Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα

Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα Facebook Twitter
EPA
2

Την υποστήριξή του εξέφρασε το Βρετανικό Μουσείο στη διάταξη που προστέθηκε στο κείμενο της διαπραγματευτικής εντολής της ΕΕ για τη δεύτερη φάση του Brexit για την αντιμετώπιση «ζητημάτων που αφορούν στην επιστροφή ή αποκατάσταση παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτιστικών αντικειμένων στις χώρες προέλευσής τους».

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επισήμανε ότι η διάταξη εκλαμβάνεται ως αναφορά αποκλειστικά σε περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας και παράνομου εμπορίου πολιτιστικών θησαυρών και ουδόλως στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Ειδικότερα η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου σε δήλωσή του στο ΣΚΑΪ ανέφερε συγκεκριμένα «Το Βρετανικό Μουσείο καλωσορίζει αυτή την εντολή η οποία αντανακλά τη σύμβαση της UNESCO του 1970, με την οποία το Μουσείο συμμορφώνεται. Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στην καταπολέμηση του εμπορίου παρανόμων αρχαιοτήτων σε όλο τον κόσμο.

»Από το 2009 το Βρετανικό Μουσείο έχει ταυτοποιήσει και επιστρέψει πάνω από 2.400 αρχαιότητες από όλες τις περιόδους οι οποίες είχαν ανασκαφεί παρανόμως σε τοποθεσίες στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ και στο Ουζμπεκιστάν και είχαν διακινηθεί στο εξωτερικό, αλλά κατασχέθηκαν και ερευνήθηκαν από τη βρετανική συνοριοφυλακή, τις βρετανικές τελωνειακές αρχές και τη Μητροπολιτική Αστυνομία», ανέφερε η εκπρόσωπος.

Ανάλογες ήταν και οι δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ το πρωί της Τετάρτης στο ραδιόφωνο του BBC.


Υπενθυμίζεται ότι στη διαπραγματευτική εντολή, η οποία καθορίζει τους στόχους και τις κόκκινες γραμμές των Βρυξελλών, προστέθηκε επιπλέον ένα άρθρο που καλεί τα μέρη να «αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που αφορούν την επιστροφή ή την απόδοση στη χώρα προέλευσης πολιτιστικών αγαθών που απομακρύνθηκαν παράνομα».


Σημειώνεται ότι το άρθρο αυτό προστέθηκε κατόπιν αιτήματος της Ελλάδας, με την υποστήριξη της Κύπρου και της Ιταλίας, ανέφερε μια ευρωπαϊκή πηγή στο το ΑΠΕ-ΜΠΕ ενώ διπλωματική πηγή αναφέρει ότι δεν έχει σε τίποτα να κάνει» με την ελληνο-βρετανική διαμάχη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.

Η οδηγία αυτή ορίζει το μηχανισμό με τον οποίο ένα κράτος-μέλος πρέπει να επιστρέψει σε ένα άλλο κράτος-μέλος κλεμμένους μετά από την 1/1/1993 πολιτιστικούς θησαυρούς.

Μετά από τα πολλά δημοσιεύματα στο βρετανικό Τύπο που έσπευσαν να συνδέσουν τη διάταξη με δυνητική αξίωση περί επιστροφής των Γλυπτών μέσω του Brexit, η βρετανική κυβέρνηση κατέστησε σαφές για ακόμα μία φορά ότι δε θεωρεί πως το νομικό καθεστώς των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι υπό αμφισβήτηση.

Κληθείς, παρόλα αυτά, να σχολιάσει την κίνηση της ΕΕ και τα δημοσιεύματα, εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης ανέφερε: «Η ΕΕ ακόμα οριστικοποιεί την εντολή της - είναι ακόμα σε μορφή σχεδίου. Η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου επί των Γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει απαράλλαχτη: αποτελούν νομική ευθύνη του Βρετανικού Μουσείου. Αυτό δεν υπόκειται σε συζήτηση ως μέρος των εμπορικών μας διαπραγματεύσεων».

Ερωτηθείς, εξάλλου, κατά τη συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του BBC για τους λόγους για τους οποίους τα Γλυπτά δεν επιστρέφονται από το Βρετανικό Μουσείο στην Αθήνα ώστε να επανενωθούν, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού». Ο κ Φίσερ, υπερασπίστηκε δε την κατά το Μουσείο νόμιμη απόκτησή τους τον 19ο αιώνα.

