Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση

Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter
4
Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter

Το Desire ήταν το 17ο κατά σειρά άλμπουμ του Bob Dylan που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 1976 και χαρακτηρίστηκε από τον διακεκριμένο rock κριτικό Dave Marsh σαν το σημαντικότερο του Αμερικανού τραγουδοποιού μετά το John Wesley Harding του 1967.

Ίσως το πιο δημοφιλές άλμπουμ του Dylan και στη χώρα μας - κανονική προπαίδεια για όλους όσοι πρωτοέρχονται σε επαφή με την κλασική rock μουσική. Σε προηγούμενο post είχα αναφερθεί στη μπαλάντα One more cup of coffee μέσα απ' το Desire, που μέχρι σήμερα αποτελεί must των αμετανόητων παλαιοροκάδων συμπατριωτών μας.

Το κομμάτι όμως που ξεχώρισε διεθνώς απ' το συγκεκριμένο δίσκο του Dylan ήταν σαφώς το εναρκτήριο, σχεδόν εννιάλεπτο σε διάρκεια, Hurricane. Hurricane (Ανεμοστρόβιλος) ήταν το παρατσούκλι του αφροαμερικανού μποξέρ Rubin Carter, ο οποίος το 1966 συνελήφθη με την κατηγορία τριπλού φόνου και πέρασε 20 χρόνια στη φυλακή. Ο Dylan διάβασε την αυτοβιογραφία του Carter που κυκλοφόρησε το 1975, εννιά χρόνια μετά τη φυλάκιση του, και θεωρώντας ότι επρόκειτο για μία δίκη - παρωδία με ρατσιστικό υπόβαθρο, δίχως αποδεικτικά στοιχεία στην ουσία για την καταδίκη του αθλητή, κάθισε μαζί με τον συνεργάτη του, τον στιχουργό Jacques Levy, και έγραψαν ένα επικό τραγούδι διαμαρτυρίας.

Μία ανάλογη κίνηση έκανε και στην Ελλάδα ο Διονύσης Σαββόπουλος όταν έγραφε στη Ρεζέρβα του 1979 το Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο με αφορμή τη σύλληψη και φυλάκιση του Νίκου Κοεμτζή, χρησιμοποιώντας επίσης τη δομή του επικού τραγουδιού ή του τραγουδιού - ποταμού του Bob Dylan. Το θέμα μας δεν είναι βέβαια οι συγγένειες του Σαββόπουλου και του Dylan, που οι ''σχέσεις'' τους ξεκινούν από τα μέσα του 1960 (προσωπικά θεωρώ ότι η βροχούλα αν δεν έκαιγε καλύβια από το Βιετνάμ Γιε - Γιε του Σαββόπουλου θα μπορούσε να ακούγεται ως εξελληνισμός του A hard rain's gonna fall του Dylan), αλλά οι συγγένειες μεταξύ του άλμπουμ Desire και ενός άλλου άλμπουμ από την Ελλάδα.

Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter

Πρόκειται για το Ενέχυρο που κυκλοφόρησε από τη Lyra τον Οκτώβριο του 1983 και που σηματοδότησε τον πρώτο απόλυτα προσωπικό δίσκο του συνθέτη και ερμηνευτή πλέον Δήμου Μούτση.

Ο γλύπτης Αντώνης Βεζιρτζής (1950 - 1981)Φυσικά είχε προηγηθεί το άλμπουμ Φράγμα το ΄81, αλλά εκεί οι στίχοι ήταν του Κώστα Τριπολίτη, τραγουδούσαν η Σωτηρία Μπέλλου, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης και η Άλκηστη Πρωτοψάλτη και ο ίδιος ο Μούτσης ερμήνευε ένα μόνο κομμάτι, την Ερηνούλα (Delenda est) - ένα μόνο, αλλά πολύ ενδεικτικό του ντυλανικού ύφους (φωνή - κιθάρα - φυσαρμόνικα) που θ' ακολουθούσε αμέσως μετά. Καμία σχέση, επίσης, με τον Μούτση του Άγιου Φεβρουάριου των αρχών του 1970, των Τραγουδιών του Νίκου Γκάτσου και των συνθέσεων για τη Βίκυ Μοσχολιού, τον Μανώλη Μητσιά και άλλους λαϊκούς - έντεχνους τραγουδιστές.

