PATRICIA HIGHSMITH: Ο ΤΑΛΑΝΤΟΥΧΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΡΙΠΛΕΫ
Ο οριακός ήρωας της Πατρίτσια Χάισμιθ κάνει την πρώτη του εμφάνιση στο μυθιστόρημά της Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϋ, από τις εκδόσεις Άγρα.
Πάντα κάτι παρουσιάζεται. Αυτή είναι η φιλοσοφία του Τομ Ρίπλεϊ, μια φράση-κλειδί για το χαρακτήρα του απαράμιλλου ήρωα που δημιούργησε η Πατρίτσια Χάισμιθ στο Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ, πρώτο μυθιστόρημα της σειράς που ξεκίνησε το 1955 και ολοκληρώθηκε το 1990, το οποίο κυκλοφορεί απ' τις εκδόσεις Άγρα σε νέα μετάφραση του Ανδρέα Αποστολίδη.
«Πάντα πίστευε πως είχε το πιο βαρετό πρόσωπο του κόσμου, που το ξεχνούσε κανείς αμέσως, με μια έκφραση υπακοής που δεν την καταλάβαινε, και με μια δόση ακαθόριστου φόβου που δεν είχε μπορέσει ποτέ να τον εξαλείψει. Το πρόσωπο ενός αληθινού κομφορμιστή». Αυτόν τον κομφορμιστή προσπαθεί να ξεφορτωθεί ο Ρίπλεϊ, ζητώντας απεγνωσμένα την ευκαιρία να γίνει κάποιος άλλος, κάποιος πιο γοητευτικός, πιο αστραφτερός, πιο προνομιούχος, ευκαιρία που του δίνεται όταν ο πατέρας ενός γνωστού του, του πλουσιόπαιδου Ντίκι Γκρίνλιφ, επιμένει ότι ο Τομ, για τον οποίο διατηρεί τη λανθασμένη εντύπωση του καλού παιδιού, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να πάει να μαζέψει τον γιο του από την Ιταλία όπου περνάει αμέριμνος τον καιρό του ζωγραφίζοντας, χωρίς κανένα ταλέντο.
Ο Τομ θα πάει στην Ιταλία, θα συναντήσει και θα μισοερωτευτεί τον Ντίκι, με τον οποίο θα δημιουργήσει μια πλατωνική, λανθάνουσα ομοφυλοφιλική σχέση, που παλινδρομεί ανάμεσα στη λατρεία και την αποστροφή, μέχρι που θα τον σκοτώσει και θα ιδιοποιηθεί την ταυτότητά του, αρχίζοντας την πορεία προς τη μετατροπή του στον, εστέτ, αμοραλιστή, παγερό δολοφόνο που αισθάνεται πως έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να σκοτώνει, τις περιπέτειες του οποίου ξεδιπλώνει η Πατρίτσια Χάισμιθ σε τέσσερα ακόμα μυθιστορήματα, τα οποία κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα.
«Η δεσποινίς Χάισμιθ... είναι μια συγγραφέας που έχει δημιουργήσει έναν δικό της κόσμο - έναν κόσμο κλειστοφοβικό και ανορθολογικό στον οποίο εισερχόμαστε κάθε φορά με μια αίσθηση προσωπικού κινδύνου» λέει ο Γκράχαμ Γκριν για τη συγγραφέα που άνοιξε νέους δρόμους στο είδος της αστυνομικής λογοτεχνίας. Η μεγάλη της μαεστρία γέννησε έναν ήρωα που γοητεύει προκαλώντας στον αναγνώστη απέχθεια, σαν κάτι φριχτό που δεν μπορείς να σταματήσεις να το κοιτάζεις· αίσθηση που ενσαρκώθηκε ιδανικά απ' την απόκοσμη, ανατριχιαστική ομορφιά του Αλέν Ντελόν στην ταινία του Ρενέ Κλεμάν Γυμνοί στον ήλιο (1960), αλλά και σε μια πιο πρόσφατη ταινία, τον Ταλαντούχο κύριο Ρίπλεϊ του πρόωρα χαμένου Άντονι Μινγκέλα, με τον Ματ Ντέιμον να τονίζει με τη συγκλονιστική, συγκρατημένη ερμηνεία του τη γλοιώδη, ύπουλη φύση του Ρίπλεϊ.