κυρίωςη επιλογή της στιγμής της φωτογράφισηςδείχνουν πως διέθετε μια συγκροτημένηαισθητική αντίληψη της ανόθευτηςφωτογραφικής απεικόνισης, η οποίαεντέλει επιβεβαιώνει τα συναισθήματαπου έτρεφε για το πιο ενδιαφέρον θέμαπου υπάρχει εις τον Κόσμον». Ο λόγος γιατον άνθρωπο, για τον οποίο ο ίδιος οΧαρισιάδης έλεγε ότι είναι το θέμα μετο «ανώτατο ενδιαφέρον».

Ο ανθρωπιστής φωτογράφος

Ο ανθρωπιστής φωτογράφος

Εκδόσεις: Μουσείο Μπενάκη
Σελίδες: 336