 

Κι αν στο Desire ο Dylan ασχολήθηκε με τον Παράνομο Hurricane, στο Ενέχυρο ο Μούτσης εμπνεύστηκε από την τραγική ιστορία του ταλαντούχου Ζακυνθινού γλύπτη Αντώνη Βεζιρτζή που αυτοπυρπολήθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου του 1981 στα Εξάρχεια, δέσμιος των μεγάλων ιδεολογικών απογοητεύσεων της εποχής. Ο Αντώνης Β. μαζί με τη Νέα Υόρκη 5/12/82 είναι τα δύο πιο συγκλονιστικά τραγούδια του Ενέχυρου: καθαρόαιμες blues - rock μπαλάντες με την αξιοποίηση του κλασικού rock σχήματος ονόματι Λάου - Λάου που έπαιζε στο δίσκο (ο Άκης Τουρκογιώργης στην ηλεκτρική και ακουστική κιθάρα, ο Νίκος Καπηλίδης στα ντραμς, ο Μανώλης Σιδερίδης στο μπάσο, ο Νίκος Στρατηγός στο συνθεσάιζερ και ο Παντελής Δεσποτίδης στο βιολί).

Το βιολί του Παντελή Δεσποτίδη στο Ενέχυρο του Μούτση είναι αυτό που του προσέδωσε έναν ήχο ντυλανικού τύπου, απόλυτα συγγενή με τον ήχο της βιολίστριας Scarlet Rivera για το Desire του 1976.

Και βέβαια η ερμηνεία του Μούτση αυτοπροσώπως, άλλοτε γαλήνια και άλλοτε μεγάλης δραματικής έντασης, εφάμιλλη με τις ψυχωμένες ερμηνείες του Bob Dylan στο δικό του προγενέστερο έργο.

Αν παρακάμψουμε ωστόσο τη μουσική, τους στίχους, τον κοινό ήχο και τις ερμηνείες, μολονότι μιλάμε για δύο δίσκους, και βάλουμε δίπλα - δίπλα τα οπισθόφυλλα των βινυλίων θα καταλάβουμε πως το Ενέχυρο του Δήμου Μούτση ήταν από εικαστικής άποψης ένα όμορφο hommage στο Desire του Bob Dylan.

Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter
Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter

Στο κέντρο τα πρόσωπα μεγεθυμένα των δύο καλλιτεχνών: του Dylan στο Desire και του Μούτση στο Ενέχυρο!

Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter
Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter

Στη δεξιά γωνία του Desire, πάνω, ο Dylan καπνίζει. Το ίδιο κάνει και ο Μούτσης στην ίδια ακριβώς θέση του Ενέχυρου!

Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter
Για τη συγγένεια του Bob Dylan και του Δήμου Μούτση Facebook Twitter

Στην αριστερή γωνία του Desire, κάτω, βλέπουμε την Αμερικανίδα τραγουδοποιό και ερμηνεύτρια Emmylou Harris, η οποία συμμετέχει στα φωνητικά του δίσκου. Στην ίδια ακριβώς θέση του Ενέχυρου, βλέπουμε την ερμηνεύτρια Ροζαλία, τη γυναικεία φωνή στο Τριγύρω, το πιο λαϊκότροπο κομμάτι του δίσκου.

Είναι σίγουρο πως ο Μούτσης θα είχε ακούσει πολύ το Desire του Bob Dylan! Κι ενώ θα μπορούσε να συνθέτει λαϊκά τραγούδια πλατιάς κατανάλωσης για τις μεγαλύτερες φωνές, προτίμησε να φανερώσει ένα καινούργιο συνθετικό πρόσωπο, να κερδίσει τη γνωριμία και τη συμπάθεια ενός πιο νεανικού ροκάδικου κοινού με το φόβο μάλιστα να απογοητεύσει το πιο λαϊκό κοινό του, αλλά και τις εταιρείες. Ας είναι! Ο Δήμος Μούτσης είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού που σα να αυτοκαθαιρέθηκε και να αναγεννήθηκε κυριολεκτικά με έργα τολμηρά και απελπιστικώς εξομολογητικά.

