Review από τη συναυλία της Μαρίκας Κλαμπατσέα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Review από τη συναυλία της Μαρίκας Κλαμπατσέα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
0

Review από τη συναυλία της Μαρίκας Κλαμπατσέα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter

 

Η Μαρίκα Κλαμπατσέα αποτελεί μοναδική και μοναχική περίπτωση Ελληνίδας αβάν γκαρντ δημιουργού και performer. Την έμαθα πριν μία δεκαετία περίπου από τον Αντρέα Παγουλάτο, όταν ο ποιητής μου είχε χαρίσει το άλμπουμ της με τίτλο La Saradua. Θυμάμαι τα λόγια του σαν και τώρα: Πάρε να ακούσεις την πιο punk σοπράνο που διαθέτει η Ελλάδα...Έκτοτε την αναζητούσα για πολλά χρόνια, ήμουν περίεργος ακόμη και για το πως θα έμοιαζε αυτή η γυναίκα που μέσα στις φωνητικές ακροβασίες της συνυπήρχαν η όπερα και το rock, η jazz και τα blues, τα gospel και το cabaret!

 

Πέρσι τέτοιον καιρό γνώρισα τη Μαρίκα Κλαμπατσέα με αφορμή μια συναυλία της στο Μέγαρο Μουσικής βασισμένη στο δεύτερο δίσκο της, το Calamity Jane - Γράμματα στην κόρη της. Απ' την άποψη της εμφάνισης της, συνειδητοποίησα πως αν η Janis Joplin δεν έφευγε στα 27 της σίγουρα θα έμοιαζε σήμερα με μία συνάδελφο - σωσία της από την Ελλάδα!

 

Έχοντας την ευκαιρία να μιλήσω λίγο μαζί της, έμαθα πως στα μέσα του 1980 ο πρώτος της δίσκος, το La Saradua, είχε φτάσει μέσω του Νίκου Κυπουργού στον Μάνο Χατζιδάκι με σκοπό να έβγαινε από τον Σείριο. Ο Χατζιδάκις της τηλεφώνησε και της δήλωσε την επιθυμία του να εκδώσει ολόκληρη την Carmen του Bizet με τη φωνή της, κάτι που δεν έγινε ποτέ.

 

Χθες βράδυ, στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η Μαρίκα Κλαμπατσέα έδωσε ακόμη μία μοναδική συναυλία υπό τον τίτλο Strange Fruit - τραγούδια δηλαδή που αγαπάει η ίδια και που κατά κάποιο τρόπο στιγμάτισαν τη ζωή και τη μουσική πορεία της.

 

Review από τη συναυλία της Μαρίκας Κλαμπατσέα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter

 

Ψιλή, αδύνατη, μαυροντυμένη με τα μακριά κόκκινα μαλλιά της, η Κλαμπατσέα βγήκε στη σκηνή στις 20.30 για να πάρει τη θέση της στο πιάνο και να ερμηνεύσει τη δική της σύνθεση Snow white - The bad white fairy. Από την πρώτη στιγμή καταλάβαμε πως η βραδιά θα κυλούσε με πειραματική διάθεση!

 

Αμέσως μετά η ορχήστρα έκανε την εμφάνιση της: έγχορδα, πνευστά, ηλεκτρική κιθάρα και πιάνο και ένα μόνο κρουστό που τη συνόδευσε στην α καπέλα ερμηνεία του Mercedes Benz της Joplin από το Pearl.

 

Συγκλονιστική και στο Total eclipse του Klaus Nomi - νά'χες χίλια μάτια και χίλια αυτιά να τη βλέπεις και να την ακούς αντίστοιχα να αποδίδει όλο νεύρο το συγκεκριμένο λατρεμένο τραγούδι του αδικοχαμένου δημιουργού.

 

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με σπαρακτικά slave songs των ΗΠΑ, σπιρίτσουαλς σαν το γνωστό από τον Louis Armstrong St.James Infirmary Blues και το Sometimes I feel like a motherless child, όπως και το House of the Rising Sun στην 60s θρυλική εκδοχή των Animals! Η Κλαμπατσέα φανέρωσε με ένα τέτοιο ρεπερτόριο τις βαθιές της γνώσεις και την εκτίμηση της πάνω απ' όλα σ' αυτό που θα ονομάζαμε διεθνές τραγούδι διαμαρτυρίας!

 

Εμβόλιμα ακούσαμε κλασικές συνθέσεις των Gershwin και Erik satie παιγμένες από την ορχήστρα με προεξάρχοντες τον ήχο του Κώστα Παπαδόπουλου στο πιάνο, του Στέλιου Χατζηκαλέα στην τρομπέτα και του Μάριου Βαληνάκη στο σαξόφωνο.

 

Ωστόσο, η συναυλία θα μπορούσε να έχει διαρκέσει μιάμισι και όχι δυόμισι ολόκληρες ώρες. Όσο ο χρόνος κυλούσε και η Κλαμπατσέα ερμήνευε με το δικό της τρόπο τραγούδια απρόβλεπτα, όπως το My heart belongs to daddy του Cole Porter ή το Over the Rainbow του Harold Arlen (το δεύτερο ήταν μία από τις ωραιότερες στιγμές του κονσέρτου), αυτό που φάνηκε ήταν η διάθεση της να παρουσιάσει ως παρωδίες τα πιο ανάλαφρα κομμάτια - κάτι που δε συνέβη λόγου χάριν με το Strange Fruit της Billie Holiday ή την άρια When I am laid on Earth από την όπερα Διδώ και Αινείας του Purcell.

 

Review από τη συναυλία της Μαρίκας Κλαμπατσέα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter

 

Εξαιρετική επίσης στο Windmills of your mind του Michel Legrand και στο Gottingen της Barbara, αν και όλα τα λεφτά ήταν το κλείσιμο της συναυλίας με το Summertime του Gershwin στην εκτέλεση της Janis Joplin και του συγκροτήματος Big Brother & The Holding Company. Μία Μαρίκα Κλαμπατσέα να ροκάρει επί σκηνής, λαβωμένο ζώο που σφαδάζει, συνοδεία του Alan Trench στο σόλο της ηλεκτρικής κιθάρας.

 

Εν κατακλείδι, το μοναδικό μειονέκτημα της συναυλίας της Κλαμπατσέα στο Μέγαρο ήταν η θέληση της να χωρέσουν τα πάντα από ρεπερτοριακής άποψης. Σύνολο: 30 τραγούδια με τολμηρές φωνητικές ακροβασίες και εναλλασσόμενες ερμηνευτικές περσόνες εκ μέρους της εξαιρέσιμης καλλιτέχνιδας, που λειτούργησαν σαν το ψυχικό της ξεγύμνωμα. Αυτό μαζί με το χιούμορ της ήταν εν τέλει και η μεγαλύτερη επιτυχία ολόκληρης της βραδιάς!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