Η περίοδος των διακοπών έχει ξεκινήσει και πολλοί προετοιμάζονται για κάποιο ταξίδι με αεροπλάνο. Είναι όμως σαφές πόσο κακό κάνουμε στο περιβάλλον με τις πτήσεις μας; Και ποιες μπορεί να είναι οι λύσεις για την ρύπανση που υφίσταται η ατμόσφαιρα;
Το διάστημα μεταξύ 2009 και 2014 η επιβατική κίνηση στους αιθέρες αυξήθηκε κατά περίπου 30%. Το συγκεκριμένο διάστημα περισσότεροι από 3 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποίησαν ετησίως το αεροπλάνο για τις μεταφορές τους. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στην Ασία. Πρόκειται για μια τάση η οποία συνεχίζεται.
Μόνο στη Γερμανία, για παράδειγμα, υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 οι επιβάτες θα αυξηθούν στα 175 εκατομμύρια το χρόνο. Το 2014 ήταν «μόλις» 105 εκατομμύρια. Στο αεροδρόμιο της Κολωνίας/Βόννης τα πράγματα είναι ακόμη σχετικά ήρεμα μια και η περίοδος που οι περισσότεροι φεύγουν για διακοπές δεν έχει ξεκινήσει ακόμη. Ο Πιτ και η Κλάουντια ετοιμάζονται να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Όπως λένε, δεν αισθάνονται τύψεις για τις εκπομπές ρύπων που θα προκαλέσουν με την πτήση τους. «Πετάμε μόνο κάθε δυο με τρία χρόνια. Εκτός αυτού, πάμε για ταξίδι του μέλιτος», όπως αναφέρουν.
Με την πτήση τους για τη Θεσσαλονίκη ο Πιτ και η Κλάουντια ευθύνονται μαζί για περισσότερο από 1,4 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Η τιμή που προτείνεται από τις οργανώσεις για να εξισορροπηθεί αυτή η ποσότητα ανέρχεται στα 34€ ανά κατεύθυνση. Σε άλλη αίθουσα ο Σεργκέι περιμένει έναν ξάδερφό του. «Εγώ πετάω 4 με 5 φορές το χρόνο», λέει ο φοιτητής που ονειρεύεται να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Και το κλίμα; «Ούτως ή άλλως όλα κάνουν κακό στο κλίμα», λέει.
Καθαρή «πράσινη» συνείδηση
Πλέον υπάρχει τρόπος να πληρώσει κανείς για να έχει καθαρή ή «πράσινη» τη συνείδησή του. Οργανώσεις όπως η myclimate ή η atmosfair υπολογίζουν την ποσότητα βλαβερών ουσιών που προκαλεί ένας ταξιδιώτης με το μεταφορικό μέσο της επιλογής του και πόσα χρήματα χρειάζονται για να εξισορροπηθεί η ζημιά που γίνεται στο κλίμα, για παράδειγμα μέσω της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Ο Άρνε Φέλμαν, ειδικός σε ζητήματα πολιτικής μεταφορών επισημαίνει ωστόσο: «Κατά την πτήση εκπέμπεται άμεσα διοξείδιο του άνθρακα στο περιβάλλον, η αντιστάθμιση όμως γίνεται καταρχήν μόνο στα χαρτιά. Και ενώ η πτήση προκαλεί άμεσες επιπτώσεις στο κλίμα, τα μέτρα προστασίας του κλίματος και προκειμένου να έχουν αποτέλεσμα θα πρέπει να σχεδιάζονται σωστά και να υλοποιούνται σε μακροπρόθεσμη βάση».
Η ΕΕ δεν φορολογεί τα καύσιμα
Γι' αυτό και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος ζητά να καταργηθούν οι φοροελαφρύνσεις που ισχύουν σήμερα για τις αεροπορικές εταιρείες. Στις περισσότερες χώρες της ΕΕ οι εταιρείες δεν πληρώνουν φόρους στα καύσιμα. Σύμφωνα με έρευνα της Κομισιόν που δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη, η φορολόγηση της κηροζίνης θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 16,4 εκ. τόνους το χρόνο.
Οι καταναλωτές από την πλευρά τους θα μπορούσαν να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους με αεροπλάνα και να απευθυνθούν στις οργανώσεις που αναλαμβάνουν τη λεγόμενη αντιστάθμιση του διοξειδίου του άνθρακα.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια