It's all, oh so souvenir to me!
Mια εποχή που η οικονομική κρίση έχει φέρει τα πάνω-κάτω, προβάλλοντας τον τουρισμό ως ένα από τα μεγάλα ατού της χώρας, τα σουβενίρ δεν θα μπορούσαν να παραμείνουν οι μαζικές, κακόγουστες, ως επί το πλείστον, εισαγωγές από την Κίνα.
Η νέα γενιά σχεδιαστών έχει ταξιδέψει και σπουδάσει, οι νέες τεχνολογίες διευκολύνουν την πρόσβαση και η σύγχρονη κοινωνικο-πολιτική κατάσταση ενισχύει την ανάγκη για τον επαναπροσδιορισμό του τι σημαίνει Ελλάδα. Το αντικείμενο λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας με τη σύγχρονη ελληνική κουλτούρα, μακριά από στερεότυπα, με γερές δόσεις χιούμορ και αυτοκριτικής, χωρίς όμως να χάνεται η ιδιαίτερη ελληνική ιδιοσυγκρασία.
Στο μαγαζί μας στο TAF μπορεί κανείς να βρει αντικείμενα όπως η σειρά The Greeks από τη Β612 με ήρωες τον Μικρό Πρίγκιπα ως Le Petit Grec, τον Απόλλωνα σε ρόλο «Fuck Crisis, Lets Dance», το σετ από οκτώ σφηνοπότηρα της ομάδας IRAK που σχηματίζουν τη λέξη ELLADARA, αλλά και τα υφασμάτινα κουκλάκια Τάσος και Γκόλφω από την Busy Bee.
Αγαπάμε πολύ τις δουλειές που έχουν να κάνουν με την παρέμβαση στον δημόσιο χώρο ή την έμπνευση από αυτόν, όπως η σειρά των AH! που αποτυπώνει μέσα από τσάντες, ποδιές μαγειρικής και μαξιλαροθήκες τους αθηναϊκούς εξαερισμούς, οι χιουμοριστικές και άκρως ειρωνικές γραφιστικές παρεμβάσεις σε λογότυπα και λέξεις από τον Χρίστο Κωτσίνη, η σχεδιαστική εφευρετικότητα από τα πλέον ευτελή υλικά του Κώστα Μπίσα αλλά και του Δημοσθένη Σερκετζή και οι γεωμετρικές συνθέσεις στα κοσμήματα της Meet the Cat.
Επίσης, η μοντέρνα προσέγγιση στο φυλαχτό για το «κακό μάτι» από τον Μιχάλη Ευσταθίου (Out of M.E), που δεν είναι άλλο από το μαυρομάτικο φασόλι σε ασημί, ροζ-χρυσό και χρυσό βραχιόλι, κολιέ και σκουλαρίκι, αλλά και οι λιτές μονόχρωμες χρηστικές κούπες του Χρήστου Βλιώρα είναι μάλλον τα πιο εμπορικά μας αντικείμενα.
It's all, oh so souvenir to me!, Νορμανού 5, www.ohsosouvenir.com
Flâneur Souvenirs and Supplies
Η κατασκευή πρωτότυπων αναμνηστικών υπήρξε μια επαγγελματική διέξοδος για έναν μεγάλο αριθμό νέων, κατά βάση, ανθρώπων, οι οποίοι δημιουργούν προβάλλοντας τη δική τους αισθητική και έχοντας ως γνώμονα αντικείμενα που θα αγόραζαν οι ίδιοι σε ένα ταξίδι τους. Ταυτόχρονα, η άνοδος του τουρισμού γενικώς τα τελευταία χρόνια με τις φθηνότερες πτήσεις για Αθήνα και η εξέλιξή της σε προορισμό City break έφερε ένα κοινό που έχει βαρεθεί να βλέπει τα ίδια και τα ίδια και αγκάλιασε όλην αυτή την προσπάθεια.
Στο Flâneur η Κατερίνα κι εγώ θέλουμε να δώσουμε μια αίσθηση ότι υποδεχόμαστε τον ταξιδιώτη και όχι τον τουρίστα στο σπίτι μας και μαζί δημιουργούμε ένα βιωματικό αναμνηστικό. Να του δίνουμε την ιστορία πίσω από το κάθε αντικείμενο, ώστε αυτό που τελικά θα αγοράσει να είναι κάτι που θα του θυμίζει τη δική του περιήγηση και όχι απλώς ένα αντικείμενο από την Ελλάδα.
Γι' αυτόν το λόγο έχουμε από δίσκους βινυλίου ελληνικών συγκροτημάτων μέχρι αντικείμενα που εμπνέονται από τη σύγχρονη Αθήνα (π.χ. τα γκραφίτι), αυτή δηλαδή που βιώνει ο επισκέπτης του σήμερα.
