Στο πλαίσιο του πρόγραμμα Έργο στην Πόλη που καθιέρωσε ο Οργανισμός Πολιτισμού ΝΕΟΝ, και κάθε χρόνο αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη τη δημιουργία ενός έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, η Αιμιλία Παπαφιλίππου δημιούργησε για το 2014 το έργο Παλμικά πεδία - PulsatingFields. Μία εγκατάσταση η οποία συμπληρώνεται από βιντεοπροβολή η οποία προβάλλεται επί της Στοάς Αττάλου, ορατή από τον πεζόδρομο της Αδριανού.Το έργο - εγκατάσταση παρουσιάζεται μέσα στην Αρχαία Αγορά, αντίκρυ της Στοάς, μπροστά από την εκκλησία των Αγίων Αποστόλων και με θέα τον ναό του Ηφαίστου, σε ένα ξέφωτο που κάποτε υπήρξε δημόσιος τόπος συγκεντρώσεων και αργότερα η αυλή μιας οικίας. Έτσι, το έργο σε συνδυασμό με το γύρω τοπίο, τα δέντρα και τα πουλιά που τιτιβίζουν, λειτουργεί εξαιρετικά συνδράμοντας στην προσπάθεια του ΝΕΟΝ να ενεργοποιήσει το ιστορικό κέντρο της Αθήνας και να συμβάλλει στην αξιοποίηση των δημόσιων χώρων της.
Οι επισκέπτες πλησιάζουν το έργο, το διασχίζουν και προσπαθούν να κατανοήσουν αυτό το κάπως περίπλοκο αλλά και αισθητικά γοητευτικό έργο.
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να βλέπει κανείς τους τουρίστες που επισκέπτονται τον ιστορικό χώρο να παρεκκλίνουν του αρχικού τους σκοπού και να μαγνητίζονται από το έργο της Παπαφιλίππου. Το πλησιάζουν, το διασχίζουν και προσπαθούν να κατανοήσουν αυτό το κάπως περίπλοκο αλλά και αισθητικά γοητευτικό έργο. Το δάπεδο που παραπέμπει σε σκακιέρα -στην έννοια του «Σκακιστικού Συνεχούς»-, και απαρτίζεται από 64 μαρμάρινες πλάκες όπου αντιπαραθέτονται μάρμαρο και χώμα, ενώ σχηματισμοί από φλεβωτό μάρμαρο και μάρμαρο Θάσου κυλάνε ανάμεσα τους. Σε σημεία, εδώ κι εκεί τοποθετημένες υπερμεγέθεις καρφίτσες από ανοξείδωτο ατσάλι τις οποίες συνδέουν εκατοντάδες μέτρα βαμβακερού νήματος.
Αλλά ποιος ακριβώς είναι ο συσχετισμός με το βίντεο; Η ίδια η Παπαφιλίππου εξηγεί: «Η σύνδεση με το βίντεο είναι απόλυτη. Διαμορφώνεται μια σύνδεση "δικτυακή", γιατί εντέλει ό,τι κάνουμε επενεργεί στα πράγματα ή έρχεται αυτή η επενέργεια από αλλού κι έτσι είμαστε όλοι αλληλένδετα συνδεδεμένοι, ακόμα και αφανώς ή με τρόπους που δεν κατανοούμε. Αν και νομίζω ότι είναι πλέον όλα φανερά. Σε σχέση λοιπόν με το βίντεο, καλώ τους θεατές, όχι μόνο να το βιώσουν και να αποφασίσουν αν θα μπουν ή δεν θα μπουν στο χώρο ή στην περφόρμανς ώστε να μπουν και να συνδεθούν με το νήμα μεταξύ τους που είναι το επόμενο βήμα, αλλά βλέποντας το να καταλάβουν ότι όλα είναι μια παλμική κατάσταση στην οποία μας συνέχει κι εμείς την ορίζουμε με την ενέργεια μας. Με πήρε χρόνια αλλά σταδιακά αυτό που κατάλαβα είναι ότι η φύση παράγει τον πολιτισμό. Μέσα από την επίγνωση και την προσέγγιση και την κατανόηση της φύσης βρίσκουμε σύμβολα και τρόπους, τα οποία παράγουν μεταφύση. Από ένα χωράφι μέχρι τη γλώσσα. Ο τρόπος που παράγουμε σύμβολα έχει να κάνει με το πώς βιώνουμε τη φύση αρχικά. Γι' αυτό μπλέκω μάρμαρα και χώμα, οπότε αυτά τα δύο αλληλοπροσδιορίζονται συνεχώς».
Όταν η καλλιτέχνης επεξεργαζόταν την εικόνα της Στοάς Αττάλου, παρατήρησε ότι οι κιονοστοιχίες πάλλονται θυμίζοντας την κίνηση των κυμάτων αλλά και τα σύγχρονα barcode, τις κάθετες γραμμές ηλεκτρονικής ταυτοποίησης δεδομένων. Αυτό το ενέταξε στο βίντεο. Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι τα Παλμικά Πεδία είναι ένα έργο εν δράσει ή ένα σύνολο δράσεων και συνδέσεων που παράγουν ένα νέο επίπεδο χωροχρονικής εμπειρίας εντός της Αρχαίας Αγοράς.
Διάρκεια Έκθεσης:
8 Οκτωβρίου – 30 Νοεμβρίου 2014
Καθημερινά 8.00-19.00 (ενδέχεται το ωράριο των αρχαιολογικών χώρων να τροποποιηθεί)
Βιντεοπροβολή κάθε Σάββατο (πλην της 15.11.14)
Η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών αντιστοιχεί σε 4 ευρώ. Κάθε πρώτη Κυριακή του μήνα η πρόσβαση είναι ελεύθερη.
Το Έργο στην Πόλη 2014 συνοδεύεται από κατάλογο με κείμενα των Κώστα Πράπογλου, αρχαιολόγου-αρχιτέκτονα, επιμελητή και κριτικού τέχνης, του Γιάννη Βλασσόπουλου, μαθηματικού ερευνητή στο Institut des Hautes Etudes Scientifiques Buressur Yvette και της Λέττας Σαραγά, επικεφαλής αρχαιολόγου στον αρχαιολογικό χώρο της Αγοράς των Αθηνών.
σχόλια