Διεθνή
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κόστισε 1 δισ. ευρώ και είναι καταφύγιο σκύλων»: Η Ιταλία σε δύσκολη θέση για τα μεταναστευτικά κέντρα στην Αλβανία

Διεθνή / «Κόστισε 1 δισ. ευρώ και είναι καταφύγιο σκύλων»: Η Ιταλία σε δύσκολη θέση για τα μεταναστευτικά κέντρα στην Αλβανία

Οι εγκαταστάσεις στη Σενγκίν είναι άδειες, αφού οι λίγοι μετανάστες που είχαν μεταφερθεί εκεί οδηγήθηκαν γρήγορα πίσω στην Ιταλία, ύστερα από απόφαση ιταλικών δικαστηρίων που έκριναν παράνομη την παραμονή τους στην Αλβανία πριν από την επαναπροώθηση σε «ασφαλείς» χώρες
LIFO NEWSROOM
Το Ισραήλ κατεδαφίζει το βόρειο τμήμα της Γάζας και οχυρώνει στρατιωτικές θέσεις - Δορυφορικές εικόνες

Διεθνή / Το Ισραήλ κατεδαφίζει το βόρειο τμήμα της Γάζας και οχυρώνει στρατιωτικές θέσεις - Δορυφορικές εικόνες

Περισσότεροι από 100.000 Παλαιστίνιοι έχουν εκτοπιστεί από τις περιοχές αυτές τις τελευταίες 11 εβδομάδες, ενώ υπολογίζεται ότι παραμένουν 30.000 με 50.000 άνθρωποι, λιγότερο από το ένα όγδοο του προπολεμικού πληθυσμού
THE LIFO TEAM
Ο Ντόναλντ Τραμπ επαναφέρει το ενδιαφέρον για την ιδιοκτησία της Γροιλανδίας

Διεθνή / Ο Ντόναλντ Τραμπ εκφράζει εκ νέου το ενδιαφέρον του για την ιδιοκτησία της Γροιλανδίας

Κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας, ο Τραμπ είχε εγκρίνει χρηματοδότηση 12 εκατομμυρίων δολαρίων για την οικονομική ανάπτυξη της Γροιλανδίας και είχε ανοίξει προξενείο των ΗΠΑ στην περιοχή, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες
LIFO NEWSROOM
Βασιλιάς Κάρολος: «Σπάει» την παράδοση για τη χριστουγεννιάτικη ομιλία του - Από πού θα τη δώσει

Διεθνή / Βασιλιάς Κάρολος: «Σπάει» την παράδοση για τη χριστουγεννιάτικη ομιλία του - Από πού θα τη δώσει

Είναι η πρώτη φορά εδώ και 14 χρόνια που Βρετανός μονάρχης δεν απευθύνει το ετήσιο μήνυμα για τα Χριστούγεννα από κάποια βασιλική κατοικία - Ο ισχυρός συμβολισμός μετά από μια δύσκολη χρονιά
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Συμμορίες βυθίζουν τη Γάζα ακόμα περισσότερο στο χάος - Κλέβουν αγαθά και τα πωλούν σε εξωφρενικές τιμές

Διεθνή / Συμμορίες βυθίζουν τη Γάζα ακόμα περισσότερο στο χάος - Κλέβουν αγαθά και τα πωλούν σε εξωφρενικές τιμές

Αυτό που ξεκίνησε ως «απόπειρα κλοπής από πεινασμένους κατοίκους, έχει γίνει τώρα συστηματική και ένοπλη τακτική από οργανωμένες ομάδες», σύμφωνα με ανώτερο αξιωματούχο του ΟΗΕ
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
"ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού»."Ενώ αν επιστραφούν στην Αθήνα και επανενωθούν με τον Παρθενώνα, όπου και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του, δεν προσφέρουν "μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού» ". Θα μπερδεύεται το κοινό, δεν θα καταλαβαίνει πώς συνδέονται με την ελληνική τέχνη και το συμβολισμό του Παρθενώνα στον παγκόσμιο πολιτισμό!Πραγματικά, δεν μπορούν να σκεφτούν κάτι καλύτερο;
Ενώ ας πούμε δεν αποτελεί προϊόν αρχαιοκαπηλίας η κλοπή των γλυπτών του Παρθενώνα από ένα έθνος κατακτητών που δεν τους ανήκαν ποτέ. Περίεργη άποψη έχουν οι Βρετανοί περί κλοπής και αρχαιοκαπηλίας. Άραγε όμως θα επιστρέψει και η Γερμανία τα κλεμμένα ή επειδή έγιναν επί κατοχής τα θεωρούν νομίμως αποκτηθέντα κι εκείνοι;