Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter
Κι όμως υπάρχει ένα μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Οι ειδικοί βέβαια αμφισβητούν την πιστότητά του.
1

Ο άνθρωπος που μακέλεψε τον κόσμο, ο Αδόλφος Χίτλερ, «πατέρας» του Ναζισμού και της επαγγελματικής προπαγάνδας, γνώριζε πολύ καλά, ότι τα γραπτά μπορεί να μένουν, τα λόγια, όμως, και ο τρόπος που μιλά κάποιος στα πλήθη μπορούν κυριολεκτικά να κινήσουν βουνά.

Ο Φύρερ πόνταρε πολλά -και δυστυχώς είχε δίκιο- στον «ρήτορα», ως κατασκευή που συγκινεί τα πλήθη. Και πέρα από τους προφανείς λόγους είχε κι άλλους, προσωπικούς, στο να επιμένει στο πώς ο ίδιος ακουγόταν στις ομιλίες του. Αν και οι στενοί του σύμβουλοι στο Γ' Ράιχ, στις σημειώσεις και τα απομνημονεύματα τους, συχνά τον αναφέρουν ως «γοητευτικό άντρα» (!), η αλήθεια είναι ότι ο Χίτλερ είχε περίεργη εξωτερική εμφάνιση, ενώ σε νεαρή ηλικία, το μεγαλύτερο πρόβλημα του ήταν να πιάσει και να καταφέρει να συντηρήσει μία απλή κουβέντα με κάποιον ή με μια παρέα. 

Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη...

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Και φυσικά γνώριζε το μειονέκτημά του. Παρά τις 5.000 ομιλίες που έδωσε κατά τη διάρκεια της φονικής του πορείας στην Ευρώπη, ο Χίτλερ δεν άφηνε τίποτα στην τύχη. Εξασκούνταν μέχρι εξοντώσεως στη ρητορική, αποστήθιζε τους λόγους του, στεκόταν με επιμονή για ώρες μπροστά στον καθρέφτη, προβάροντας τα σημεία στα οποία ήθελε να σταθεί. Όλα αυτά, φρόντιζε πάντα να τα συνοδεύει με πομπώδεις χειρονομίες και εκφράσεις, με γκριμάτσες οργής που εναρμονίζονταν με τους μονίμως σε υψηλούς τόνους λόγους του. Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη... 

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Άλλωστε, ανάμεσα στα ουρλιαχτά και τις μανιασμένες χειρονομίες κρύβονταν και μεγάλες υποσχέσεις, ότι θα έκανε τη Γερμανία μεγάλη ξανά (αν θυμίζει κάτι αυτό από το σήμερα, προφανώς και δεν είναι τυχαίο), γι' αυτό και από το 1933 και μετά οι κόποι του απέδωσαν, οι Γερμανοί πείστηκαν ότι ο νεαρός από το πραξικόπημα της μπυραρίας είχε... όραμα για τη χώρα τους. Και φυσικά, ποιος να υπέθετε ότι υπάρχει έστω και ένα ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ να μην μπορεί να φέρει εις πέρας μία απλή συζήτηση.

Εξαρτάται, βέβαια, με τον ποιον έκανε αυτή τη συζήτηση. Και ο λόγος γίνεται για το ηχητικό ντοκουμέντο που ηχογραφήθηκε κρυφά το 1942 και πρόκειται για 11 λεπτά από τη συνάντησή του με τον βαρόνο Καρλ Γκούσταφ Έμιλ Μάνερχαϊμ, Φινλανδό στρατάρχη και πολιτικό. Είναι το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός μπροστά στον Μάνερχαϊμ, στον οποίο και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Η συνάντηση των δύο έγινε με αφορμή τα 75α γενέθλια του Μάνερχαϊμ, στα οποία μάλιστα θα υπήρχαν και δημοσιογράφοι για να καλύψουν το μήνυμα του Μάνερχαϊμ. 

 

Η μαγνητοφώνηση αυτής της συνομιλίας στις 4 Ιουνίου του 1942 έγινε από τον Thor Damen, έναν τεχνικό της Κρατικής Ραδιοφωνίας της Φινλανδίας και μάλιστα έγινε αφορμή για να απειληθεί η ζωή του. Κι αυτό γιατί σε κάποια στιγμή της ηχογράφησης που έπρεπε να είχε σταματήσει από ώρα, κάποιοι από τα SS ανακάλυψαν ότι η μαγνητοφώνηση συνεχιζόταν και ακολούθησε ολόκληρη περιπέτεια, προκειμένου να αποσπαστεί η μαγνητοταινία από τον Damen. Ο ίδιος κατάφερε να διασώσει το συγκεκριμένο κομμάτι της συζήτησης, μόνο που όταν βγήκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 1950 αμφισβητήθηκε έντονα η πιστότητα του και το αν όντως ο Χίτλερ πρωταγωνιστεί σε αυτή την κουβέντα. 

Κατά τους ιστορικούς δύο είναι τα σημεία που δεν τους επιτρέπουν να πιστέψουν ότι ο Χίτλερ μιλά σ' αυτή τη μαγνητοταινία: το πρώτο είναι ο συγκαταβατικός, ήρεμος τόνος που χρησιμοποιεί στις διατυπώσεις του ο Χίτλερ. Το δεύτερο είναι ένα άλλο γεγονός που αναφέρθηκε από αξιωματούχους των SS και σημειώθηκε στο περιθώριο αυτής της συνάντησης, δυστυχώς, όμως, μέχρι σήμερα θεωρείται αβάσιμος ισχυρισμός: ότι κατά τη διάρκεια της κουβέντας των δύο αντρών, ο Μάνερχαϊμ άναψε τσιγάρο. Η απέχθεια του Χίτλερ για το κάπνισμα ήταν γνωστή και γινόταν σεβαστή ακόμη και από μεγαλόσχημους άλλων χωρών. Ωστόσο, όπως φημολογείται στην περίπτωση του Μάνερχαϊμ δεν αντέδρασε, συνεχίζοντας κανονικά την κουβέντα του. Αυτό -κατά άλλες πηγές- αποκάλυψε στον φινλανδό στρατάρχη, ότι ο άντρας απέναντι του δεν βρισκόταν πια σε θέση ισχύος και ακριβώς γι' αυτό αποφάσισε να μην του παράσχει καμία βοήθεια... 

Όσο για το αν πραγματικά ακούγεται ο Χίτλερ σ' αυτό το ντοκουμέντο, πέρα από την ιστορία έχει απαντήσει και το εργαστήριο ανάλυσης ήχου των Γερμανικών Αστυνομικών Αρχών, με τον ειδικό σε ό,τι αφορά τις συχνότητες του ήχου δρ. Stefan Gfroerer να εμφανίζεται βέβαιος ότι η φωνή που ακούγεται στο απόσπασμα ανήκει κατηγορηματικά στον Αδόλφο Χίτλερ. 

Με στοιχεία από History Channel, All That Interesting.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Στήλες / Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Τόσο ο -μάλλον «μονόπαντος»- εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του ναζισμού και του κομμουνισμού στο Ταλίν, όσο και οι ίσες αποστάσεις του Τραμπ μετά το μακελειό στο Σάρλοτσβιλ φαίνεται να εντάσσονται στην -χρεωκοπημένη στην πράξη- θεωρία των δύο άκρων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