Οι When in Greece ήταν ίσως οι πρώτοι που ξέφυγαν από την κλασική έννοια του σουβενίρ και πήγαν προς το πιο ταξιδιωτικό-χρηστικό concept. Η Lila Ruby King, ούσα μια Αυστραλέζα που ζει στην Αθήνα, έχει μια άλλη οπτική πάνω στις ελληνικές εικόνες. Τέλος, ο Άρης Σωτηρίου, με το Νεανικόν, δίνει στα χειροποίητα σημειωματάρια και στις κάρτες που δημιουργεί έναν νοσταλγικό τόνο που θυμίζει τη δεκαετία του '60.
Flâneur Souvenirs and Supplies, Φλέσσα 1, Πλάκα, facebook
Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα– Μουσείο Μπενάκη
Σήμερα παρατηρείται το εξής: άνθρωποι που δεν ήταν σχεδιαστές αναμνηστικών, όπως οι αρχιτέκτονες και οι γραφίστες, στράφηκαν σε αυτή την κατηγορία αντικειμένων. Το Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη υποστήριξε εξαρχής πως το αναμνηστικό δεν είναι αναγκαστικά κακόγουστο ή κακοφτιαγμένο και συνέβαλε στην εξέλιξή του προς μια νέα κατεύθυνση.
Στην εποχή της μαζικής παραγωγής όλοι αναζητούμε κάτι που θα θεωρήσουμε διαφορετικό, θα συνδεθεί και θα εκφράσει τη δική μας προσωπική εμπειρία και αισθητική. Παρατηρείται έτσι μια στροφή προς τη χρήση φυσικών υλικών και μια ανάγκη για την αίσθηση του χειροποίητου και του μοναδικού.
Ένα ενθύμιο σήμερα δεν λειτουργεί μόνο ως ένα μικροαντικείμενο στον χώρο μας αλλά αποτελεί και χρηστικό αντικείμενο. Ένας ξύλινος δίσκος με μοτίβα εμπνευσμένα από εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη, για παράδειγμα, είναι ένα αντικείμενο με το οποίο κάποιος όχι μόνο επενδύει αισθητικά στον χώρο του αλλά ικανοποιεί και κάποια χρηστική ανάγκη του.
Με όλους τους συνεργάτες μας (κεραμίστες, σχεδιαστές κοσμημάτων) αναπτύσσουμε μια ιδιαίτερη σχέση και αναγνωρίζουμε τη μοναδικότητα των δημιουργιών τους. Παράδειγμα αποτελούν οι χειροποίητες κεραμικές δημιουργίες της Θωμαής Κόντου, εμπνευσμένες από το έργο του Γκίκα, και τα βυζαντινά κεραμικά της Θεοδώρας Χωραφά. Επίσης, κάποιες σειρές κοσμημάτων, όπως τα σκουλαρίκια από κλωστή και νήμα της Κλωστοϋφαντουργίας «Μέντης», και οι εμπνευσμένες από τον Γκίκα δημιουργίες της Joanna Cave και της Έλενας Βότση.
Από άλλες κατηγορίες ξεχωρίζουν οι τσάντες της Ολυμπίας Μπασκλαβάνη με τυπώματα από παραδοσιακές φορεσιές του μουσείου, το μαντίλι της Χριστίνας Δάρρα, εμπνευσμένο από σκυριανό κέντημα του 18ου αι., καθώς και το ξύλινο παζλ των Brainstοrm Design, βασισμένο σε γραμμικό σχέδιο του Γκίκα. Τέλος, οι πελάτες μας συχνά επιλέγουν έργα Ελλήνων καλλιτεχνών και μεταξοτυπίες έργων του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, όπως η «Ύδρα» (σύνθεση σε λευκό, 1938), καθώς και εκτυπώσεις από το Φωτογραφικό Αρχείο του μουσείου.
Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα– Μουσείο Μπενάκη, Κριεζώτου 3, Αθήνα
Forget Me Not
Ο Γιάννης Καρλόπουλος, οι Mousegraphics, οι Beetroot, οι «δικοί» μας Talc Design Studio, ο Γιάννης Γκίκας, ο Γιάννης Κουρούδης, ο Φρέντυ Κάραμποτ και οι ΚΚ, ο δάσκαλός μου, ο Ανδρέας Βαρώτσος, είναι κάποιοι από τους ντιζάινερ και γραφίστες τη δουλειά των οποίων θαυμάζω.
Οφείλω να πω ότι αργήσαμε λίγο να ασχοληθούμε με το ποιοτικό και πρωτότυπο αναμνηστικό στη χώρα μας. Όταν όμως έγινε η αρχή, ακολούθησε μια δυναμική στροφή από νέους, πολύ ταλαντούχους ανθρώπους, με πρωτοπόρους -κατά τη γνώμη μου- το Κουκούτσι και την έκθεση "It's all, oh so souvenir to me!", που είναι μόνιμοι συνεργάτες του καταστήματος από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.