Όσο για τον Bob Dylan, το 1979 το γύρισε στον χριστιανισμό. Τον ακολούθησε βήμα - βήμα ο Νεορθόδοξος Διονύσης Σαββόπουλος με τα Τραπεζάκια Έξω του ΄83. Την ίδια χρονιά ο Δήμος Μούτσης κυκλοφορούσε το οριακό Ενέχυρο του και ένα χρόνο αργότερα, το καλοκαίρι του 1984, συμμετείχε στο Φεστιβάλ στο Άκτιο, το ελληνικό Woodstock, μαζί με Παύλο Σιδηρόπουλο, Νίκο Πορτοκάλογλου και Φατμέ, Νίκο Παπάζογλου και άλλους Έλληνες rockers.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Καλησπέρα. Νεκρανασταίνω (κατά την αργκώ του ίντερνετ) το συγκεκριμένο άρθρο, το οποίο ομολογώ πως βρίσκω εξαιρετικό. Δεν θα ήθελα να αναλωθώ στα 'σημεία' στα οποία τυχαίνει να διαφωνώ λίγο ή περισσότερο. Κάποια σημεία άλλωστε τα επισήμανε και ο Frumious στο 1ο σχόλιο.Αυτό που θα ήθελα να πω είναι μια 'διάσταση' που πιστεύω πως, μουσικά τουλάχιστον, λείπει από το άρθρο αυτό και το σχόλιο του Frumious. Πιστεύω πως οι σχέσεις μεταξύ Dylan και Μούτση είναι λίγο πολύ όπως τις περιέγραψε και ο αρθρογράφος και ο σχολιαστής. Παρ' όλα αυτά όμως, μια ειδοποιός διαφορά είναι πως (κατά την ταπεινή μου γνώμη) ο Μούτσης και ο Dylan μοιράζονται επίσης τον τον συνδετικό κρίκο και κοινή επιρροή από το κύμα του krautrock που μέσα με τέλη 70 είχε πάρει φωτιά. Αυτό πιστεύω έδωσε ένα ακόμα ερέθισμα στον Dylan να κατασκευάσει τον ήχο του Desire (κατ' ελάχιστον, κρίνοντας από τη διαφορά με το blood on the tracks). Ας μην πάμε πολύ μακριά, κάτι πολύ γνωστό, αν και μεταγενέστερο. Το am fenster των City. Ναι, είναι μεταγενέστερο (του '78) αλλά είναι χαρακτηριστική η ομοιότητα του (και το βιολί) και με το Μούτση και τον Dylan. Σε παλαιότερα, ένα οποιοδήποτε κομμάτι των Amon Duul ΙΙ για παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό μουσικού 'ύφους'.Δυστυχώς, δεν κατάφερα ποτέ να βρώ 'στοιχεία' και 'ντοκουμέντα' που να ενισχύουν αυτή τη σύνδεση. Είναι όμως ένας ακόμα συνδετικός κρίκος, δε νομίζετε;
Στο "Βιετνάμ γιε-γιε" ο Σαββόπουλος έχει ξεσηκώσει αυτούσια τη μελωδία από το ρεφραίν τού "It Ain't me Babe", αλλά η επιρροή είναι, λέει, η λέξη "βροχούλα", που την έβαλε βέβαια πρόχειρα για τον φόβο των Ιουδαίων, αντί του αρχικού "τα αεροπλάνα" (σε νεότερες εκτελέσεις πάντα λέει το δεύτερο).Στο "Ενέχυρο" ο Μούτσης έχει ένα ολόκληρο τραγούδι βασισμένο στο "Ballad of a Thin Man" (από πολύ ανώτερο δίσκο του Dylan), με κλεμμένο κανονικά (ΘΕΜΙΤΑ κλεμμένο, hommage) το στίχο του ρεφραίν, αλλά η επιρροή εντοπίζεται στον Αντώνη που αυτοπυρπολήθηκε, δηλ. καμία σχέση με Hurricane.While we're at it, το "Μακρύ Ζεϊμπέκικο για τον Νίκο" δεν είναι επηρεασμένο από το "Hurricane" αλλά από το "Joey", του ίδιου δίσκου (το πρώτο υποστηρίζει την αθωότητα του Hurricane, το δεύτερο μιλά για έναν κακοποιό μεν, αλλά "με αρχές", στην παράδοση παλιών λαϊκών και δημοτικών τραγουδιών--εκεί πατάει ο Σαββόπουλος, και γι' αυτό το κάνει ζεϊμπέκικο).