Προβλήματα στις σχέσεις πελατών-προμηθευτών έχει προκαλέσει η πανδημία, καθώς η μείωση της ζήτησης και των εσόδων για πολλές επιχειρήσεις οδηγεί σε σημαντικές καθυστερήσεις στις πληρωμές.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ασφάλισης πιστώσεων Atradius που επικαλείται η εφημερίδα Kαθημερινή, οι πληρωμές σε καθυστέρηση έχουν φτάσει πλέον στο 48% της συνολικής αξίας των πωλήσεων μεταξύ επιχειρήσεων, από 28% το 2019.
Η αύξηση αυτή κατά 71% σε ετήσια βάση δείχνει τόσο την προβληματική κατάσταση για τις επιχειρήσεις που καθυστερούν και όσο και το πρόσθετο βάρος για τις επιχειρήσεις που είναι συνεπείς, αλλά περιμένουν να πληρωθούν.
Περίπου 50% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα της Atradius δήλωσαν ότι έχουν πελάτες με τιμολόγια σε καθυστέρηση, με την καθυστέρηση αυτή να είναι μεγαλύτερη κατά 26 ημέρες (κατά μέσον όρο) σε σύγκριση με το 2019. Από την έρευνα προκύπτει, επίσης, ότι ένα σημαντικό μέρος των οφειλών επιχειρήσεων προς επιχειρήσεις δεν αποπληρώνεται ποτέ. Περίπου το 6% της αξίας των εισπρακτέων διαγράφηκε οριστικά μετά την εκδήλωση της πανδημίας.
Ο μέσος όρος πληρωμών ανέρχεται στις 50 ημέρες, με το 52% των συμμετεχόντων να δηλώνει ότι αύξησε τον συμβατικό χρόνο πληρωμής κατά 30 ημέρες μετά την εκδήλωση της πανδημίας. Το 41% δεν άλλαξε τους όρους πληρωμών μετά την εμφάνιση του κορωνοϊού και στην Ελλάδα, ενώ υπάρχει και ένα 7% που ζήτησε αυστηρότερους όρους, δηλαδή οι πληρωμές να γίνονται εντός μικρότερου χρονικού διαστήματος σε σχέση με την προ COVID-19 περίοδο.
Ο φόβος για ντόμινο επιπτώσεων από τις καθυστερήσεις πληρωμών αποτυπώνεται στα ακόλουθα στοιχεία: 55% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η συσσώρευση οφειλών από τους πελάτες τους προκαλεί σε αυτές δυσκολία στις ταμειακές ροές με συνέπεια να οδηγούνται με τη σειρά τους σε δράσεις μείωσης του κόστους.
Αυτές περιλαμβάνουν κυρίως την καθυστέρηση πληρωμών προς τους δικούς τους προμηθευτές (49% των επιχειρήσεων) και «πάγωμα» νέων προσλήψεων (44% των επιχειρήσεων)..