Φέτος συμπληρώνονται 500 χρόνια από τον θάνατο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και στο Μουσείο του Λούβρου διοργανώνεται μία ειδική έκθεση για τον μεγάλο Ιταλό καλλιτέχνη. Εκεί θα εκτεθεί η περίφημη «γυμνή Μόνα Λίζα», ένα ασπρόμαυρο σκίτσο, που προβληματίζει εδώ και χρόνια τους ειδικούς. Είναι
Το σκίτσο ονομάζεται «Μona Vanna» (ματαιόδοξη γυναίκα). Βρέθηκε στο εργαστήριο του καλλιτέχνη στο Μιλάνο και πλέον οι ειδικοί έχουν σε μεγάλο βαθμό καταλήξει πως πρόκειται για έργο του ίδιου του Ντα Βίντσι.
Εκτός από το ποιος ζωγράφισε το σκίτσο, ένα άλλο ζήτημα είναι το ποιος πόζαρε για ένα δημιούργημα που σαφέστατα είναι μια πολύ διαφορετική ερμηνεία της Μόνα Λίζα.
Από τότε που ο Μαρσέλ Ντυσάν πρόσθεσε μουστάκι και μούσι στη Μόνα Λίζα, το 1919, πολλοί άνθρωποι βλέπουν αυτή τη «γυναίκα» σαν «άνδρα».
Όπως είναι γνωστό, η ατμόσφαιρα στο εργαστήρι του Ντα Βίντσι σίγουρα δεν ήταν αυστηρά ετεροφυλοφιλική ούτε συντηρητική γενικότερα. Ο ζωγράφος έχει επίσης δημιουργήσει ένα σκίτσο του διάσημου πίνακα του που απεικονίζει τον Ιωάννη τον Βαπτιστή και στον οποίο ποζάρει ο μαθητής του Σαλάι. Αντί όμως ο πίνακας να δείχνει τον Ιωάννη ως τη μέση, στο σκίτσο φαίνεται μία στύση.
Ο Ντα Βίντσι κατηγορήθηκε δύο φορές ως ομοφυλόφιλος, κάτι που μπορούσε να τιμωρηθεί ακόμα και με θανατική ποινή στην εποχή του, και ίσως αυτός να είναι ένας λόγος που έφυγε από τη Φλωρεντία και εγκαταστάθηκε στο Μιλάνο. Εκεί -γράφει ο βιογράφος του Ντα Βίντσι, ο Τζόρτζιο Βασάρι λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του- προσέλαβε ως βοηθό του τον Μιλανέζο Σαλάι, «o οποίος ήταν φοβερά κομψός και με χάρη, με υπέροχα σγουρά μαλλιά που ενθουσίαζαν τον Λεονάρντο».
Θα μπορούσε ο Σαλάι να έχει ποζάρει για ως «Μona Vanna»; Το μυώδες αριστερό μπράτσο μοιάζει αρκετά με εκείνο του Ιωάννη στον πίνακα. Ίσως η «γυμνή Μόνα Λίζα» να είναι ένα πορτρέτο του Σαλάι, ο οποίος πέθανε σε μονομαχία το 1524.
Το σίγουρο είναι πως η «ρευστότητα» του φύλου σε αυτή την εικόνα γυμνού δείχνει γιατί ο Ντα Βίντσι παραμένει σύγχρονος 500 χρόνια μετά τον θάνατο του.
σχόλια