Το ΜοΜΑ ανακοίνωσε σήμερα πως θα κλείσει για τέσσερις μήνες με στόχο να υλοποιηθεί η φιλόδοξη επέκτασή και ανακαίνισή του ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το νεοϋορκέζικο μουσείο γνωστοποίησε πως όταν θα ανοίξει θα παρουσιάσει με αναδιοργανωμένο τρόπο τη συλλογή του με περισσότερα έργα από άγνωστους μοντέρνους και σύγχρονους καλλιτέχνες.
Το κλείσιμο του ΜοΜΑ, που θα διαρκέσει από τις 15 Ιουνίου ως τις 21 Οκτωβρίου, είναι απαραίτητο ώστε «να παντρευτεί η νέα αρχιτεκτονική με την υπάρχουσα».
Για να συμβεί είναι απαραίτητη η κατεδάφιση τοίχων, δήλωσε ο διευθυντής του MoMA, Glenn Lowry, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Η επέκταση θα περιλαμβάνει 3716 τετραγωνικά μέτρα επιπλέον εκθεσιακού χώρου ενώ θα επανασχεδιαστεί και η είσοδος του.
Η δωρεά Ροκφέλερ
Παράλληλα το ΜοΜΑ ανακοίνωσε δωρεά ύψους 200 εκατομμυρίων δολαρίων από την οικογένεια του τραπεζίτη και φιλάνθρωπου Ντέιβιντ Ροκφέλερ.
Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες δωρεές που έχουν γίνει ποτέ στο μουσείο.
Ο Ντέιβιντ Ροκφέλερ υπήρξε μέλος του διοικητικού συμβουλίου του μουσείου για πάνω από 60 χρόνια και διετέλεσε πρόεδρός του για αρκετές θητείες.
Ο Ροκφέλερ είχε ήδη δώσει 100 εκατομμύρια δολάρια στο μουσείο το 2005 καθώς και πολλούς πίνακες ζωγράφων, κυρίως του Γκογκέν, του Ματίς, του Πικάσο και του Σεζάν.
Εξάλλου η οικογένειά του έδωσε στο μουσείο ένα μέρος των εσόδων από την ιστορική πώληση της συλλογής του Ντέιβιντ και της Πέγκι Ροκφέλερ, η οποία τον περασμένο Μάιο απέφερε 832 εκατομμύρια δολάρια συνολικά.
Η ιστορία των Ροκφέλερ είναι στενά συνδεδεμένη με αυτή του ΜοΜΑ, το οποίο ιδρύθηκε από τη μητέρα του Ντέιβιντ, την 'Αμπι, σύζυγο του Τζον Ντέιβινσον Ροκφέλερ του νεότερου (1874–1960), με την υποστήριξη δύο ακόμη κυριών της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης που λάτρευαν την τέχνη, της Λίλι Μπλις και της Μέρι Κουίν Σάλιβαν.
Παρότι η Άμπι Ροκφέλερ (1874–1948) αφιέρωσε πολύ χρόνο και πολλή ενέργεια στην εκκίνηση του έργου αυτού και ήταν γνωστή ως η κινητήριος δύναμη πίσω από την ίδρυση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 1929, δεν συνέβαλε σχεδόν καθόλου οικονομικά σε αυτό: ο σύζυγός της, στον οποίο δεν άρεσε η μοντέρνα ζωγραφική, αρνιόταν να δώσει ένα μέρος της περιουσίας του στον οργανισμό αυτό.
Σημειώνεται πως το 2016 το μουσείο έλαβε επίσης μια δωρεά 100 εκατομμυρίων δολαρίων από τον Αμερικανό παραγωγό Ντέιβιντ Γκέφεν.
Η αναδιάταξη των εκθεσιακών χώρων
Η αναδιάταξη των εκθεσιακών χώρων θα επιτρέψει στο ΜοΜΑ να άρει τις διαιρέσεις ανάμεσα σε τμήματα, αναμειγνύοντας τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τα κολάζ, τη μικτή τεχνική, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, την αρχιτεκτονική, το ντιζάιν και τα έργα σε χαρτί.
Για παράδειγμα η αναδιάταξη θα επιτρέψει στο μουσείο να τοποθετήσει έναν πίνακα όπως το «Έναστρη Νύχτα» του Βίνσεντ βαν Γκογκ κοντά σε ένα πρώιμο φιλμ της περιόδου, ανέφερε η Ann Temkin, επικεφαλής επιμελήτρια των τμημάτων ζωγραφικής και γλυπτικής.
Ακόμα πρόσθεσε πως τα εκθέματα θα αλλάζουν τοποθεσίες κάθε έξι με εννέα μήνες και «θα είναι σε συνεχή ροή».
Ένα χρονολόγιο θα ενοποιεί όλους τους εκθεσιακούς χώρους του δεύτερου, τετάρτου και πέμπτου ορόφου. Σύμφωνα με το ΜοΜΑ το χρονολόγιο θα είναι εκτεταμένο, δευτερεύοντα εκθέματα θα έρθουν στο προσκήνιο ενώ θα πραγματοποιείται αφήγηση παράλληλων ιστοριών από την Ευρώπη, την Ασία, τη Λατινική Αμερική και τον υπόλοιπο κόσμο.
Παράλληλα θα δημιουργηθεί ένα «στούντιο» δύο δαπέδων για δρώμενα στην καρδιά των εκθεσιακών χώρων και μια «πλατφόρμα» στον δεύτερο όροφο όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να δημιουργήσουν τέχνη, να μετέχουν σε συζητήσεις και να πάρουν μέρος σε εκπαιδευτικά προγράμματα.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του μουσείου, με την αναδιοργάνωση αυτή το ΜοΜΑ επιστρέφει στο πνεύμα πειραματισμού του ιδρυτικού του διευθυντή Alfred H. Barr Jr.
«Η πραγματική αξία αυτής της επέκτασης δεν είναι απλά ο περισσότερος χώρος, αλλά ο χώρος που μας επιτρέπει να σκεφτούμε ξανά τη τέχνη μέσα από τη μουσειακή εμπειρία», ανέφερε ο Glenn Lowry.
Με πληροφορίες από The Art Newspaper, ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP