Η καινοτόμος υπηρεσία εύρεσης ταξί, μέσω smartphone, που έρχεται σύντομα και στην Ελλάδα, έχει δημιουργήσει έναν μικρό χαμό γύρω από το όνομά της. Εκτός από τις αντιδράσεις –που έφτασαν μέχρι το σημείο μιας πανευρωπαϊκής απεργίας– των Ευρωπαίων οδηγών ταξί αλλά και των τοπικών κυβερνήσεων που έσπευσαν να αναθεωρήσουν τι είναι και τι δεν είναι νόμιμο στον χώρο των μισθωμένων οχημάτων, η Uber πέφτει από τη μία λακκούβα στην άλλη.
Το ευέλικτο μοντέλο μίσθωσης οχημάτων απέφερε στην Uber εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές, οπουδήποτε κι αν έχει δραστηριοποιηθεί έως τώρα. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η Uber –και οι παραλλαγές του ευέλικτου προϊόντος της–, που φτάνει να βαφτίζει «οδηγό ταξί» οποιονδήποτε διαθέτει μόνο ένα όχημα, όχι όμως και άδεια, την έκανε ταυτόχρονα το αγαπημένο start-up της Silicion Valley αλλά και τον φόβο και τον τρόμο των οδηγών ταξί και κάθε άλλου οργανισμού ή συνδικάτου που τους εκπροσωπεί στις 200 πόλεις που δραστηριοποιείται παγκοσμίως.
Αν και γεννημένη στη Silicon Valley, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του τεχνολογικού καπιταλισμού, η Uber δείχνει να αποτυγχάνει στην προσπάθειά της να γίνει κοινωνός κάποιων βασικών αξιών της.
Δεν άργησαν, όμως, να έρθουν στην επιφάνεια, από μια μεγάλη μερίδα του Τύπου, και αρκετές αμφιλεγόμενες πρακτικές της Uber σχετικά με το πώς αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό, και κυρίως την αντίπαλη εταιρεία που παρέχει παρεμφερείς υπηρεσίες, τη Lyft. Πρακτικές που πολλοί ειδικοί με φήμη ανεπηρέαστης άποψης ισχυρίστηκαν ότι έφταναν σε επίπεδο bullying, με αντικίνητρα σε οδηγούς ταξί, ώστε να επιλέξουν την Uber έναντι της Lyft, αλλά και παρεμβάσεις για ακύρωση μισθώσεων κ.ο.κ.
Τελευταία κεφάλαια στην κατρακύλα που φαίνεται να χαρακτηρίζει την πορεία της Uber, ιδίως στην Αμερική, όπου έγκριτα έντυπα και site, όπως το «Time», δημοσιεύουν οδηγούς για το πώς οι χρήστες θα ξεριζώσουν την εφαρμογή από τις συσκευές τους, αποτελούν:
- Η είδηση της φερόμενης ως κατασκοπείας μιας δημοσιογράφου του BuzzFeed από τον διευθυντή του παραρτήματος της Uber στη Νέα Υόρκη, μέσω ενός software ονόματι «God's View», στο οποίο έχουν πρόσβαση μόνο τα μεγαλοστελέχη της εταιρείας.
- Το τσουνάμι που επακολούθησε, το οποίο οδήγησε την Uber στο σημείο να θέλει να λανσάρει αντιδιαφημιστική καμπάνια εναντίον μιας άλλης «σκιώδους», όπως τη χαρακτήρισε, γυναίκας δημοσιογράφου, της Sarah Lacy, του επιδραστικού Pando.com και του BuzzFeed.
- Και, φυσικά, κατόπιν αυτών σύσσωμη η αντίδραση του αμερικανικού Τύπου εναντίον της Uber, την οποία κατηγορεί για άκρατο μισογυνισμό και σεξισμό και απόπειρα φίμωσης του Τύπου.
Τα παραπάνω συσσωρευμένα ατοπήματα της εταιρείας, σε συνδυασμό με την κακή φήμη για συνεργασία της με υπηρεσίες γυναικών συνοδών στο Παρίσι, που αποκάλυψε το BuzzFeed, δεν είναι εύκολο να σβηστούν με μια δημόσια συγγνώμη του CEO της Uber, Travis Kalanick. Ιδίως όταν εφημερίδες, όπως η «Guardian», αναρωτιούνται με άρθρο τους εάν η Uber είναι «η πιο μισητή εταιρεία της Silicon Valley».
Αν και γεννημένη στη Silicon Valley, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του τεχνολογικού καπιταλισμού, η Uber δείχνει να αποτυγχάνει στην προσπάθειά της να γίνει κοινωνός κάποιων βασικών αξιών της. H κακή αυτή διαχείριση μιας κρίσης P.R. αποδεικνύεται μέχρι στιγμής ένα επικίνδυνο επικοινωνιακό μπούμερανγκ που στρέφεται εναντίον της αλλά και εναντίον της κουλτούρας των start-up, που καλώς ή κακώς δεν συγχωρεί την αλαζονεία.
σχόλια