Τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας του Πανεπιστημίου Carlos III της Μαδρίτης απαιτούν μια γρήγορη αντίδραση από το Facebook ώστε να σταματήσει να επεξεργάζεται ευαίσθητες πληροφορίες των Ευρωπαίων χρηστών του (όπως πολιτικός ή σεξουαλικός προσανατολισμός, συνθήκες υγείας ή θρησκευτικές πεποιθήσεις) για διαφημιστικούς σκοπούς.
Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ (GDPR) θα τεθεί σε ισχύ στις 25 Μαΐου, και πρόκειται να εισάγει αυστηρότερους περιορισμούς στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν και να αποθηκεύουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών τους. Οι συνέπειες του είναι περίπλοκες και οι ενδεχόμενες κυρώσεις για μη συμμόρφωση πολύ αυστηρές (μπορεί να φτάσουν έως τα 20 εκατομμύρια ευρώ). Αυτός ο κανονισμός θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις ξένες εταιρείες τεχνολογίας που λειτουργούν εντός της ΕΕ, δεδομένου ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα, τόσο ελεύθερα όσο και αποδοτικά, όπως έκαναν μέχρι τώρα.
Το Facebook είναι μία από αυτές τις εταιρείες και θα πρέπει να αλλάξει εντελώς την προσέγγισή του στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του - τουλάχιστον για τους ευρωπαίους χρήστες του - σύμφωνα με μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημίου Carlos III της Μαδρίτης.
Η μελέτη αποκαλύπτει ότι το Facebook διαχωρίζει πάνω από το 73% των χρηστών του στην ΕΕ βάσει των ενδιαφερόντων τους, τα οποία σχετίζονται με πληροφορίες και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Το νούμερο αυτό αντιστοιχεί στο 40% του συνολικού πληθυσμού της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα περίπου 205 εκατομμυρίων Ευρωπαίων δεν είναι εντελώς ανώνυμα και η ταυτότητά τους θα μπορούσε να προσδιοριστεί, να επεξεργαστεί και να διαχωριστεί από τα αποθηκευμένα δεδομένα του Facebook - ενδεχομένως θέτοντας σε κίνδυνο την ιδιωτική ζωή των χρηστών και καθιστώντας τα ευάλωτα σε κακόβουλες επιθέσεις.
Η πρακτική αυτή είναι αυστηρά αντίθετη προς τον επικείμενο νόμο της ΕΕ, ο οποίος απαγορεύει την εξερεύνηση κατηγοριών προσωπικών δεδομένων τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε κίνδυνο του ιδιωτικού απορρήτου - όπως η πολιτική τοποθέτηση, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, οι σεξουαλικές προτιμήσεις κλπ.
Τόσο ο νέος κανονισμός GDPR όσο και πολλές άλλες εθνικές νομοθετικές διατάξεις προστασίας προσωπικών δεδομένων στην ΕΕ, ορίζουν ορισμένες κατηγορίες προσωπικών δεδομένων ως πολύ ευαίσθητες και επιβάλλουν την απαγόρευση της επεξεργασίας τους, εκτός πολύ λίγων εξαιρέσεων.
Στο συμπέρασμά τους, οι ερευνητές José González Cabañas, Ángel Cuevas και Rubén Cuevas, δηλώνουν ότι ένας από τους λόγους για τους οποίους το Facebook διατηρεί ένα αρχείο των δεδομένων των χρηστών είναι η βελτίωση των διαφημιστικών τάσεων και προτιμήσεων, πράγμα που σημαίνει ότι η εταιρεία «εκμεταλλεύεται εμπορικά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα διαφημιστικούς σκοπούς». Κάτι, το οποίο απαγορεύει ρητά ο νέος νόμος GDPR και σύντομα θα τιμωρείται με πρόστιμα ίσα με το 4% του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε την αρχική μελέτη εδώ (PDF).