Τώρα το τι σχέση έχει ο Hurricane με έναν που αυτοπυρπολήθηκε είναι άλλο θέμα, όπως και το γιατί Dylan και όχι π.χ. Lou Reed, στον οποίο είναι και πιο κοντά φωνητικά ο Μούτσης, όπως και (κατά μείζονα λόγο, θεματικά/φωνητικά) στον Cohen, που είχε χρησιμοποιήσει βιολί πρόσφατα στο "Recent Songs". Το βιολί εξ άλλου είναι το πρώτο όργανο που έμαθε ο Μούτσης. (Ναι, προφανώς είχε ακούσει και τη Scarlet Rivera.)Το "Desire" είναι από τα σχετικώς ελάσσονα άλμπουμ του Ντύλαν (αν και φωνητικά από τις καλύτερες στιγμές του) και η δημοτικότητά του στην Ελλάδα (όπως και του άλμπουμ που ακολούθησε, του "Street Legal") απλή παρακαταθήκη μπαρόβιων της Μεταπολίτευσης που ανακάλυπταν τον Ντύλαν μαζί με τους Floyd και τους... Dire Straits, αλλά φυσικά τον έβαζαν πιο κάτω απ' αυτούς (άσε από τίποτε... Deep Purple), λόγω φωνής και γενικής ιδιορρυθμίας.Τώρα, αν οι Έλληνες παλαιοροκάδες έχουν σχέση ειδικά με το "One more cup of coffee" (πολύ καλό τραγούδι, θα μπορούσε να είναι το καλύτερο της καριέρας κάποιου άλλου, αλλά έλασσον με ντυλανικά κριτήρια), είναι απλώς θλιβερό και βασικά να τους βράσω τέτοιους παλαιοροκάδες, αν ξέρουν αυτό και δεν τους λέει τίποτε το "Visions of Johanna" ή και το πολύ ανώτερο του "Desire" πιο πρόσφατο "Love and Theft", μια υπέροχη σπουδή στη λαϊκή μουσική που ελάχιστοι εδώ κατάλαβαν κι όλοι οι άλλοι νοστάλγησαν το... "Senor".Tούτων λεχθέντων, στο οπισθόφυλλο υπάρχει όντως επιρροή (τα τραπουλόχαρτα το προδίδουν, βέβαια ο Dylan έχει Ταρώ, οι δικοί μας ό,τι να 'ναι).Εν ολίγοις: έργο ενός casual ακροατή του ροκ με πολλές και διάφορες επιρροές, όχι μόνο ροκ: υπάρχει φυσικά Ηράκλειτος, όπως υπάρχει και Εγγονόπουλος, με δύο κλεμμένους/hommage στίχους σε ισάριθμα τραγούδια--άλλο ένα κοινό με τον Σαββόπουλο, και με ανάλογη απήχηση, στη μία περίπτωση: το "αυτή η άμυνα πού θα μας βγάλει" έγινε ρεφραίν, το "γριά μάνα πού την πας τη λάμπα" πέρασε πιο απαρατήρητο. "Απάντηση" σημαίνει κάτι άλλο. Σημαίνει "αφομοιώνω κάτι και διαμορφώνω τη δική μου εκδοχή". Το "Μακρύ Ζεϊμπέκικο"τον Σαββόπουλο είναι όντως απάντηση στον Dylan, που προηγήθηκε στον εκσυγχρονισμό μιας λαϊκής παράδοσης. Εδώ δεν υπάρχει απάντηση, αλλά κάποιες σκόρπιες επιρροές, που θεματικά ΔΕΝ συναντούν τον Dylan, και πάντως όχι αυτόν του "Desire". Ή, αν τον συναντούν δεν βλέπω κάποια σχετική απόδειξη.(Βέβαια, προσπαθώ να κάνω σοβαρές παρατηρήσεις και πιο κάτω διαβάζω για το ελληνικό... Γούντστοκ του... Πορτοκάλογλου.Εντάξει, ας είναι. "One More Cup of Coffee", χαλαρά...)
Κατ' αρχάς πολύ απόλαυσα το σχόλιο σου και σ' ευχαριστώ. Είναι γεμάτο πληροφορίες και επισημάνσεις. Στο τέλος, όμως, μου τα χαλάς. Το ότι το Άκτιο αναφέρεται ως ''ελληνικό Woodstock'' δεν το λέω εγώ, αλλά οι μουσικογράφοι της εποχής και έτσι πέρασε μέχρι σήμερα. Τι να κάνουμε, οι Φατμέ ήταν στα πάνω τους τότε μαζί με πολλούς άλλους που χάθηκαν στην πορεία...