Έκτοτε βλέπω να πηγαίνουμε συνεχώς από το καλό στο καλύτερο. Πρώτο και καλύτερο, ως έκθεμα μόνο, αφού δεν πωλείται πλέον, είναι το skateboard των Greece is for Lovers που αποτέλεσε την έμπνευση για ό,τι ακολούθησε από το 2010 κι έπειτα στον χώρο του σχεδιασμού αναμνηστικών.
Στο Forget Me Not έχουμε τη χαρά οι σχεδιαστές να εμπιστεύονται πρώτα σ' εμάς τις νέες τους ιδέες και δουλειές, οπότε αυτό που βρίσκετε εδώ είναι ό,τι νεότερο κυκλοφορεί στην αγορά.
Forget Me Not, Αδριανού 100, Πλάκα, www.ForgetMeNotAthens.gr
Πωλητήριο Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Η νέα γενιά καλλιτεχνών, σχεδιαστών και δημιουργών που καθορίζουν με τη δουλειά τους τις σύγχρονες τάσεις στη χώρα μας έχουν, ως επί το πλείστον, μεγαλώσει με την εμπειρία του «ζωντανού μουσείου». Μέσα από τις συζητήσεις μας με τους καλλιτέχνες γεννιέται ένας δημιουργικός διάλογος που αποτυπώνεται τελικά στα αντικείμενα που σχεδιάζουν. Το αναμνηστικό αντικείμενο που δημιουργείται εξελίσσεται τελικά σε ένα είδος εκλεπτυσμένης αισθητικής.
Δεδομένου ότι στρατηγική του μουσείου είναι και η προώθηση της σύγχρονης τέχνης, στο Cycladic Shop οι επιλογές των αντικειμένων αντιπροσωπεύουν το σύγχρονο design στην Ελλάδα. Παράλληλα, όλες οι εκθέσεις, αρχαιολογικές και σύγχρονες, πλαισιώνονται πάντοτε από επιλεγμένους τίτλους και σπάνιες εκδόσεις, διευρύνοντας τις επιλογές. Στο Cycladic Shop best sellers είναι τα πιστά αντίγραφα κυκλαδικών ειδωλίων από τη συλλογή του μουσείου. Πιστό αντίγραφο είναι το αντικείμενο που παράγεται απευθείας από το πρωτότυπο με εκμαγείο και αποδίδει με απόλυτη ακρίβεια το πραγματικό.
Ανάμεσα στα πιστά αντίγραφα ξεχωρίζουν εκείνα από λευκό μάρμαρο. Με την αφαιρετική μορφή τους και τους συμβολισμούς που φέρουν αποτελούν από μόνα τους σύγχρονα γλυπτά και έργα τέχνης, καθώς παράγονται σε παραδοσιακά εργαστήρια μαρμαροτεχνίας στις Κυκλάδες από ανθρώπινα χέρια, ακολουθώντας τεχνικές όμοιες με αυτές που χρησιμοποιούσαν κατά τους προϊστορικούς χρόνους.
Πωλητήριο Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφ. Δούκα 4, www.cycladic.gr/shop
Anamnesia
Έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με αρκετούς Έλληνες ανεξάρτητους σχεδιαστές που επιμελούνται τα αποκλειστικά μας σχέδια, αποτελώντας και τη μεγάλη πλειονότητα της συλλογής Anamnesia. Οι θεματικές μας ενότητες έχουν να πουν μια ιστορία την οποία μεταφέρουμε ποικιλοτρόπως στους επισκέπτες μας, εντός και εκτός καταστήματος.
Προερχόμενοι από εμπορική εταιρεία που δραστηριοποιείται στη λιανική τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια, η δική μας προσέγγιση στοχεύει στη δημιουργία ενός concept store με χαρακτηριστική ατμόσφαιρα που αποπνέει Ελλάδα στα χρώματα, στα υλικά, στις μυρωδιές και, βεβαίως, στα αποκλειστικά μας σχέδια.
Μερικοί από τους συνεργάτες μας είναι οι When in Greece, A future Perfect, Mr. Tilt, We Design, The Greek Imp, ΚΟΥΚΟΥΤΣΙ, Klab, XaraMarantidou, Stathis Petropoulos και Maro Michalakakou.
Πιστεύουμε πως τα αντικείμενά μας έχουν αγαπηθεί για τη φρέσκια και χιουμοριστική τους προσέγγιση. Εάν έπρεπε να ονομάσουμε ένα από τα best sellers μας, θα ήταν το Γαϊδουράκι, που δεν χάνει ποτέ τη γοητεία του!
Anamnesia, Αδριανού 99, Πλάκα, facebook
σχόλια